Hopplös nybörjare frågar -snäcklekare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lisette
    • January 2010
    • 8

    Hopplös nybörjare frågar -snäcklekare

    Gokväll. Ny och frågvis. Jag planerar sätta igång ett 160-l med snäcklekare. Läst lite men är ändå fundersam. Kanske kan någon vänlig själ här ge mig lite guidning.

    • Multisar verkar vara populära och jag gillar dem. Men vad skiljer dem från andra snäcklekare och vad gör dem populära?
    • Fungerar det att rengöra med slamsug när man har sand i botten eller följer sanden med?
    • Hur många fiskar? Mer än en sort? Vilka?
    • Funkar blästersand? Det låter farligt...

    Tackar ödmjukast för alla tips, råd och förslag.
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av Lisette
    Gokväll. Ny och frågvis. Jag planerar sätta igång ett 160-l med snäcklekare. Läst lite men är ändå fundersam. Kanske kan någon vänlig själ här ge mig lite guidning.

    • Multisar verkar vara populära och jag gillar dem. Men vad skiljer dem från andra snäcklekare och vad gör dem populära?
    • Fungerar det att rengöra med slamsug när man har sand i botten eller följer sanden med?
    • Hur många fiskar? Mer än en sort? Vilka?
    • Funkar blästersand? Det låter farligt...

    Tackar ödmjukast för alla tips, råd och förslag.
    Det som gör dem lite mer populära än flera andra snäcklekare är att de jämförelsevis med tex. L. ocellatus och L. brevis är fredligare och funkar bättre i en koloni. Dessutom är de relativt billiga, lättodlade och i sin tur lätta att bli av med när man fått för många (har förvisso själv av nån outgrundlig anledning inte fått lek på denna art).
    Jodå det går allt att göra rent, man låter bara dammsugarn gå längs med booten och kör inte ned den i själva sanden (om man har fin sand). Däremot kan det bli lite klurigt att dammsuga när man har just snäcklekare då de gräver mkt och sanden läggs i stora högar.
    I ett 160L skulle du nog kunna ha ytterligare 1 art förutom Multisar, tex nån trevlig julidochromis.
    Det finns olika erfarenheter och åsikter angående blästersanden. Personligen tycker jag inte om den, men många kör med den. Att den skulle vara farlig tror jag inte på, samtidigt har jag en polare som hade blästersand i sitt kar och det sket sig, men det kan ju ha berott på nått annat men...
    Däremot kör jag "fågelsand" i hälften av mina kar, mao man frågar efter fågelsand i zoobutiken. Den är snygg, finkornig och billig. Jag köper min sand i mölndal där jag bor och där får man en 25kg-säck för 100-lappen!
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Lisette
      • January 2010
      • 8

      #3
      Rooster: Tack för ett bra och utförligt svar.

      Nu kommer nybörjar-följdfrågorna.

      Fiskar ska beställas imorgon tänkte jag men hur många bör jag starta med? Det kommer bli multisar om ingen har något trevligt argument för någon annan snäcklekare. Tänk dock på att jag är nybörjare. Så, hur många?

      Och en slamsugarfråga -brukar firrarna gömma sig eller flytta på sig när man slamsuger? Jag tänker att det är ju ganska små så det vore dumt om de följer med sugen upp...

      Hur är det med malar och liknande? Någon bra sådan som kan käka lite mög? Vilken?

      Fö välkomnar jag smarta tips för att undvika nybörjarmissar.

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Ursprungligen postat av Lisette
        Rooster: Tack för ett bra och utförligt svar.

        Nu kommer nybörjar-följdfrågorna.

        Fiskar ska beställas imorgon tänkte jag men hur många bör jag starta med? Det kommer bli multisar om ingen har något trevligt argument för någon annan snäcklekare. Tänk dock på att jag är nybörjare. Så, hur många?

        Och en slamsugarfråga -brukar firrarna gömma sig eller flytta på sig när man slamsuger? Jag tänker att det är ju ganska små så det vore dumt om de följer med sugen upp...

        Hur är det med malar och liknande? Någon bra sådan som kan käka lite mög? Vilken?

        Fö välkomnar jag smarta tips för att undvika nybörjarmissar.
        No reason.
        Ja asså normalt sett brukar de föröka sig så det är lite upp till dig hur många du vill börja med men typ 8-10st kan väl vara lagom. Men vad man alltid bör tänka på när det gäller snäcklekare är att det är lämpligt att ha rätt mkt snäckor till dem gärna 50% fler snäckor än fiskar eller tillochmed dubbelt så många snäckor som fiskar (är inte nödvändigt men det blir lättare för alla fiskar att få ett "bo").
        Sen när det gäller utplaceringen av snäckorna finns det lite i princip 3 huvudalternativ (och givetvis komb. av dessa). antingen placerar man alla snäckor på samma ställe i karet. Nackdelen med dett är att fiskarna får trängas lite och vissa dominanta individer kanske ser hela snäckhögen som sitt revir. Eller så grupperar man dem i mindre grupper i karet typ 2-4st per grupp.
        Detta är en bra "layout" då man redan har "bestämt" revir åt dem. Ofta blir det så att det blir typ 1 fisk/grupp och stridigheterna dem emellan blir inte så stora. Ett tredje alternativ är att sprida ut snäckorna helt random, alltså "en här och en där" "Nackdelen" med detta blir att vissa individer kan ta lite större revir så att vissa tvingas ut mot kanterna eller upp i vattenmassan.
        Fördelen tycker jag är att detta är det snyggaste upplägget och ser kanske mest naturligt ut (förutom kanske i mkt stora kar där det ser mer naturligt ut med 1-2 större snäckskalshögar).
        Man kan använda lite olika snäckor för detta men vissa rekommenderar inte att använda för stora snäckor (typ posthornsnäckor och andra större havssnäckor, då flera fiskar ofta en större hane kan stänga in en stackars mindre hona i snäckan när båda fiskarna är i snäckan så att hon inte kommer ut).
        Men vinbergssnäckor brukar gå bra (trots att öppningen är lite stor), och de "riktiga" snäckorna som finns naturligt i sjön (neothauma). Sen kommer fiskarna gräva å ha sig så den fina inredningen man fixa i början blir ändå förstörd efter ett tag (det brukar dock inte påverka fiskarnas aggressioner gentemot varandra eftersom de är de själva som gör det och det faktum att det sker långsamt.

        Ja fiskarna gömmer sig antigen i nån grotta eller i sina snäckor vanligtvis när man byter vatten eller dammsugar. Så du behöver inte vara orolig för att suga upp dina fiskar.
        Tycker eg. inte du behöver nån mal i karet, mata bara sparsamt i början men om du vill ha nått som betar på den algfilm som gärna blir i (nystartade) tanganyikakar kan du väl köra med ancistrus (men kolla gärna med nån annan först, har inte koll på om de tar yngel för cikliderna, tror inte det men...)
        Lycka till!
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • Lisette
          • January 2010
          • 8

          #5
          Jag niger ödmjukast för dina eminenta svar Rooster!

          Ett beg akvarie har ikväll flyttat in här. Nu pågår operation rengöring och då ploppade, inte helt oväntat, två frågor upp. Om någon känner sig manad är jag tacksam för svar.

          Kan man använda s.k foam i akvariet som underlag istället för frigolit/liggunderlag? Foam -sådant man lägger under tex. laminatgolv. Eller finns det risk att foamen ställer till det för firrarna?

          Silikonet i akvariet känns mjukt och fint. Då är det bara att låta det vara antar jag? Vad bör jag annars vara uppmärksam på när det gäller ett beg akvarie?

          Attan vad bra att jag hittade denna sida! Återigen, tack.

          Kommentar

          • Sleep
            • December 2008
            • 246

            #6
            Tjena!
            Kan tyvärr inte hjälpa dig med fråga om foam men däremot angånde mal.
            Det går jätte bra med Ansictrus. Har 2 själv i mitt 112L med Multisar.
            Och om det skulle vara så att dom åt yngel så märker man inte av det.
            Men som Rooster sa, ha mycket snäckor i karet. Så dom har mycket gömställen. Tror det mesta hänger på det.

            Lycka till med ditt Tanganyika kar.
            //Sleep
            Mvh Glenn.

            Kommentar

            • Lisette
              • January 2010
              • 8

              #7
              Wha! Karet is up and running. Tack för hjälpen här.

              Dock inga fiskar än och det saknas en liten växt eller två. Jag har inte hittat någon fin blomma än som jag tycker om så sökandet fortgår. Om en vecka eller två flyttar fiskarna in. Jag hoppas de ska trivas.

              Kommentar

              • Broddan
                • February 2007
                • 536

                #8
                Här är en filmsnutt på mitt gamla taganyikaburk. Dessa är mina favorit snäcklekare, Lamprologus Ocellatus. Dessa är dock inte kolonibyggare utan haremslevande. Multisar är väl "lättare" men dessa har mycket mer personlighet enligt mig. Men inget ont om multisar, jag har dessa nu, det är kul att titta på det ständiga "bråket" och de blir snabbt fler.

                Hos dessa har man färre snäckor med mer mellanrum.

                Du har fått bra råd ang. inredning redan, vill betona att ju fler snäckor desto bättre

                Uppvaktning/lek:


                Yngel:


                Multiefight:
                Senast redigerad av Broddan; 27 January 2010, 21:13.
                Hälsningar

                D

                Kommentar

                • Lisette
                  • January 2010
                  • 8

                  #9
                  Det var minsann inte lätt att få tag i multisar! Som jag ringt! Till slut lyckades jag dock, 8 stycken är beställda till det höga priset av 89:-/st!

                  Kommentar

                  • Don Kiwin
                    • April 2007
                    • 114

                    #10
                    Högt ?
                    Här kostar de ca mellan 140 - 150 :-

                    Kommentar

                    • Rooster
                      • March 2006
                      • 1468

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lisette
                      Jag niger ödmjukast för dina eminenta svar Rooster!

                      Ett beg akvarie har ikväll flyttat in här. Nu pågår operation rengöring och då ploppade, inte helt oväntat, två frågor upp. Om någon känner sig manad är jag tacksam för svar.

                      Kan man använda s.k foam i akvariet som underlag istället för frigolit/liggunderlag? Foam -sådant man lägger under tex. laminatgolv. Eller finns det risk att foamen ställer till det för firrarna?

                      Silikonet i akvariet känns mjukt och fint. Då är det bara att låta det vara antar jag? Vad bör jag annars vara uppmärksam på när det gäller ett beg akvarie?

                      Attan vad bra att jag hittade denna sida! Återigen, tack.
                      Inga probs!
                      Kan tyvärr inte heller svara på om foam är skadligt men om silikonet ser bra ut brukar det inte vara några problem. Oj det var inte billigt 89 kr/st. 140-150kr/st var det värsta jag nånsin hört. Det priset får man ju stora fiskar för eller F1:or, jaja.
                      Lycka till!
                      Fish for Life!!!

                      Kommentar

                      • Sleep
                        • December 2008
                        • 246

                        #12
                        Hehe mina kostade 75:-st
                        Jag köpte 10st. Det går inte ens att räkna dom. Innan matning är dom säkert bara 10-15st.
                        Sen när maten är i vattnet.
                        Ja då vet i fan.
                        Men dom är mer än dubbelt nu.
                        Så man kan ju alltid sälja tillbaka dom till djuraffären.
                        Om du hade bott i närheten av Norrköping så hade du kunnat få några av mig.
                        Mvh Glenn.

                        Kommentar

                        • Lisette
                          • January 2010
                          • 8

                          #13
                          Nu minsann har de nya invånarna flyttat in! De är så fina så och verkar friska och fina. Lite blyga än så länge men det blir nog snart bättre.

                          En fråga (som vanligt )
                          Jag delade upp snäckskalen i två högar -en i varje sida i akvariet. I den ena högen bor just nu 7 stycken, och i den andra en ensam stackare. Bör jag lägga mig i deras uppdelningen eller brukar de lösa det själva så småningom? Tycker nr 8 ser så ensam ut...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...