P. subocellatus och lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    P. subocellatus och lek?

    Hej, jag har ett kar som står på "standbyläge" så att säga för tillfället. Funderade lite på Enigmatochromis lucanusi som vissa kanske redan har sett. Men just nu är jag lite mer inne på Pelvicachromis subocellatus.

    Har tittat runt lite på forumet redan bland annat i en lite längre projekttråd, (var dock så lång att det blev svårt att hitta vad jag letade efter) men har ändå inte fått klarhet i min fråga. Är det nån som har nån som haft lek på sina subocellatusar?

    Har ändå förstått att folk har ganska blandade erfarenheter på detta område, hos vissa har fiskarna lekt men det har dröjt upp till ca 14 ggr innan leken har blivit lyckad! Medan det verkar som att andras par har lyckats ganska direkt.

    Så nu undrar jag vad era refarenheter är av lek på dessa fina fiskar. Om jag skaffar denna art är jag som ni nog förstår, intresserad av att odla dem. Men är inte så sugen på svåruppdragna fiskar (tex. att honan äter upp rommen, ynglen är känsliga för infusorier etc.), så därför är jag intresserad av att höra vad ni har att säga om detta!
    Fish for Life!!!
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Halloj!
    Japp, jag har fått yngel på mina P. subocellatus. Jag har en tråd som handlar om detta vildfångade par - men det är en lång och trist tråd, så det blir nog inte så kul att kolla i den (finns en hel del bilder och filmer dock) - men skit samma.
    Paret är vildfångat och det tog ganska lång tid att få dom att ta fram yngel, kanske tre-fyra lekar. P. subocellatus är ganska stora och har en otroligt vacker lekdräkt, speciellt honan som blir nästan svart och djupt purpurfärgad på buken och ända upp till ryggfenan, som går i en vacker guldfärg. Hanen är något mildare färgad med en fin gul grundfärg och markerade vågräta linjer över kroppen.
    Föräldrarna skiftar mycket i färg under yngelvaktandet och intar ofta en ganska "trist" kamouflagefärg när de vallar runt de små. Ynglen är annars precis lika lätta som vanliga palettciklidyngel att dra upp - artemia och annan småmat i början - och sedan äter de i stort sett vad som helst de får tag på.
    Jag har märkt att paret gärna vill ha någon typ av "störfisk" - helt ensamma i karet så blir de lätt stillastående och lite bortkomna. P. subocellatus kan verka lite skygga (åtminstone mitt par och de jag läst om på nätet) och tycker om att ha en hel del buskage och små rot- och stengrottor att gömma sig i. Mina har lekt i en kokosnöt med ett lagom hål på ovansidan uppborrat. Trots att de gräver och donar under diverse rötter och stenar är det i nöten lekarna sker - men ynglen flyttas också runt en hel del och det är kanske därför de gräver dessa små gömställen i förväg...?
    Subbarna är mycket vackra och trevliga och verkar vara en robust och tålig ciklid. Lekfrekvensen är hög och har man bara fått igång dom så tycks det som att de vill hålla på ett bra tag. Jag har en och en halv till två deciliter salt (naturligt havssalt) i vattnet (125 liter) konstant då de gillar en viss sälta i sitt vatten.
    Här är en filmsnutt på paret med sina små yngel, ungefär två dagar efter att de tog fram dom;
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 02 February 2010, 08:18.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Och inte att förglömma, "störfiskarna" bör vara ganska tåliga av sig då subbarna är nog den jävligaste cikliden jag haft i mina kar!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Och inte att förglömma, "störfiskarna" bör vara ganska tåliga av sig då subbarna är nog den jävligaste cikliden jag haft i mina kar!
        Ja, haha... de far runt som torpeder. Störfisken i mitt subb-kar är faktiskt dina gamla Kolglödstetror, Anders, men de klarar sig fint trots allt!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Gott, men Killis gick ju inte...jag har pansarmalar med mina och även det funkar fint.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Gott, men Killis gick ju inte...jag har pansarmalar med mina och även det funkar fint.
            Nä, killisarna dödade dom av nästan direkt - det var hårda pix... tetrorna kommer dom inte riktigt åt.
            Sorry, för en massa OT, Rooster - men det kan ju vara lite intressant att veta att subbarna är ganska tuffa!

            Kommentar

            • Rooster
              • March 2006
              • 1468

              #7
              Hehe, ja det var den tråden jag tittade på tidigare. Ok, ja men det lät ju ändå ganska lovande med 3-4 lekar innan det blev yngel. Har själv en liten grupp yngel från P. sacrimontisjust nu som simmar unt och "pickar" på botten och rötterna, tyvärr dör de av i ganska rask takt trots att jag inte har några andra fiskar förutom föräldrarna i karet.

              Men jag skall börja mata lite oftare, har inte utfodrat dem alls mkt hittils då mina erfarenheter är att palettyngel brukar klara sig rätt bra ändå på vad som finns i karet bara det är någorlunda inkört (finns små copepoder och annat när man tittar noga genom glaset).

              Men tänkte som sagt börja köra lite med skalade artemiaägg några ggr/dag, har aldrig utfodrat yngel med tidigare hoppas dom gillar det.
              Ok, de är lite tuffa säger ni, ja får väl isf köra nån stimfisk som uppehåller sig eller inte har ont av att uppehålla sig lite längre upp i vattenpelaren.

              Ja just det jag läste nån stans att de lever i någorlunda brackvatten. såg förresten bild på ciklider.se tror jag det var, där var bla ett foto på en matadi-hona, FAN vad snygg hon var!!! Hade inte vart fel å ha ett sånt lekpar!
              Tack så mkt för feedbacken!
              Fish for Life!!!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ja, ynglen har en tendens att "försvinna" - tetrorna är där och nappar åt sig yngel titt som tätt, speciellt när yngelsvärmen blir lite mer spridd. Annars är det bara att suga upp ynglen efter ett par veckor så klarar dom sig bra på egen hand. Skalad artemia funkar bra men det brukar räcka att man ger dom vanlig mat, bara man "mosar" söder det en aning - glupska små yngelsvin, det där.
                Jag skall försöka få en bild på min hona som precis i nuläget är kolsvart och djupt purpurfärgad - dom är i lektagen igen nu.
                Om du inte har skaffat ett lekpar ännu så kan du PM:a mig - du bor la i Göteborg va?

                Edit; kollade på matadi-honan på c.se - precis sådär fast ännu djupare färg får honan vid lekuppstartandet.
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 02 February 2010, 11:17.

                Kommentar

                • Rooster
                  • March 2006
                  • 1468

                  #9
                  Ja jo annars när jag dratt upp yngel har jag bara krossat flingfoder (har just nu förvisso bara "spirulina flingor" men det torde gå bra tycker jag), men har ändå en burk skalade ägg hemma.
                  Idag verkade inte som att det hade försvunnit några yngel sen gårdagen vilket ju var trevligt att se.
                  Verkar som att en del bara dör av sig själva så att säga även om det finns käk i karet och att de inte blir uppätna, vissa är för klena vid fördseln helt enkelt, (även om man får lite fler överlevare om man avlägsnar som tidigt och har som i ett litet yngelkar där matningen kan ske mer kontrollerat). Det är iaf mina erfarenheter med flera olika ciklidtyper. Jajjemen bor i mölndal. Ok, ja det hade vart trevligt, har du ungfisk av ditt subbpar då, vilka jag antar isf är F1:or? Vet du förresten vilken variant det är?
                  Ha det.
                  Fish for Life!!!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rooster
                    Ja jo annars när jag dratt upp yngel har jag bara krossat flingfoder (har just nu förvisso bara "spirulina flingor" men det torde gå bra tycker jag), men har ändå en burk skalade ägg hemma.
                    Idag verkade inte som att det hade försvunnit några yngel sen gårdagen vilket ju var trevligt att se.
                    Verkar som att en del bara dör av sig själva så att säga även om det finns käk i karet och att de inte blir uppätna, vissa är för klena vid fördseln helt enkelt, (även om man får lite fler överlevare om man avlägsnar som tidigt och har som i ett litet yngelkar där matningen kan ske mer kontrollerat). Det är iaf mina erfarenheter med flera olika ciklidtyper. Jajjemen bor i mölndal. Ok, ja det hade vart trevligt, har du ungfisk av ditt subbpar då, vilka jag antar isf är F1:or? Vet du förresten vilken variant det är?
                    Ha det.
                    Du har PM!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...