Ancistrus otrivs i Malawi-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    Ancistrus otrivs i Malawi-kar

    Har läst flera trådar här vilka alla nämnt att ancistrus är en bra mal till malawi.kar.
    Jag köpte 2 st för två veckor sen.

    Visserligen har jag sett ett ancistrus-rom som åts upp av en av mina ciklider men om man kollar på ancistrusarna så är deras stjärtfenor kraftigt sargade och uppätna.

    Tycker synd om dem men undrar vad jag ska göra? Hur kan jag bättre situationen eller det tar lite tid för cikliderna att vänja sig vid de konstiga invånarna?

    De är bara ca 4-5cm långa.
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av zoomi
    Har läst flera trådar här vilka alla nämnt att ancistrus är en bra mal till malawi.kar.
    Jag köpte 2 st för två veckor sen.

    Visserligen har jag sett ett ancistrus-rom som åts upp av en av mina ciklider men om man kollar på ancistrusarna så är deras stjärtfenor kraftigt sargade och uppätna.

    Tycker synd om dem men undrar vad jag ska göra? Hur kan jag bättre situationen eller det tar lite tid för cikliderna att vänja sig vid de konstiga invånarna?

    De är bara ca 4-5cm långa.
    Det kan ta tid innan cikliderna slutar nafsa på deras fenor, ibland behöver de bara ett tag att vänja sig vid de nya innevånarna, men ibland låter de dem inte vara förräns de har blivit lite större och kan "slå" tillbaka eller att de är såpass stora att de inger såpass stor respekt så att cikliderna inte biter dem. Vad man kan göra är att erbjuda gott om gömställen i form av stenar och grottor så att det räcker till både ciklider och malar. En lösning som brukar fungera är att man inreder med stora stenrösen i tanken, då blir det mkt håligheter för fiskarna istället för att bara göra några enstaka grottor som ändå bara upptas av de mest dominanta cikliderna direkt.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #3
      Jag har massa stenrösar så att de har gott om gömställen, ska även köpa en halv kokosnöt.. Men saken är att ancistrusarna kommer fram om jag sitter där en stund dock har jag aldrig sett cikliderna ens undra över vad ancistusarna är för nått.. Och det verkar inte som att malarna är rädda för cikliderna.

      Det kan ju vara så att cikliderna undrade de första dagarna och bet då och nu är det lugnt bara att ancistrusarna håller på att läka såren?

      OT: försvarar ancistrusarna sina ägg eller? för såg ett ägg som låg fritt i sanden en dag, det blev rätt snabbt uppätet men jag undrar liksom vart de kom ifrån, malarna lägger väll fler än ett?

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Om du är ute efter att föda upp Ancistrus i ett Malawikar så säger det se själv,har du inget innefilter i karet??mina hände alltid där bakom filtret och kom fram när det slocknade då jag inte ville ha en massa krimskrams i karet som såg onaturligt ut i ett Malawikar så blev denna lösning helt ok.Sen tar nog Malarna för sig om det skulle bli problem med Cikliderna det är tåliga djur
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • zoomi
          • August 2004
          • 829

          #5
          Jag har ett innerfilter i karet, de hänger där ibland men där är inga ägg.
          Jag vill inte ha nån ancistrus-uppfödning men jag vill gärna ha några yngel som klarar sig eller så. Hade inte klagat om jag fick många.
          Malarna är rätt små jämfört med cikliderna men de verkar inte bry sig om malarna. Jag tror att de vant dig.

          Jag undrar, om jag ser ett till ägg, kan jag ta upp det och lägga det i ett annat kar? eller måste det fläcktas eller skötas om aktivt?

          Kommentar

          Arbetssätt...