Kan röd zebra byta färg???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dELIRiUM2009
    • September 2009
    • 33

    Kan röd zebra byta färg???

    Införskaffade 20st röd zebra för ett par veckor sedan, för två dagar sen fick jag tag i 2 små svart blåa, när jag idag satt och tittade fanns det 3 mörka!? kan de byta färg bara sådär?
    Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta...
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Är definitivt inte rätt person att svara på den frågan egentligen men jag kan ändå nämna att jag får för mig att det är så att de blåa fiskarna du har är hanar. Denna blåa ton kommer med stigande ålder bli mkt ljusare lika så kommer "röda" hanar att bli ljusare, mer åt det "grisfärgade" hållet, så brukar det iaf funka. Och att då dessa fiskar föds med den orangea grundtonen för att senanre bli blå. Röd zebra är eg. ett lite dumt namn då det inte finns så mkt just röda zebror utan de flesta är ju orangea, OB. lite fläckiga, rosa/skära blåa osv.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • dELIRiUM2009
      • September 2009
      • 33

      #3
      har för mig att jag läst någonstans att redan när honan släpper ynglen så har de sina respektive färger, trodde inte att de kunde ärndra färg vid 3-4cm storlek, man lär sig något nytt varje dag :o)
      Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta...

      Kommentar

      • thobiastt
        • September 2009
        • 149

        #4
        Rödzebran ändrar inte färg från röd till blå , har själv en liten odling och odlar just rödzebra. senast som för några dagar sen fick jag en ny kull och i denna kull var det 10 st av 30 som var blåa , så de har den blåa färgen redan som små.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av thobiastt
          Rödzebran ändrar inte färg från röd till blå , har själv en liten odling och odlar just rödzebra. senast som för några dagar sen fick jag en ny kull och i denna kull var det 10 st av 30 som var blåa , så de har den blåa färgen redan som små.
          Korrekt - så är det.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • pontulf
            • November 2007
            • 480

            #6
            Måste det vara en blå förälder för att dom ska bli blåa? Får massvis yngel men bara röda.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av pontulf
              Måste det vara en blå förälder för att dom ska bli blåa? Får massvis yngel men bara röda.
              Nej
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...