Hur många malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gustinger
    • October 2009
    • 215

    #16
    ja visst gör det en del gömmer sig mellan stenarna så dom syns inte, sen är dom jätte små ännu, köpte dom av en odlare tidigt
    56l Agassazii Fire Red
    80l Nigerian Yellow
    112l Transvestitus
    240l Vejita II + scalar

    Kommentar

    • gustinger
      • October 2009
      • 215

      #17
      Ursprungligen postat av zoomi
      Mm gillar den starkt, och den ska inte vara så krävande som demasoni, annars ser maingano riktigt coola ut. Men afra har ju inslag av gult, det kan ju bli lite för mkt gult? Annars ska jag också ha rödzebra, men undrar en sak.. Alla zebror jag sett i butiken har matt färg och är mer rosa, färgar de ut sen eller de är av dålig kvalité?
      hmm ingen aning, dom jag sätt är starkr oranga, men om du kollar bilder på olika redzebra i artbeskrivningen, så finns det ju många olika färgvarianter
      56l Agassazii Fire Red
      80l Nigerian Yellow
      112l Transvestitus
      240l Vejita II + scalar

      Kommentar

      • zoomi
        • August 2004
        • 829

        #18
        Din blandning kan nog bli riktigt bra!
        Vad matar du med?

        Kommentar

        • gustinger
          • October 2009
          • 215

          #19
          ciklid pellets av något slag, kör det genom en pepparkvarn då pelletsen är rätt stora och fiskarna är rätt små ännu, odlaren jag köpte det av hade någon sort han köpt i 4-5 liters spannar för 800-900 minns inte så väl men han menade att det va ett av dom bästa på marknaden, vem vet dom älskar det iallafal och så frysfoder förstås, ska börja med att göra räkmix, men väntar med det projet tills jag har fått karet som jag vill ha det med stenar och växter
          56l Agassazii Fire Red
          80l Nigerian Yellow
          112l Transvestitus
          240l Vejita II + scalar

          Kommentar

          • Tougaye
            • January 2008
            • 209

            #20
            varför inte prova Pseudotropheus saulosi .där är hannarna blå randiga honnorna gul ( väldigt lik golden ) demasoni är livliga och behöver mycket med gömställen .och dom slåss rätt mycket inom gruppen .och jag skulle bara välja två arter med mbunas i karet och en art Aulonocara .kan annars bli väldigt bråkigt .funkar det kan man ha någon mera art kanske

            Kommentar

            • zoomi
              • August 2004
              • 829

              #21
              Jo den hade varit bra, har kollat på den men eftersom honorna blir gula samt att man ska ha fler honor än hannar så kommer jag få för mycket gult i.o.m att jag redan har golden..
              Jag kommer liksom då bara ha ca 3 hannar, blåa fiskar och ca 10+ gula fiskar med golden och honorna..

              Kommentar

              • Tougaye
                • January 2008
                • 209

                #22
                Ursprungligen postat av zoomi
                Jo den hade varit bra, har kollat på den men eftersom honorna blir gula samt att man ska ha fler honor än hannar så kommer jag få för mycket gult i.o.m att jag redan har golden..
                Jag kommer liksom då bara ha ca 3 hannar, blåa fiskar och ca 10+ gula fiskar med golden och honorna..
                vilka fiskar har du ??? golden ? skulle inte ha tre hannar jag själv köpte en grupp på 2-4

                Kommentar

                • zoomi
                  • August 2004
                  • 829

                  #23
                  Jag har golden för tillfället, 2 hannar och tre honor, och om jag köper de då så får jag 5 golden, 4 gula saulusi honor och 2 blå hannar.. så det blir då 9 gula och 2 blå vilket är alldeles felproportionerat.

                  Jag kollade lite mer på maingano som va läckra, gillar inte riktigt deras kroppsform, avlång och smal. men fina färger.
                  Sen lombardoi där honorna är blåa och hanarna gula, vilket är bättre.. men får honorna riktigt bra blå färg och kan hanarna attackera golden i.o.m att båda är gula?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Ursprungligen postat av zoomi
                    okej men saken är den att jag redan har följande ciklider:
                    1x Auratus
                    1x Greshakei
                    2x Aulonocara Cobue
                    5x Golden
                    Vissa sorter är det svårt att se skillnad på mellan könen, hur ska man lösa det?


                    Vill ha demasoni men är de verkligen så svåra som alla påstår?
                    Finns det någon annan mbuna som är så intensivt blå?

                    Men t.ex. 10 demasoni, 5 rödzebra, 5 golden, 2 aulonocara, 1 greshakei och en auratus
                    Skulle det kunna funka?
                    Du skall aldrig ha singelfiskar i akvariet - det blir korsningar.

                    Sedan skriver du att du har Aulonocara från Cobwe, men vilken av dom har du.

                    20-22 fiskar är lagom i ditt akvarium - men som sagt inga singelfiskar
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • zoomi
                      • August 2004
                      • 829

                      #25
                      Okej, greshakei'n och auratusen är överlevare sen tidigare så har inte riktigt tänkt igenom det.. kanske ska snacka med några lokala affärer och höra om de kan ta emot dem?

                      Kan bli korsningar även om de inte är av samma släkte?

                      Ursäkta Aul. jag har är av sorten "Aulonocara stuartgranti, Cobwe"

                      Kjell nu när man ändå har dig på kroken, har du erfarenhet av demasoni? är väldigt lockad av deras färger och beteende men har hört många skräckhistorier och funderar över om det är klokt att försöka hushålla dessa individer?

                      Ska inte ha några singelfiskar nu när du sagt de!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        Ursprungligen postat av zoomi
                        Kan bli korsningar även om de inte är av samma släkte?
                        Nästan alla malawi kan korsa sig med varandra - man skall inte undra några omständigheter ha singlar i akivariet och även om man har flera av de olika arterna skall man inte ha närbesläktade, eller de med liknande utseende, ihop

                        Kjell nu när man ändå har dig på kroken, har du erfarenhet av demasoni?
                        Jag har själv inte haft demasoni i någon större utsträckning
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • zoomi
                          • August 2004
                          • 829

                          #27
                          Okej men då tror jag jag kör på rödzebra, golden och en lugn blå fisk.

                          Jag undrar hur det är med Aulonocara "Fire fish". Honorna och hannarna är ju likfärgade och kan man se skillnad på könen eller ha fler hannar i samma akvarium?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...