Pelvicachromis sacrimontis, lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    Pelvicachromis sacrimontis, lek?

    Nån som har fått lek på Pelvichacromis sacrimontis eller har nån kvalificerad gissning på under vilka förhållanden (vattenkemi, föda, temp etc.) de leker?
    Fish for Life!!!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kolla artbeskrivningen på vanlig palett så tror jag nog att du ligger nära....
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Ja det är nog en bra början men de är en av de mer svårflörtade arterna inom släktet/gruppen. Hade gärna velat veta mer om vattenvärdena osv. Om inte annat finns det nån som har nått bra tips på relevant litteratur på västamerikanska ciklier såsom pelvicachromis, nanochromis mfl.?
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag har själv ett VF par P.subocellatus som heller inte är de mest lättlekta paletterna, men de har lekt ett par gånger med dåligt resultat. Ena gången käkade de troligen upp rommen själva, den andra gången flyttade jag dem till ett annat kar och då såg jag att de vaktade romkakan.
        Jag tror nog att de kommer att leka så småningom även för dig, bara man inte ger upp utan låter de gå in sig i karet utan någon stress.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Jag har själv ett VF par P.subocellatus som heller inte är de mest lättlekta paletterna, men de har lekt ett par gånger med dåligt resultat. Ena gången käkade de troligen upp rommen själva, den andra gången flyttade jag dem till ett annat kar och då såg jag att de vaktade romkakan.
          Jag tror nog att de kommer att leka så småningom även för dig, bara man inte ger upp utan låter de gå in sig i karet utan någon stress.
          Ok, ja jag har även två par VF P. taeniatus "klugei" i samma kar där det ena paret lekte frekvent medan det andra inte har prod. ett dyft. Just nu blir det inga yngel verkar som att den dominanta honan inte kan bestämma sig för vilken hane hon eg. vill ha... Ja när fisken blir stressad (om man har mkt annan fisk som de ser som ett hot mot avkomman kan de ju äta upp sin rom verkar det som. Ja jag hoppas verkligen på lek, hade vart himla kul! Är ju extra kul med sådana här VF-fiskar när man väl får lek på dem.
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • Micke
            • January 2002
            • 1718

            #6
            Här finns en artikel om Pelvicachromis sacrimontis:
            Mvh Michael Persson

            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Rooster
              • March 2006
              • 1468

              #7
              Ursprungligen postat av Micke
              Här finns en artikel om Pelvicachromis sacrimontis:
              http://www.ciklider.se/artiklar/tk_p...rimontis.shtml
              Tack så mkt, kanonbra!
              Fish for Life!!!

              Kommentar

              • Rooster
                • March 2006
                • 1468

                #8
                Det verkar som att det kanske är lek på gång hos mina sacrimontis, hoppas hoppas!
                Fish for Life!!!

                Kommentar

                • Rooster
                  • March 2006
                  • 1468

                  #9
                  Hej tråkiga nyheter! Mina sacrimontisar har vart i gång med lek några dagar nu (honan har grävt en hel del utanför grottan, spenderat mkt tid i den och så som det brukar vara med paletter. Temp. låg på ca 22,2 -23,5 vilket jag tyckte var lite i kallaste laget, så igår satte jag in en doppvärmare och höjde temp till ca 23,5 -24,5 helt enkelt det skiljer ungefär 1,5 grader.

                  Idag när jag tände akvariet upptäckte jag att leken avbrutits, jag såg förvisso ingen rom (var ju gömd i grottan) men jag är ganska säker på att den var där med tanke på honans beteende, dessutom var hennes genitalpapill mkt synlig. Så min fråga är nu, kan jag ha stört dem eller tillochmed haft ihjäl deras rom i och med den något höjda temp?

                  Detta var dock min första lek för detta par, kan ju kanske ha berott på nått annat (vissa ciklidpar behöver ju "träna" sig några ggr innan de lyckas), nån som har nån ide eller liknande erfarenhet om detta?
                  Känns bara så konstigt då det "sket
                  sig" precis i samband med att jag satte i doppvärmaren...

                  Mkt tacksam för svar.
                  Fish for Life!!!

                  Kommentar

                  • Rooster
                    • March 2006
                    • 1468

                    #10
                    Hej igår när jag märkte att leken hade skitit sig hittade jag rågra romkorn vid ytan som var mögliga. Jag funderar över vad detta beror på, jag fick förvisso nått ludd (mögel kanske) på vissa av mina rötter vid uppstarten av tanken och en del av det är fortfarande kvar.

                    Ok, kan det vara så att detta "mögel" angrep deras rom på plats eller har det blivit mögel på dem efteråt att de lossnade från substratet? Med andra ord, tror ni att "möglet" kan ha angripit rommen fast den var befruktad eller har det skitit sig pga rommen aldrig blev befruktad? (obefruktade ägg angrips ju lätt och blir vita och sen kommer "luddet").

                    Allt var över under natten för igår när jag tände tanken var leken avblåst, så alla äggen borde ha dött typ samtidigt. Nån som har nån ide som sagt?
                    Fish for Life!!!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...