Yngel och pump= katastrof?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    Yngel och pump= katastrof?

    Hej, mina P. sacrimontis är mitt uppe i en lek verkar det som, tror att rommen kläcktes idag. Hur som helst palettparet går ensamma i karet, och jag undrar vad ni brukar göra när larverna blir frisimmande. Skall man dra ner styrkan på pumpen, ta bort den helt tills de växt till sig lite och köra med O2pump eller behöver man inte göra nått öht? Kör med ett fluval3 så det är ändå lite sug i det ändå. Vill alltså inte att de sugs in i pumpen. Jag vet att palettyngel är väldigt bottencentrerade särskillt i början men ändå...
    Fish for Life!!!
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Tror inte det är någon fara. Jag försökte suga upp hantelyngel med slang men de simmade mot strömmen väldigt effektivt. De var då 2 dgr gamla.

    Kanske är de något större, men jag kan inte tro att det är någon risk och skulle någon dras in så är det nog en svag/sjuk individ i alla fall.
    Checking out...

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Ursprungligen postat av Dre
      Tror inte det är någon fara. Jag försökte suga upp hantelyngel med slang men de simmade mot strömmen väldigt effektivt. De var då 2 dgr gamla.

      Kanske är de något större, men jag kan inte tro att det är någon risk och skulle någon dras in så är det nog en svag/sjuk individ i alla fall.
      Ok, ja de växer ju väldigt snabbt i början och paletter är ju som sagt starkt bottenorienterade de första dagarna. Nä jag hoppas att det skulle gå bra, jag har nämligen vart med om att hela kullar sugits in i pumpen men då har det rört sig om små yngelkar med pump i, dessutom var det scalaryngel den gången. Jaja jag får se vad jag gör då...
      Tack för svaret!
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Ingen annan som har nån åsikt/svar eller fundering kring detta?
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • Malawi1
          • February 2009
          • 583

          #5
          när jag har yngel så brukar jag ta en strumpbyxa och sätta på pumpen, klipper bara ut 4 st håll så man kan fästa pumpen på glaset.
          Senast redigerad av Malawi1; 06 January 2010, 22:31.
          375 liter malawi / tanganyika.

          96 liter SA

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            Ursprungligen postat av Malawi1
            när jag har yngel så brukar jag ta en strumpbyxa och sätta på pumpen, klipper bara ut 4 st håll så man kan fästa pumpen på glaset.
            Aha, har faktiskt tänkt tanken själv oxå. Ok, ja det låter bra!
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • Malawi1
              • February 2009
              • 583

              #7
              jag sköljde av min innan jag använde den.
              375 liter malawi / tanganyika.

              96 liter SA

              Kommentar

              • Rooster
                • March 2006
                • 1468

                #8
                Allright, tack för tipset.
                Fish for Life!!!

                Kommentar

                Arbetssätt...