Foder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pontulf
    • November 2007
    • 480

    Foder?

    Hej.

    Har ett litet problem med mina hongisar. Köper dom i affären riktigt snyggt röda, men efter ett tag blir dom bara mer och mer gula

    Ska börja göra räkmix, men jag tycker det är lite jobbigt då karen är ganska många och fiskarna är hungriga, så jag vill jag ha ett köpfoder som jag kan mata med emellan räkmixen.

    Har läst även att räkskalen tar fram fiskarnas röda färg, men får ändå gula hongisar av räkmixen. Kan tilllägga att gula hongisar är fina, men har många för många...

    Vad matar ni med?
  • KoiKe
    • March 2008
    • 331

    #2
    Ursprungligen postat av pontulf
    Hej.

    Har ett litet problem med mina hongisar. Köper dom i affären riktigt snyggt röda, men efter ett tag blir dom bara mer och mer gula

    Ska börja göra räkmix, men jag tycker det är lite jobbigt då karen är ganska många och fiskarna är hungriga, så jag vill jag ha ett köpfoder som jag kan mata med emellan räkmixen.

    Har läst även att räkskalen tar fram fiskarnas röda färg, men får ändå gula hongisar av räkmixen. Kan tilllägga att gula hongisar är fina, men har många för många...

    Vad matar ni med?
    du bor inte nära havet och kan fånga mysis?

    jag fångar mysis i havet till mina malawis å de tuggar dom mer än gärna i sig. och billigt också, ut å köra några mil med bilen å fånga 2-3kg frysfoder. de är ju om man tar djurbutikernas priser på 20-30kr/hektot ett par hundra.. å så mycke kostar inte 2 mil med bilen.

    Kommentar

    • pontulf
      • November 2007
      • 480

      #3
      Ne tyvärr, men hur gör du för att fånga det?

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Det finns en hel del foder i handeln med tex. tillsatt astaxantin och andra pigment som gör fiskarna röda och fina. Förklara för dem i butiken så får du nog det du söker (sen brukar man ju få vänja in sina fiskar sakta men säkert vid ett bytt foder, men mbunas brukar inte vara särskilt petiga med maten eller känsliga för foderbyte så det skall nog gå bra).
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • KoiKe
          • March 2008
          • 331

          #5
          Ursprungligen postat av pontulf
          Ne tyvärr, men hur gör du för att fånga det?

          jag är ute med en vanlig finmaskig hov på ca 2-2.5meter lång å går å hovar dom... dom simmar ofta i stora stim, kan vara 10tals meter långa "strängar" i vattnet som man bara går o hovar sen rensar man dom när man är hemma å försöker få bort så mycke vatten man kan å lägger dom i plastpåsar i frysen... sen är de bara till att ta ut kakan när den fryst å bryta bort en bit på 5-60gram å sen slänga i till firrarna.

          mysis aka pungräka blir väl ca 35mm lång som max å malawiciklider har inga problem å tugga dom.. sen kör man dom lite i mixern så funkar de som yngelfoder också...

          är maten nästan gratis är de ju bara å mata på 3-4 gånger per dag så växer dom fin fint..

          Kommentar

          • lilleulv
            • July 2007
            • 208

            #6
            mysis

            Ursprungligen postat av KoiKe
            jag är ute med en vanlig finmaskig hov på ca 2-2.5meter lång å går å hovar dom... dom simmar ofta i stora stim, kan vara 10tals meter långa "strängar" i vattnet som man bara går o hovar sen rensar man dom när man är hemma å försöker få bort så mycke vatten man kan å lägger dom i plastpåsar i frysen... sen är de bara till att ta ut kakan när den fryst å bryta bort en bit på 5-60gram å sen slänga i till firrarna.

            mysis aka pungräka blir väl ca 35mm lång som max å malawiciklider har inga problem å tugga dom.. sen kör man dom lite i mixern så funkar de som yngelfoder också...

            är maten nästan gratis är de ju bara å mata på 3-4 gånger per dag så växer dom fin fint..
            Du har 100% rätt. Mysis är ett kanonfoder. Jag bor i Lund, och tyvärr har jag aldrig hittat Mysis här på Skånes västkust; så vad säges om att invitera på en mysis tur?
            Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

            Kommentar

            • KoiKe
              • March 2008
              • 331

              #7
              Ursprungligen postat av lilleulv
              Du har 100% rätt. Mysis är ett kanonfoder. Jag bor i Lund, och tyvärr har jag aldrig hittat Mysis här på Skånes västkust; så vad säges om att invitera på en mysis tur?
              på skånesvästkust e frågan om salthalten är för hög i förhållande till vad mysis gillar, de är nog rätt svårt å hitta lugnare vatten så man ser dom också?

              här uppe runt karlskrona finns de typ hundratals öar som ger skydd mot yttre havet. de brukar inte vara några större problem å fånga...
              Ja när de blir varmare ute så kan ni la komma upp :P
              jag tänkte jag skulle försökt ge mig ut snart men de verkar bli sämre med de.. första mysisen fångade jag i 12 februari förra året om jag inte missminner mig.. nu är isen på havet så att man kan gå ett par km ut på den.

              Kommentar

              • lilleulv
                • July 2007
                • 208

                #8
                mysis

                Ursprungligen postat av KoiKe
                på skånesvästkust e frågan om salthalten är för hög i förhållande till vad mysis gillar, de är nog rätt svårt å hitta lugnare vatten så man ser dom också?

                här uppe runt karlskrona finns de typ hundratals öar som ger skydd mot yttre havet. de brukar inte vara några större problem å fånga...
                Ja när de blir varmare ute så kan ni la komma upp :P
                jag tänkte jag skulle försökt ge mig ut snart men de verkar bli sämre med de.. första mysisen fångade jag i 12 februari förra året om jag inte missminner mig.. nu är isen på havet så att man kan gå ett par km ut på den.
                Der finns lugne vikar där det teoretisk borde finns Mysis, men inte...
                Skicka tid och ställe, når det blir lite värmare, så skall jag vara där
                Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

                Kommentar

                • KoiKe
                  • March 2008
                  • 331

                  #9
                  Ursprungligen postat av lilleulv
                  Der finns lugne vikar där det teoretisk borde finns Mysis, men inte...
                  Skicka tid och ställe, når det blir lite värmare, så skall jag vara där

                  i lugnt vatten så är dom lätta att se , men dom är som varmvattnet... dom är i vikarna där de blåser in...blåser de mycke så ser man inte dom men dom finns där.

                  Ja vi får se hur många månader de tar innan mysisen är synlig

                  Kommentar

                  • pontulf
                    • November 2007
                    • 480

                    #10
                    Åker du helt på chans med håv bakom båten? fattar inte riktigt?
                    Isf måste det var sjuhelvetes mycket maneter i håven:P

                    Kommentar

                    • KoiKe
                      • March 2008
                      • 331

                      #11
                      Ursprungligen postat av pontulf
                      Åker du helt på chans med håv bakom båten? fattar inte riktigt?
                      Isf måste det var sjuhelvetes mycket maneter i håven:P
                      hehe nä jag går på bryggor å längs stränder å hovar dom.
                      dom finns på allt från 1dm djup till 2 meters djup.

                      de lättaste är å gå där vattnet e grunt å helt vindstilla så ser man räkerna lätt.

                      vi ska se om jag kan lägga upp nån bild på hur mysis stimmen ser ut.

                      Kommentar

                      • pontulf
                        • November 2007
                        • 480

                        #12
                        Låter väldigt bra! Fast då får man vänta tills sommaren eller?

                        Kommentar

                        • DaRe

                          • June 2009
                          • 2227

                          #13
                          Jag tror hösten/våren är bäst då vattnet är kallt och syrerikt. När man tar upp dem ska man lägga dem i hink, torra, och frysa in så snart som möjligt. Om man försöker sig på att ha dem levande så går det åt enorma mängder vatten för att syret ska räcka.

                          tror jag...
                          Checking out...

                          Kommentar

                          • KoiKe
                            • March 2008
                            • 331

                            #14


                            bilder på hur stimmen ser ut.



                            Hur räkan i sig ser ut.



                            här försöker jag få ut så möe vatten som möjligt samt rensa ur eventuella tång å vassrester. 1.2 kg mysis i hoven.



                            rensar.




                            förpackat å klart att stoppa in i frysen.


                            precis som DRE säger så dör dom himla lätt å de går åt ofantliga mängder syre till dom små rackarna...om du har 20 liter vatten å 0.5 kg mysis så är dom typ döda på en kvart eller nått max i hinken å dom härsknar fort. så de gäller att planera å ha grejerna för rensning osv ståendes hemma.

                            som sagt förra året var jag ute 12:e februari å hovade mysis.
                            de var ju ingen fröjd å stoppa händerna på hoven för å tömma den i hinken.. kallt som sören.

                            Kommentar

                            • pontulf
                              • November 2007
                              • 480

                              #15
                              Häftigt! campar ju alltid på kusten så får titta efter dom då Känns som jag sett ett sånt stim

                              Kommentar

                              Arbetssätt...