Enigmatochromis lucanusi ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    Enigmatochromis lucanusi ?

    Hej, jag har redan frågat det här förut men fick ingen riktig respons. Är det nån här som har nån erfarenhet av, kanske tillochmed haft lek av Enigmatochromis lucanusi, alltså den art som tidigare hette Pelvicachromis sp. "blue fin"?
    Fish for Life!!!
  • Micke
    • January 2002
    • 1718

    #2
    Jag har haft den men ingen lek. Honan ville till skillnad från hanen leka. Det slutade med att jag hitade hanan ihjäljagad. Utfärgade är dom riktigt snygga. Lite konstigt att den placerats i ett eget släkte, den påminner väldigt mycket om Pelvicachromis taeniatus, både utseende- och beteendemässigt.
    Mvh Michael Persson

    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Ursprungligen postat av Micke
      Jag har haft den men ingen lek. Honan ville till skillnad från hanen leka. Det slutade med att jag hitade hanan ihjäljagad. Utfärgade är dom riktigt snygga. Lite konstigt att den placerats i ett eget släkte, den påminner väldigt mycket om Pelvicachromis taeniatus, både utseende- och beteendemässigt.
      Ok, det var tråkigt att höra! Ja lektröga hanar är ju ett allmänt problem hos paletter. Um, i profil tycker jag att nästan att de påminner mer om humilisen, rubrolabiatus och dom, åtminstone deras honor. Men det hade inte förvånat mig om denna art kommer att revideras nån gång i framtiden...
      Aja jag får väl se om jag skaffar den arten eller inte.
      I akvariet i butiken så har en ensam hane tagit över hela karet och alla de andra gömmer sig i en javaormbunke som ligger å flyter vid ytan, ser ju heller inte så lovande ut...
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      Arbetssätt...