Uppätna yngel eller vad kan det vara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vigoez
    • October 2008
    • 126

    Uppätna yngel eller vad kan det vara?

    Hej.
    Jag har ett 230l med malawisar (hongi, golden, röd zebra). Goldenhonorna har haft "uppsvällda" munnar flera gånger, precis som jag förstått att de ska ha när de väntar på att ynglen ska kläckas.

    Efter någon vecka är munnarna som vanligt, smala och inget konstigt med dem. Men, ynglen finns inte i karet! Är det så att de blivit uppätna eller kan det finnas andra orsaker? Har någon något tips på hur jag ska göra för att ynglen inte ska dö?

    mvh Viktor
    mvh Viktor
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    #2
    Hur många fiskar har du?

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      De kan vara uppätna, men har du många gömställen så kan ju en del gömma sig, ynglen håller sig nog gärna i närheten av stenar och grottor.

      Ett sätt att få ynglen att klara sig bättre (och även mindre stressande för honan eftersom hon slipper bli jagad under ruvningen) är att flytta honan till ett eget akvarium, där hon kan släppa ynglen i lugn och ro.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • zoomi
        • August 2004
        • 829

        #4
        lite OT men kan man se på honan hur långt hon är kommen? t.ex. om hon tuggar häftigare eller det är samma sak fram till den stora dagen?

        Jag menar på människor kan man liksom se ölmagen växa fram.

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Ursprungligen postat av Vigoez
          Hej.
          Jag har ett 230l med malawisar (hongi, golden, röd zebra). Goldenhonorna har haft "uppsvällda" munnar flera gånger, precis som jag förstått att de ska ha när de väntar på att ynglen ska kläckas.

          Efter någon vecka är munnarna som vanligt, smala och inget konstigt med dem. Men, ynglen finns inte i karet! Är det så att de blivit uppätna eller kan det finnas andra orsaker? Har någon något tips på hur jag ska göra för att ynglen inte ska dö?

          mvh Viktor
          Tänkte bara inflika att det är inte ens säkert att ynglen lämnar honorna. Ibland hetsar de andra fiskarna tuggande honor så att de tillslut tvingas spotta ut ett ägg elller två och på passar de på att äta upp dem, tråkigt men ytterligare en anledning till att köra med spottkar!
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • Vigoez
            • October 2008
            • 126

            #6
            Tack för era tips och råd! Jag har kanske lite för lite gömställen. Dessutom är hongisarna ordentligt i hugget och bråkar och har sig med varandra och mot andra invånare. Jag har hört att man bör överbefolka ett mbuna-kar och det kan man nog inte säga att jag gjort. Jag har just nu tre hongi, tre golden, tre röda zebror samt två malar (ancistrus, gibbiceps).

            Sedan det här med att lägga över honan i ett annat kar. Går det bra om det finns ett par ornatusar i det då eller blir det krig då? Jag har nämligen lite svårt att fixa ett kar enbart för honan!

            Slutligen: Vilken kanonsida detta är alltså! Fantastiskt bra, snabba svar från er som är lite mer erfarna och intressanta saker att läsa om dessutom!
            mvh Viktor

            Kommentar

            Arbetssätt...