Obefärgade

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pontulf
    • November 2007
    • 480

    Obefärgade

    Undrar lite om dom obefärgade malawi cikliderna. Tror dom kallas så, dom är vita med svarta prickar.
    Har sett Auloncara OB och Zebra OB.
    Nu till frågan! Är dessa fiskar odlade på detta sättet eller blir dom så automatiskt?(ungefär albino) Och dom går att odla på?
    Tycker OB zebra är riktigt snygga! Är nog nästa fisk jag ska skaffa iaf
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av pontulf
    Undrar lite om dom obefärgade malawi cikliderna. Tror dom kallas så, dom är vita med svarta prickar.
    Har sett Auloncara OB och Zebra OB.
    Nu till frågan! Är dessa fiskar odlade på detta sättet eller blir dom så automatiskt?(ungefär albino) Och dom går att odla på?
    Tycker OB zebra är riktigt snygga! Är nog nästa fisk jag ska skaffa iaf
    Det kan hända att man i vissa fall förstärkt detta färgmönster lite grann men OB är naturligt förekommande åtminstone hos mbunas, tror även det förekommer hos aulonocaror. Däremot är det ovanligt med OB-hanar i malawi men i zoohandeln finns det gott om OB av båda könen.
    Förstår inte riktigt andra frågan men ja dessa fiskar är lika fertila som andra. Tänker du på huruvida det ärvs vet jag inte men jag gissar att färgmönster är polygent och expressiviteten varierar (dvs. "hur mkt OB avkomman blir" vid olika korsningar). Men som sagt det finns säkert de här som har bättre koll på den genetiken.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      OB står för "orange blotched". Ordet "obefärgade" är ett fantasinamn - i så fall är de väl snarare OB-färgade

      I naturen finns det olika OB-mbunas men inga OB-aulonocara. De av de senare som finns i handeln är alla avelsformer
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...