Tropheus med Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pontulf
    • November 2007
    • 480

    Tropheus med Malawi?

    Hej!

    Jag har ett 625 L kar med Malawi. Jag har försökt att satsa på ganska "vänliga" fiskar(Crabro, Borleyi, Rostratus, Röd zebra och hongi. Sen har jag en ciklid jag inte kan namnet på... frågade i zoo affären efter namnet, men fick som svar att det inte fanns något vetenskapligt namn för arten. Jag har mycket grottor i karet och några java ormbunkar, håller 27 grader ungefär.

    Över till frågan: Jag undrar om det går att ha någon av Tropheus sorterna ihop med dessa Malawi ciklider?
    Och hur mycket förökar sig Tropheus?? Är dom känsliga?

    Får inte fram alls mycket fakta om dom när man googlar namnet

    Tacksam för svar
  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #2
    Det går att ha tropheus ihop med malawi. Men det kanske inte är att rekommendera. Är man erfaren kan man få det att funka. Men tropheus är en fisk som många har problem och de är dyra. De är oftast lite svårare att odla och ger få yngel oftast någonstans imellan 5-10 st.

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      #3
      Jag skulle hoppa över det. Det funkar oftast bäst att ha Tropheus i eget kar och då gärna 30 st eller fler.

      Njut av alla supersnygga malawiciklider och mixa där!
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • primox88
        • August 2009
        • 75

        #4
        tropheus fungerar bra med malawi tycker jag. Och du har ju rätt stort kar så kan dom hålla avstånd från varandra ska det gå ypperligt och om du inte har allt för många malawi. Morbrodern har rödzebror med hans tropheus duboisi som fungerar toppen.

        Men som förgående skrev så ska egentligen tropheus hållas i stor grupp och helst ensamma.

        Kommentar

        • pontulf
          • November 2007
          • 480

          #5
          Tack för svaren. Men finns det inte klenare tropheus och starkare, kan man inte satsa på det starkare alternativet?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av pontulf
            Tack för svaren. Men finns det inte klenare tropheus och starkare, kan man inte satsa på det starkare alternativet?
            Nej - de är alla ungefär lika.
            Jag anser att de definitvt inte skall gå ihop med malawi.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...