Passande sällskap till ett par Pelvicachromis sacrimontis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bänke
    • October 2009
    • 52

    Passande sällskap till ett par Pelvicachromis sacrimontis?

    Tänkte höra om någon har tips på vad jag kan slänga i för fiskar som sällskap till mina Pelvicachromis sacrimontis.

    De går i ett kar på 125l som är rikligt inrett med rötter men samtidigt med gott om fritt utrymme.

    Det får gärna vara någon fisk från samma område, eller iaf från Afrika, och så får den inte vara allt för blodtörstig då jag hoppas kunna få lite yngel på cikliderna.
  • Broddan
    • February 2007
    • 536

    #2
    Jag har funderat på att skaffa ett palletpar till min 50 cm kub. Till dom tänkte jag ha Normans lyktögonfisk (Poropanchax normani). På bilder ser den inte så skoj ut men ett litet gäng av dessa ser riktigt trevligt ut med sina lysande ögon. De är från västafrika också.
    Hälsningar

    D

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Låter som ett bra alternativ, andra mindre stimfiskar som oifs inte är afriskanska men som nog hade funkat bra torde vara mindre rasboror tex. dvärgrasbora, bilbukar mfl. Är ju bra om det är hyffsat små fiskar som håller till lite i de övre vattenregionerna (bilbukar ju gör det iaf), då palettyngel åtminstone i början är väldigt bottencentrerade. Har själv ett sacrimontis-par i 112L som har är uppe i en lek för tillfället, dessvärre blev det väldigt få yngel, men jag har inga andra fiskar i karet så de borde klara sig tycker jag.
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      Arbetssätt...