Genitalpapill hos Pelvichachromis-hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    Genitalpapill hos Pelvichachromis-hane?

    Nån som vet var på buken man hittar genitalpapillen och typ hur den ser ut, hos Pelvichachromis-hanar? (kanske nån som har bild?) Jag vet att man kan få reda på det genom att kolla lite nogrannare när fisken har avföring hängades efter sig men är ändå inte riktigt säker på vart den sitter (har inte sett när hanen har skitit än så att säga, har inte haft fiskarna så länge) På honan är det ju inte särskilt svårt att se men det verkar vara lite klurigare på hanen.
    Fish for Life!!!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Du hittar den på ungefär samma ställe på fisken oavsett kön, bara att de ser annorlunda ut.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Faktum är att i alla fall jag sällan ser genitalpapillerna på paletter när de leker, vare sig på honor eller hanar. Ofta är honan tjock, och se´n smal helt plötsligt. Kanske kommer genitalpapillen ut precis innan äggläggningen, och honan är ju mest i grottan då. Har väl sett äggläggningsröret nå´n gång.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Du hittar den på ungefär samma ställe på fisken oavsett kön, bara att de ser annorlunda ut.
        Ja jag misstänkte det. Ok, skall försöka hålla utkik lite bättre nästa gång. Tror mig kanske ha sett den förra gången. Är den väldigt tunn (typ som en tråd som hänger ut från buken?
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Faktum är att i alla fall jag sällan ser genitalpapillerna på paletter när de leker, vare sig på honor eller hanar. Ofta är honan tjock, och se´n smal helt plötsligt. Kanske kommer genitalpapillen ut precis innan äggläggningen, och honan är ju mest i grottan då. Har väl sett äggläggningsröret nå´n gång.
          Nä sen kollar man ju ofta inte så noga på det heller på den här typen av fisk (man behöver ju inte könsbestämma paletter). Såg iaf honans genitalpapill väldigt tydligt vid förra leken (min första med det paret), den var faktiskt ute två dar, mkt mer andra dagen dock (har en stor hona så det gör ju det lite lättare att se den).

          Det blev nämligen inte av det hela men honan la iaf rom är jag ganska säker på (hittade mögliga romkorn som hade fastnat i några växter vid ytan), så jag försöker luska ut vad som gick fel, därför tänkte jag kolla efter hanens genitalpapill nästa gång (om det nu blir nån nästa gång), för å se om han öht befruktar äggen!
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jo, den är ganska tunn.
            Sedan tycker jag det låter konstigt att deras rom flyter upp till ytan på det viset, är du verkligen säker på att det är rom från paletterna?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Rooster
              • March 2006
              • 1468

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Jo, den är ganska tunn.
              Sedan tycker jag det låter konstigt att deras rom flyter upp till ytan på det viset, är du verkligen säker på att det är rom från paletterna?
              Jag är inte helt säker på att det var rom (från paletterna) men jag vet inte vad det skulle ha vart annars, men det är ju alltid svårare med grottlekare när det gäller att "monitora" deras lek.
              Fish for Life!!!

              Kommentar

              Arbetssätt...