Palett hanen dog!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Atlas-Generalen
    • November 2009
    • 31

    Palett hanen dog!

    Hej! Nu har jag äntligen lyckats få yngel på mina paletter!
    Allt har funkat jätte bra, både hanen och honan har vaktat ynglena o dom ha fått va själva i ett egen kar!
    Men i förrgår såg de ut som om dom började leka igen! Undrade va ja skulle göra. För att dom har bara vaktat ynglena i ca 2 veckor! Men ja väntade me att göra något för att se va som hände! Men dagen efter när ja tittade i karet så var hanen död!!
    Va har hänt? Har de honan som har dödat honom?

    Tacksam för svar!
    MVH Sara
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Svårt att veta och det är sådant som kan hända, men det är troligtvis inte orsaken. Det blir att köpa en ny hane till honan...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Svårt att veta vad som har hänt. Verkade hanen frisk och pigg innan han dog? Höll paret sams, eller kunde man ana spänningar i förhållandet, så att säga? Ibland händer det att de blir osams, förmodligen oftast verkar det som när de redan har yngel, och den ena partnern vill leka igen, medan den andra vill fortsätta vakta ynglen. Honan kan ha dödat honom, men som sagt, svårt att veta.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Atlas-Generalen
        • November 2009
        • 31

        #4
        Ja han verkade frisk men han va vell inte jätte intreserad av att hjälpa till med ynglena men han gjorde de ibland! Men den blev han vell kanske trött på de eller ngt!

        Kommentar

        • Atlas-Generalen
          • November 2009
          • 31

          #5
          Men e' de inte bäst att vänta med att köpa en ny hane tills honan har vaktat klart ynglena?? eller tills dom andra är tillrekligt stora för att säljas så att man har plats med fler?

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #6
            Ursprungligen postat av Atlas-Generalen
            Men e' de inte bäst att vänta med att köpa en ny hane tills honan har vaktat klart ynglena?? eller tills dom andra är tillrekligt stora för att säljas så att man har plats med fler?
            Jag skulle vänta, annars finns det risk för att det blir slagsmål, eftersom det inte är den nya hanens yngel.
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • Atlas-Generalen
              • November 2009
              • 31

              #7
              Okej! va bra, men kan man slänga nej en ca 5 cm stor mal hane i de akvariet? Palett ynglen e' ca 5 mm stora! :P eller kan malen äta upp ynglen då eller kan några fiskar börja bråka??

              Kommentar

              • Markus1984
                • November 2008
                • 2606

                #8
                Ursprungligen postat av Atlas-Generalen
                Okej! va bra, men kan man slänga nej en ca 5 cm stor mal hane i de akvariet? Palett ynglen e' ca 5 mm stora! :P eller kan malen äta upp ynglen då eller kan några fiskar börja bråka??
                Ancistrusen äter ej upp ynglen så det går utmärkt.
                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                Kommentar

                Arbetssätt...