Palettciklider könsmogna ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    Palettciklider könsmogna ??

    tjenis gott folk.

    Jag har precis fått in ett par Palettciklider i mitt akvarium, som jag bytte mig till från jobb akvariumet utan att någon vet om det har tänkt att börja om på ny kula och köra ett ciklid akvarium och i väntan på att jag ska köpa in ett större akvarium ( 340L ) så tänkte jag att jag skulle pröva mig fram lite lätt

    men till min fråga när blir dessa fiskar könsmogna..har kollat runt lite på nätet men jag hitta inget, de jag har är lika stora som min enda platy hona, så ca 5-6 cm då, hur gamla kan dessa va då??

    Tack på förhand!
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Är hanen 5-6 cm kan jag tänka mig att de kan vara nå´t halvår, det beror väl lite på hur bra de har vuxit (mat, utrymme, vattenkvalitet). Är honan 5-6 cm är hon könsmogen, och vuxen, en hane i den storleken kan nog vara könsmogen, men kan växa 5-6 cm till.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Constantine
      • September 2009
      • 431

      #3
      okej tack så mycket.

      har sett att de har jagat varandra lite då och då och simmat runt varandra och visat upp sig eller nåt dock är de ungefär lika stora, lite svårt att säga hur stora de är men som sagt de är lika långa som min största platy hona..


      en annan fråga också...varför är honan så färglös jämfört med hanen??
      EDIT...nu när jag tittar igen så har honan fått tillbaka all sin färg, är detta normalt...ena stunden är hon nästan helt blek och den andra så har hon nästan mer färg än hanen?
      Senast redigerad av Constantine; 29 November 2009, 18:46.
      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

      Kommentar

      • Fishya
        • November 2009
        • 43

        #4
        Jag har ärvt två pallet ciklider av en släkting. Har haft dem nu i en månad. honan ho e ju röd om magen och när hanen närmar sig henne så skakar hon (det e ju lek) En dag så gömde sig både hona och hanen i ett dygn i en grotta. Och när honan kom ut där ifrån så var hon inte röd om magen längre.
        Har dom parat sig nu?
        Ps: Det var några veckor sen nu, men jag har inte sett några ägg eller yngel.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av Constantine
          okej tack så mycket.

          har sett att de har jagat varandra lite då och då och simmat runt varandra och visat upp sig eller nåt dock är de ungefär lika stora, lite svårt att säga hur stora de är men som sagt de är lika långa som min största platy hona..


          en annan fråga också...varför är honan så färglös jämfört med hanen??
          EDIT...nu när jag tittar igen så har honan fått tillbaka all sin färg, är detta normalt...ena stunden är hon nästan helt blek och den andra så har hon nästan mer färg än hanen?
          Är du säker på att det är en hane och en hona? Det är lätt att se, men tydligen har affärer tagit miste mer än en gång Palettkullar består ofta av nästan enbart det ena eller andra könet (beroende på pH-värdet), och om affärer bara har ett kön inne, är det nog tyvärr inte alltid de säger det, eller vet om det.

          När den ena blir blek är det nog för att den vill visa underkastelse för den andra, men kanske för att i nästa stund få tillbaka självförtroendet.
          Senast redigerad av Shepard; 30 November 2009, 06:34.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Constantine
            • September 2009
            • 431

            #6
            Okej tack...jo jag är ganska säker på att det är en hane och en hona

            För det första, Den jag tror är hane har spetsig ryggfena och även fenorna på buken är spetsiga, där man helt klart kan se på den andra fisken som jag är ganska säker på att det är en hona för att ryggfenan är liksom avrundad i slutet....sen såg jag även att ''honan'' blev illröd en gång på buken/fenorna när hanen närmade sig. Sedan så har honan en rund svart prick på ryggfenan som hanen inte har utan han har den på backfenan eller vad man nu ska kalla det

            men som sagt rätt säker är jag, har även sätt dem simma runt varandra och de liksom skakade eller nåt, vilket jag har hört att de leker på det sättet

            EDIT, jag valde ut dessa fiskar från jobbet akvarium...
            Senast redigerad av Constantine; 30 November 2009, 07:07.
            450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
            170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ja, det låter ju som en hane och en hona då Även om man inte kan lita till 100% på fläckarna, en del hanar saknar fläckar på stjärtfenan, och en del honor kan ha en fläck där. Man ser det bäst på kroppsformen, storleken, och fenorna.

              Hanen verkar rätt liten än så länge, så de är nog rätt oerfarna, så det kommer nog lyckade lekar vartefter
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Constantine
                • September 2009
                • 431

                #8
                jahapp...rädd precis en hona från jobbets akvarium,..så väldigt tilltygad ut, tror det finns för många hanar i det karet...får se om hon klara sig bättre hos mig..
                450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av Constantine
                  jahapp...rädd precis en hona från jobbets akvarium,..så väldigt tilltygad ut, tror det finns för många hanar i det karet...får se om hon klara sig bättre hos mig..
                  Ja, man kan hoppas, men risken finns att ditt par ger sig på henne, särskilt honan.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Constantine
                    • September 2009
                    • 431

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    Ja, man kan hoppas, men risken finns att ditt par ger sig på henne, särskilt honan.
                    Får hoppas att det inte blir så....just nu så bryr dig sig inte mycket om henne och de verkar ha fullt upp med sitt eget, sen så tror jag inte de vågar på sig den nya hona för att hon var tydligen någon cm större får hoppas hon klarar sig iaf
                    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ja, får hoppas att det funkar. Men honorna kan nog börja slåss om hanen.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Constantine
                        • September 2009
                        • 431

                        #12
                        jaså...kan honorna slåss om en hane .....ska jag kanske plocka hem en hane till eller blir det förmånga hanar på 112L.
                        450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                        170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ursprungligen postat av Constantine
                          jaså...kan honorna slåss om en hane .....ska jag kanske plocka hem en hane till eller blir det förmånga hanar på 112L.
                          Hehe, ja, vare sig honorna eller hanarna är nog särskilt förtjusta i rivaler. Ett par på 112 liter räcker nog, annars kan det bli en del gruff.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Constantine
                            • September 2009
                            • 431

                            #14
                            okej tänkte väl nästan det....jaja får se vad som händer, för tillfället verkar de inte som om de bryr sig om den nya honan. Får se om de är snälla mot varandra tills jag hinner få mitt 370L kar annars får jag ta tillbaka henne till jobbet så fort hon mår bättre
                            450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                            170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                            Kommentar

                            Arbetssätt...