Salt i karet och i så fall hur mycket?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #16
    Ursprungligen postat av Vigoez
    Jag har en fråga som jag inte ännu fått något riktigt svar på: Varför ska man ha salt i karet? Vad är det bra för??
    För att ta död på och för att förebygga parasitangrepp.
    Du kommer få 1 miljon olika svar skulle jag tro!

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Ove.P
      • March 2007
      • 168

      #17
      Ursprungligen postat av SuperAquaMan
      Om din fisk får ett sår använder du hudlotion då?
      .
      Nej då använder jag bordssalt.
      www.ciklid.org

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Jag har de senaste 20 åren aldrig använt salt och har inte sett några som helst negativa effekter av att inte använda detta
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av Vigoez
          Jag har en fråga som jag inte ännu fått något riktigt svar på: Varför ska man ha salt i karet? Vad är det bra för??
          Om man får nitrit i akvariet (vilket man självklart inte får om man sköter akvariet) så mildrar salten den hegativa effekten av salt.

          Salt utjämnar fiskens osmostiska balans och detta är bra, men huruvida man skall använda enbart vid sjukdom eller alltid finns det olika åsikter om.

          Efter långt testande använder jag som sagt i alla fall inte salt
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Vigoez
            • October 2008
            • 126

            #20
            Ok, men finns det inget salt i sjön där firrarna lever i naturen? I mitt fall kommer de från malawi - och tanganyikasjöarna. OBS! De är ej vildfångade!
            mvh Viktor

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av Vigoez
              Ok, men finns det inget salt i sjön där firrarna lever i naturen? I mitt fall kommer de från malawi - och tanganyikasjöarna. OBS! De är ej vildfångade!
              Ytterst lite - i alla fall så lite att man inte behöver använda salt i akvariet av den orsaken
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Vigoez
                • October 2008
                • 126

                #22
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Ytterst lite - i alla fall så lite att man inte behöver använda salt i akvariet av den orsaken
                Ok, men jag har en annan fråga som inte rör det här ämnet. Jag råkade se fel på mitt papper där det står skrivet hur mycket av varje medel jag ska hälla i vid varje vattenbyte. Jag hällde i 15 ml nitrateminus i stället för 2,5 ml som det egentligen skulle vara! Leder detta till katastrofala följder eller kan jag sätta mig i fåtöljen med lugnet i behåll??

                Det var i ett 54l kar med ornatus.
                mvh Viktor

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #23
                  50% vattenbyte skulle jag göra för att vara på säkra sidan

                  Kommentar

                  • Vigoez
                    • October 2008
                    • 126

                    #24
                    Jag har ju precis bytt vatten! Ska jag alltså byta 50% till nu då eller?

                    Jag är extremt rädd om detta kar då det lyckats bildas ett etablerat par och en massa yngel. Så jag vill inte göra fel!!
                    mvh Viktor

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #25
                      ja då skulle jag absolut byta vatten!
                      om du har precis bytt vatten är det väl ingen fara alls.

                      vilket låter farligast. vanligt vatten eller kemikalier?

                      jag hade bytt på en gång

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        Ursprungligen postat av Vigoez
                        Ok, men jag har en annan fråga som inte rör det här ämnet. Jag råkade se fel på mitt papper där det står skrivet hur mycket av varje medel jag ska hälla i vid varje vattenbyte. Jag hällde i 15 ml nitrateminus i stället för 2,5 ml som det egentligen skulle vara! Leder detta till katastrofala följder eller kan jag sätta mig i fåtöljen med lugnet i behåll??

                        Det var i ett 54l kar med ornatus.
                        Jag känner inte till detta preparat - antar att det är någon form av bakteriekultur och dessa brukar man ofta kunna övderdosera.

                        Men som sagt jag vet inte, däremot så skall man aldrig övderdosera mediciner.
                        Vad är det för skillnad mellan ett gift och en medicin - jo mängden
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Vigoez
                          • October 2008
                          • 126

                          #27
                          Ja, det är något preparat som "reduces nitrate".

                          Det står att preparatet är helt ofarligt för fiskar och växter men det står inget om huruvida det skulle vara farligt vid överdosering.

                          På länken ser man preparatet.

                          Aquarium Plants are shipped throughout the UK in record time with most orders being dispatched the same working day (Monday to Friday). Delivery is fast and all plants are in stock. Expert help is always at hand so if you're having any troubles with your plants and need a bit of support, we're only a click away.
                          mvh Viktor

                          Kommentar

                          • candra
                            • January 2010
                            • 455

                            #28
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Om man får nitrit i akvariet (vilket man självklart inte får om man sköter akvariet) så mildrar salten den hegativa effekten av salt.

                            Salt utjämnar fiskens osmostiska balans och detta är bra, men huruvida man skall använda enbart vid sjukdom eller alltid finns det olika åsikter om.

                            Efter långt testande använder jag som sagt i alla fall inte salt

                            Ja, det kanske för klarar varför zoo butiker säger att man ska ha salt, till dom som är förstagångare och köper nytt akvarium..pg a nitraten...om man inte sköter sitt akvarium rätt.
                            Jag hade en mal för ett tag sen som hade fått sår, och han var lite vit vid såret, då hade jag i havssalt och höjde tempen, sen försvann det..och SJÄLVKLART VATTENBYTE INNAN. Men det är nog alla dom kombinationerna, och inte bara saltet.
                            // Candra


                            240l sällskap 20l Nano


                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Ursprungligen postat av candra
                              Ja, det kanske för klarar varför zoo butiker säger att man ska ha salt, till dom som är förstagångare och köper nytt akvarium..pg a nitraten...om man inte sköter sitt akvarium rätt.
                              Nitrat som du skriver är nästan alltid ofarligt för fiskar, därmot inte nitrit
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Albinfiskare
                                • November 2007
                                • 1399

                                #30
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Jag känner inte till detta preparat - antar att det är någon form av bakteriekultur och dessa brukar man ofta kunna övderdosera.

                                Men som sagt jag vet inte, däremot så skall man aldrig övderdosera mediciner.
                                Vad är det för skillnad mellan ett gift och en medicin - jo mängden
                                Helt sant, det medel vi använder för att döda råttor med används också för att förhindra att äldre personers blodomlopp inte skall korka igen..

                                Men just detta medel är svårdoserat och många dör av överdos (men då är de rätt svaga redan innan och hade dött även om de inte fått medlet)

                                syftar på Warfarin, så nu gick vi lite OT med :P

                                Kommentar

                                Arbetssätt...