För strömt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thobiastt
    • September 2009
    • 149

    För strömt?

    Jag undrar: Kan det vara för "strömt" för mkt cirkulation i vattnet?
    Jag har Malawis i ett 570liters kar och i detta kar har jag ett filter som pumpar 2400 l/t + ett som pumpar 1500 l/t.
    Kan det bli för strömt?
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Funkar nog bra till malawis!

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • thobiastt
      • September 2009
      • 149

      #3
      Har sett att dom gillar att simma mot strömmen. =)
      Men tänkte lite på när man släcker ner och dom ska "sova".
      Det ser ju ut som om de får simma hela tiden. finns det nån risk för att de blir utmattade?

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        jag och min lokala akvariehandlare hade en diskussion om detta. han menade på att man inte ska ha för kraftig ström i karen och att detta ledde till att fiskar hela tiden fick kämpa med att hålla sig "på sin plats" i karet.. detta ledde senare till sjukdomar trodde han..

        vet inte om han hade rätt men det känns ju inte helt fel?
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • thobiastt
          • September 2009
          • 149

          #5
          Precis min tanke. Kanske ska stänga av 1500l/t pumpen över nätterna och bara köra det på dagarna? Då denna pump bara finns där för en bättre cirkulation på vattnet och inte används som filter.
          åsikter??

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Du har 8 gånger volymen i timmen. Det är ingenting. Dina fiskar knappt ens märker det flödet.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Du har 8 gånger volymen i timmen. Det är ingenting. Dina fiskar knappt ens märker det flödet.
              men vad tror du om min handlares teori? ofta när man pratar afrikanska ciklider så sägs det ju att man kan köra på ordentligt med pumpar. tror du det kan skapa stress hos fiskarna?
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Man kan se hur starka strömmar fiskar är anpassade att hantera genom att titta på deras miljö: ju starkare vattenrörelser, desto grövre bottenmaterial, eftersom finkornigare material har spolats bort. Malawiciklider lever normalt sett på antingen klippbottnar eller sandbottnar, dvs områden som utsätts för kraftig vattenrörelse, mycket kraftigare än du har.

                Det är klart de gör av med en del mer energi genom att simma i vatten som rör sig än i vatten som står still, men malawiciklider i akvarium har snarare problem med för mycket energi/näring, som gör att de blir feta, än energiunderskott. I ett akvarium finns dessutom alltid "döda zoner" där strömmen är noll eller nära noll, om nu fisken skulle vilja hålla sig i lä.

                Kort sagt, nej, jag tror inte de stressas av den vattenrörelse du har. Jag tror de knappt märker den.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                Arbetssätt...