Viktoriaciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maccan
    • September 2009
    • 154

    Viktoriaciklider

    Tänkte starta upp en 300L viktoria burk. tänkte bara kolla om man kunde få lite tips om vilka viktoria som är bra för en "ciklidnybörjare"? även tacksam för tips angående inredning
    I´m hung as Einstein and smart like a horse

    http://www.youtube.com/watch?v=6lKadIoXWVg
  • Banderad
    • January 2006
    • 358

    #2
    Prata med Albin på ciklid.se (Endymion). Jag tror han heter här så också iof. Större expert på Viktoria hittar du inte.

    /Jocke

    Kommentar

    • maccan
      • September 2009
      • 154

      #3
      Ursprungligen postat av Banderad
      Prata med Albin på ciklid.se (Endymion). Jag tror han heter här så också iof. Större expert på Viktoria hittar du inte.

      /Jocke
      Tack som f*n!
      I´m hung as Einstein and smart like a horse

      http://www.youtube.com/watch?v=6lKadIoXWVg

      Kommentar

      • Banderad
        • January 2006
        • 358

        #4
        Så lite så...

        /Jocke

        Kommentar

        • endymion
          • October 2006
          • 680

          #5
          Kolla in någon som du gillar sedan kan jag berätta om den är lämplig eller inte. För att kolla på bilder kan du exempelvis gå in här http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=297

          Kommentar

          • pontulf
            • November 2007
            • 480

            #6
            Där jag bor finns det inte alls mycket viktoria ciklider i zoo affärerna, jag tycker vissa arter är grymmt snygga. Men hittar aldrig dessa arter i affären

            Kommentar

            • endymion
              • October 2006
              • 680

              #7
              Viktoriaciklider hittar man nästan bara i de stora renodlade akvarieaffärerna. Det finns flera skäl att de inte är så vanliga och många missuppfattningar. Ska man hitta ett sortiment är det nästan bara Nols ciklidhobby utanför Göteborg som finns. I Stockholm har Akvarielagret ett par arter inne. De finns ett fåtal arter hos grossisterna också, tyvärr är det ofta tjeckiska hybrider.

              Kommentar

              • pontulf
                • November 2007
                • 480

                #8
                Man måste vara expert på viktoria för att veta fall det är hybrider?

                Kommentar

                • endymion
                  • October 2006
                  • 680

                  #9
                  Expert vet jag inte om man behöver vara. Men lite kritisk skadar inte. Men man bör läsa på lite. I de butikerna jag nämnde tror jag risken att få hybrider är mindre.

                  Kommentar

                  • AnnikaMo
                    • November 2008
                    • 198

                    #10
                    Är själv lite småförälskad i Viktoriafirrar...ler.
                    Har Viktoriazebran.....även Viktoriamunruvare.....
                    Har mixat lite eftersom det inte finns så många i handeln. Har även Red Top Chilumba, Hongi Red, Moori-delfin och ansictrusar. Funkar toppen...
                    Måste man till Göteb. för att hitta fler sorter...bor i småland....??
                    Satsa på många kalkstenar....svart rådasand är snyggt....
                    Jag ska skaffa nån siamesis börjar få lite alger på växterna....kanske kan va nåt i längden att ha i...

                    Lycka till A.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...