Nimbochromis Livingstoni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pontulf
    • November 2007
    • 480

    Nimbochromis Livingstoni?

    Jag införskaffade lite ny fisk idag, köpte då Livingstoni. Men blev paff över att komma hem och försöka hitta fakta om den, tycker en så riktigt snygg fisk borde vara populärare än vad den är? Har sett den i en akvarie bok för många år sedan. Har med sett att den är släkt med venustus som jag har ganska dåliga erfarenheter av, väldigt aggresiv fisk. Är det samma med Livingstonin?
    Skulle vara tacksam för svar
  • Micke
    • January 2002
    • 1718

    #2
    Här finns en artikel om de olika Nimbochromis-arterna:
    Mvh Michael Persson

    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • pontulf
      • November 2007
      • 480

      #3
      Då har man blivit lurad igen Dom får gå för sig själva ett tag så ser jag vad som händer

      Kommentar

      • KoiKe
        • March 2008
        • 331

        #4
        Ursprungligen postat av pontulf
        Då har man blivit lurad igen Dom får gå för sig själva ett tag så ser jag vad som händer

        Jag har haft livingstonii ihop med massor av andra ej rovfiskar nu i 8 månader eller nått å har inga som helst problem med att dom e aggresiva,
        visst de går åt lite fisk ibland men dom är på 15-25cm honan å hanen å jag vet att dom inte bör gå med mindre fisk än typ 50-60mm så de är mitt egna fel men sån är naturen. Mina små malawi äter också yngel om dom lyckas få tag på dom.

        Jag tycker dom e riktigt fina speciellt när hanen får på den blåa lekdräkten.

        Nimbochromis fuscotaeniatus ska du dock akta dig för, dom e äckligt glupska å kan vara lite argsinta av sig. Dom e några riktiga höjjare på att ta golden yngel i mitt kar på 30-40mm. men ack så roligt

        ruggigt fina å ser "vassa ut"
        Etiam euismod finibus nisi, nec suscipit diam convallis ut. Pellentesque quis viverra libero. Pellentesque vel dui purus. Nulla maximus, odio nec ullamcorper molestie, nunc diam lobortis elit, sit amet porta augue felis quis sapien. Aliquam non vehicula ipsum. Duis vel lorem ornare dolor sodales bibendum. Maecenas in augue nunc. Ut euismod nisl a purus efficitur, […]

        Kommentar

        • pontulf
          • November 2007
          • 480

          #5
          Det var en snygg fisk utfärgad. Är det svårt att få dom att yngla av sig?

          Kommentar

          • KoiKe
            • March 2008
            • 331

            #6
            Ursprungligen postat av pontulf
            Det var en snygg fisk utfärgad. Är det svårt att få dom att yngla av sig?
            Jag har haft mitt par i 6-7 månader å har inte sett skymten av lek, dock är honan inte så jättestor. hanen e nog närmare 25cm å honan runt 15cm kanske
            men dom e riktigt trevliga

            mina livingstonii har lekt 2 gånger under den tiden. hanen e alltid sugen men honan tar sin tid på sig..

            Kommentar

            • pontulf
              • November 2007
              • 480

              #7
              Hur klarar sig ynglena för dig sen? Svårsålda?

              Kommentar

              • KoiKe
                • March 2008
                • 331

                #8
                Ursprungligen postat av pontulf
                Hur klarar sig ynglena för dig sen? Svårsålda?
                ynglena går själva i ett separat yngelkar, är ca 1 månad gamla nu å runt 20mm dom längst. blev en kull på strax över 70 st å alla har överlevt :P
                om dom blir svårsålda eller ej har jag ingen aning om men de finns rovfiskar som behöver mat annars :P

                Kommentar

                • pontulf
                  • November 2007
                  • 480

                  #9
                  Haha, låter ganska bra det där. Kör du med vanligt flingfoder i början?

                  Kommentar

                  • KoiKe
                    • March 2008
                    • 331

                    #10
                    Ursprungligen postat av pontulf
                    Haha, låter ganska bra det där. Kör du med vanligt flingfoder i början?

                    första veckan gav jag dom köpt yngelmat, riktigt fin
                    sen har dom fått en blandning av yngelmat, vuxenpellets å en annan sort vuxenpellets samt maltabletter som jag kört med morteln till ett fint pulver.

                    för nån vecka sen började jag mata med fryst mysis som jag kört med stavmixern.

                    Kommentar

                    • pontulf
                      • November 2007
                      • 480

                      #11
                      Tack för tipset! Köpt yngelmat, är det flingfoder?

                      Kommentar

                      • KoiKe
                        • March 2008
                        • 331

                        #12
                        Ursprungligen postat av pontulf
                        Tack för tipset! Köpt yngelmat, är det flingfoder?

                        Nae de är riktigt riktigt fint pulver, modell mkt mindre än knappnålshuvud.
                        typ lite grövre än mjöl.
                        Kan kolla vad de står på burken när jag kommer hem på söndag om du vill.

                        Kommentar

                        • pontulf
                          • November 2007
                          • 480

                          #13
                          Ja tror jag fattar vad du menar Vore snällt om du gjorde det

                          Kommentar

                          • KoiKe
                            • March 2008
                            • 331

                            #14
                            Ursprungligen postat av pontulf
                            Ja tror jag fattar vad du menar Vore snällt om du gjorde det
                            Mikrovit basic å de är tropical som tillverkar yngelmaten.

                            Kommentar

                            • pontulf
                              • November 2007
                              • 480

                              #15
                              Okej, ska köpa in och prova detta för alla yngel jag har!

                              Säg gärna till hur det har gått för dina yngel sen, om du får sålt dom eller så.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...