Vad har ni ihop med era 'golden'?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tomtebolycka
    • November 2009
    • 59

    Vad har ni ihop med era 'golden'?

    Ja, alla ni som har labidochromis caeruleus. Vad har ni mer för arter tillsammans med dessa?

    Nyfiken.
  • Malawi1
    • February 2009
    • 583

    #2
    jag har 2 st c.frontosa,1 melanocromis johanni,2 st plecotomus,3st ancistrus,1 gibbiceps och en massa yngel på 1 cm.
    375 liter malawi / tanganyika.

    96 liter SA

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Har inga malawi just nu men har haft golden ihop med rödzebra, demasoni och loricariider (ancistrus och plecos), (andra populära sällskap till golden brukar vara P. socolofi och Hongi sp.).
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • tomtebolycka
        • November 2009
        • 59

        #4
        Hej och tack för svaren. Jag söker efter framtida sällskap till våra startfiskar som ska hämtas imorgon. Fem golden. Tyvärr gick inte maken med på ett större kar än 125liter så jag är rejält begränsad när det gäller malawisar. Min plan är att bevisa hur kul och vackert detta är och sen öka på med ett lite större kar i vardagsrummet. Om jag nu lyckas dvs, är ju nybörjare helt och hållet.

        Har hittat en fisk jag tycker om. Ps socolofi. Efter vad du skriver Rooster så verkar den kombinationen vara testad förrut. Har svårt att släppa drömmen om demasonin...

        Detta första är i alla fall julklapp/födelsedagspresent till vår kille som blir två på julafton. Nice present va!? ;-)

        Hoppas på att kunna flytta malawisarna till ett större kar framöver alltså, och ha lite mindre och 'enklare' sötvattensfiskar i karet vi har nu.

        När jag ändå har en malawi-tråd. Jag har ökat upp kH till 16. Borde jag höja det ännu mer? (pH 8.3)

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Skulle nog vilja säga att demasoni och golden kan funka ok ihop. Demasonis bråkar mest inbördes och med fiskar som påminner om dem, och som golden inte alls påminner om demasonins teckning borde det inte bli så mycket bråk dem emellan.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Yesska
            • July 2009
            • 140

            #6
            Jag har Mari Gold och röd zebra med mina golden.
            160l asien gurami projekt

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Ursprungligen postat av Yesska
              Jag har Mari Gold och röd zebra med mina golden.
              Också en bra mix, jag har de fiskarna ihop med några arter till.

              Mari Gold (aka Psedotropheus sp. "acei") är en jättefin kombination med golden. De håller sig också gärna i det fria vattnet mer än ibland stenarna.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Kisper
                • December 2008
                • 9

                #8
                Ursprungligen postat av tomtebolycka
                Ja, alla ni som har labidochromis caeruleus. Vad har ni mer för arter tillsammans med dessa?

                Nyfiken.
                Vi hade dem ihop med Labidocromis sp. Hongi, Pseudotropheus Crabro, Metriaclima sp. Msobo, samt rödzebror. Jag tror Golden passar ihop med de flesta arter då den inte har något större revirbeteende.

                Den har gått ihop med de flesta av våra arter utan att vare sig mobba andra eller själv bli mobbad. En fredlig trevlig Mbunas som också är relativt lättlekt.

                Kommentar

                • KoiKe
                  • March 2008
                  • 331

                  #9
                  Tillsammans med mina vuxna golden + yngel så har jag

                  Aulonocara Baenschi, Aulonocara stuartgranti,aulonocara Red rubin, Nimbochromis livingstonii,nimbochromis fuscotaeniatus, Perlmutt,Msobo
                  Delfinciklid, Mphanga,phenochilus, röd juvelciklid,A

                  Har även haft golden ihop med

                  demasoni,Hongi redtop,röd zebra,rostciklid,


                  Har aldrig haft problem förut med golden å andra malawis...
                  Golden är en toppenfisk i både färg å form.

                  de är bara nu som mina rovfiskar e hungriga å gärna tar golden yngel på 20-30mm :P

                  Kommentar

                  • Yesska
                    • July 2009
                    • 140

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jens A.
                    Också en bra mix, jag har de fiskarna ihop med några arter till.

                    Mari Gold (aka Psedotropheus sp. "acei") är en jättefin kombination med golden. De håller sig också gärna i det fria vattnet mer än ibland stenarna.
                    De är en rolig fisk. Jag har fem st. Den största är runt 11cm och den enda som har tagit ett revir, en urna den ofta ligger i och tittar fram, och så fort nån annan fisk komemr dit så simmar den ut. Men den är aldrig dum. Antar att dess storlek gör sitt då de andra fiskarna (bla golden) är runt 5-6cm.
                    160l asien gurami projekt

                    Kommentar

                    Arbetssätt...