Info - Placidochromis milomo - Super VC 10

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    Info - Placidochromis milomo - Super VC 10

    Funderar på att skaffa denna fina fisk och har några snabba frågor.

    1. Har ett 300 liters-akvarium, räcker det? Om nej; hur snabbt växer dem?

    2. Är de parbildande? Eller bör man ha flera honor? Är de svåra att få att para sig / leka

    3. Hur utfärgade blir honorna eller de ser ut som (se bild) hela tiden?


    4.Kan de bli så fina som på bilden:
    Bilden på http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=80&SOK=1
    Är den på bilden fullvuxen? Om ja; Varför har han ingen läpp?

    5. Är dessa också Placidochromis milomo? Och isåfall varför har de annorlunda färger?
    A. http://www.jjphoto.dk/fish_archive/a...s_milomo_x.jpg
    B. http://www.obie.us/fish/cichlidae/Pl...r,%201989).jpg
    C. http://i.pbase.com/g6/02/463902/2/70695057.PfCpqksS.jpg

    Om jag skulle vilja köpa den på bilden här på Zoopet, har den ett speciellt namn?

    Tack som fasen på förhand
    Mvh. Mattias!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det finns flera poulationer av P. milomo och de sklijer sig en del åt vad gäller färgen. Dock så är det främst hanarna som skiljer sig åt - honorna ser ungefär likadana ut i alla poulationer.

    Huvudfotot i Zoopets artbeskrivning visar sannolikt en ung hane som ännu inte har färgat ut.

    Det är bara vildfångade exemplar som har de riktigt kraftiga läpparna (finns också individuella skillnader). De odlade får inte alls så kraftiga läppar pga att de inte söker sin föda på samma sätt som de i naturen.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #3
      Okej, finns det några formella namn på de olika populationerna?
      Hur lång tid tar de för dem att växa till utfärgade vuxna?

      Någon som har erfarenhet av denna fisken?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av zoomi
        Okej, finns det några formella namn på de olika populationerna?
        Hur lång tid tar de för dem att växa till utfärgade vuxna?

        Någon som har erfarenhet av denna fisken?
        Man brukar som namn ange - Placidochromis milomo, fångstplatsen. Det finns många fångstplatser - exempel Nkhomo Reef, Nakantenga, Thumbi West, Boadzulu, Makokola, Chinyamwezi, Chinyamkwazi, Likoma etc. etc.

        Eller rättare sagt - detta borde anges men fångstplasten nämns sällan så man vet nog sällan var de odlade exemplaren som säljs ursprungligen kommer ifrån.

        Sedan frågade du ju också om storleken på akvariet i början - 300 liter tycker jag är för litet för denna art.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • zoomi
          • August 2004
          • 829

          #5
          Då till min sista fråga;
          Är de parbildande och hur svårt är det att få dem att leka?

          Anledningen till att jag tror att de är parbildande är på grund av inlägget på artbeskrivningen här på zoopet;

          "En riktig mystyp paret håller tajt ihop"

          Jag vet att 300L är för lite men min kompis har en 540L tank och har malawi så han vill gärna ha den när den är för stor för mig. Därför undrade jag hur lång tid det tar för den att växa upp.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av zoomi
            Då till min sista fråga;
            Är de parbildande och hur svårt är det att få dem att leka?

            Anledningen till att jag tror att de är parbildande är på grund av inlägget på artbeskrivningen här på zoopet;

            "En riktig mystyp paret håller tajt ihop"

            Jag vet att 300L är för lite men min kompis har en 540L tank och har malawi så han vill gärna ha den när den är för stor för mig. Därför undrade jag hur lång tid det tar för den att växa upp.
            Inga malawi är speciellt parbildande förutom vid leken.

            Många fiskar som går i ett för litet akvarium växer aldrig upp till full storlek utan blir krymplingar. Dock är inte 300 liter extremt litet.
            Hur snabbt de växer i akvarium beror på flera faktorer som hur stort akvariet är, hur mycket de matas, vilken mat de får, hur mycket vatten som byts, hur bra är filtreringen etc. etc.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...