Akvarie till golden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrtux
    • November 2009
    • 39

    Akvarie till golden?

    Hej,

    Jag ska inhandla ett akvarium, frågan är hur stort?

    Det jag vet är att jag vill ha golden (Labidochromis caeruleus) i den.

    Enligt http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89&SOK=1 är 100l ok.

    Enligt http://www.ciklider.se/malawi/labido...aeruleus.shtml 200l, men att den går även bra i mindre akvarium.

    Hur många bör man ha? För min del räcker det med några styckna, men vad "kräver" arten?

    Ni som har koll/erfarenhet vad anser ni? Har ni några tips på malawi som går bra ihop med den?

    Tack på förhand!

    Mvh
    mrtux
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det går med så små burkar som 100-120 liter, men då ska du nog bara ha golden och/eller en art till som dessutom bör vara rätt lugn, som t ex Pseudotropheus sp "acei" eller någon liten aulunocaraart.
    Du bör ha minst fem st av varje art, ska du bara ha golden kan du ha kanske 10 st. Du kan också ha en ancistrus och 3-4 siamesiska algätare av hygglig storlek, så slipper du alger.

    De gillar hårt vatten med högt pH och bra fart, plus gott om stenskravel med grottor.

    Men köp ett på 200 liter plus om du kan, du kommer inte att ångra dig.
    Senast redigerad av Jens A.; 24 November 2009, 13:03.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • mrtux
      • November 2009
      • 39

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Det går med så små burkar som 100-120 liter, men då ska du nog bara ha golden och/eller en art till som dessutom bör vara rätt lugn, som t ex Pseudotropheus sp "acei" eller någon liten aulunocaraart.
      Häftigt, det trodde jag inte från början. 1 eller 2 arter räcker fint för mig.

      Du bör ha minst fem st av varje art, ska du bara ha golden kan du ha kanske 10 st. Du kan också ha en ancistrus och 3-4 siamesiska algätare av hygglig storlek, så slipper du alger.
      Så 8 -10st malawisar i ett ca 120l akvarium? 1 -2 ancistrus malar?

      De gillar hårt vatten med högt pH och bra fart, plus gott om stenskravel med grottor.
      Vi har ph mellan 7-8 i min stad. Jo, gömställen och lekställen är givet, dvs grottor.

      Men köp ett på 200 liter plus om du kan, du kommer inte att ångra dig.
      Jag kan köpa ett nytt 200l möbelakvarium (med skåp och i "trä" look) för 2500kr här i stan. Känns som ett bra pris!?

      Men jag skulle helst vilja ha ett på 100l. Men sånt bestämmer ju inte jag, utan invånarna.

      Btw, tack för ett snabbt svar!

      /mrtux

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Tycker bara man skall hålla en art i ett litet akvarium - aggressionerna blir också mindre om man har många av en art. Akvarielängden är också mycket viktigare än literinnehållet - det står minimum 80 cm i artbeskrivningen.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Ett helt nytt 200 liters möbelakvarium för 2500 är ett ok pris om du får belysning och allt. Vad får du för pump till? Malawis gillar bra ös på vattnet, som sagt.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • mrtux
            • November 2009
            • 39

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Tycker bara man skall hålla en art i ett litet akvarium - aggressionerna blir också mindre om man har många av en art.
            Varför färre? För aggressioner mellan arterna? Jag ifrågasätter inte, bara nyfiken.

            Ok, fler är bättre. 10st golden, är det lagom för 120l? Jag ser dock ett bekymmer... hur många vid inkörning av akvariumet? 3st känns lagom, men klarar de av att vara så få? Eller ska jag köpa 2st små ancistrusmalar som får "gå in det"?

            Akvarielängden är också mycket viktigare än literinnehållet - det står minimum 80 cm i artbeskrivningen.
            Läsa noga var det ja... ska se vad som finns på marknaden.

            Tack så långt!

            Mvh
            mrtux

            Kommentar

            • mrtux
              • November 2009
              • 39

              #7
              Ursprungligen postat av Jens A.
              Ett helt nytt 200 liters möbelakvarium för 2500 är ett ok pris om du får belysning och allt. Vad får du för pump till? Malawis gillar bra ös på vattnet, som sagt.
              Bara möbel och akvarium, inget annat ingår.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av mrtux
                Varför färre? För aggressioner mellan arterna? Jag ifrågasätter inte, bara nyfiken.

                Ok, fler är bättre. 10st golden, är det lagom för 120l? Jag ser dock ett bekymmer... hur många vid inkörning av akvariumet? 3st känns lagom, men klarar de av att vara så få? Eller ska jag köpa 2st små ancistrusmalar som får "gå in det"?
                Tack så långt!

                Mvh
                mrtux
                Ja egentligen är det ju som så ju fler man har av en art, desto mindre blir aggressionerna. har man då ett litet akvarium så finns det helt enkelt inte "plats" för 2 stora grupper och det är bättre med 8 av en art, än 4 av 2

                Du kan gärna låta anscistrus gå in det och sedan är inte heller malawiyngel så revirhävdande så dessa går att köpa i 2 omgångar. Köp då bara väldigt små (dvs inga säkra hanar) i första omgången.
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 24 November 2009, 14:01.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  De flesta malawis hyser det största agget mot den egna arten. Men om det finns många så blir aggressionerna mera utspridda, så: ju flera av en art, desto bättre.
                  Vissa malawis blir också förbaskade på andra arter som har teckningar som påminner om deras egen, som t ex maingano och auratus.
                  Just golden och acei är dock bland det snällaste man kan ha, men även bland dem kan det finnas psykfall.

                  För inkörning av akvariet tycker jag du skall använda ancistrusar, men inte för små...de skall helst vara över åtminstone fem cm. De är mycket tåligare då.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • mrtux
                    • November 2009
                    • 39

                    #10
                    Jag var i min lokala fiskeaffär idag, personalen ger mig intrycket att han vet vad han pratar om. Han menar dock att "golden" inte ska gå i mindre akvarium än minst 200L. Att man bör ha minst ca 20st i en 200L tank, ännu fler om man prompt ska ha en mindre tank. Pga att det blir bråk. Han sade att det gäller alla Malawi, man ska ha många av dem tydligen.

                    Nu är jag splittad, vem ska man lyssna mest på. Er kära forumvänner, eller butikshandlaren. Jag är så nära att köpa en 120L tank (81cm lång).

                    Det var ju DEN fisken jag vill ha nu, jaja... får väl kolla Tanganyika igen. De går ju att ha färre och i "mindre" kar.

                    8-10 st golden i ett 120l hade ju varit guld.

                    Eller vad säger ni? Sista ordet?

                    /mrtux
                    Senast redigerad av mrtux; 27 November 2009, 13:04.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Det är alltid bättre med ett större akvarium - men man kan ha just golden och några till i ett mindre akvarium
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • mrtux
                        • November 2009
                        • 39

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Det är alltid bättre med ett större akvarium - men man kan ha just golden och några till i ett mindre akvarium
                        Tack Kjell,

                        Ska ha det i åtanke nu när jag gör mina val. Jag återkommer när allt är igång.

                        Trevlig helg!

                        /mrtux

                        Kommentar

                        • Rohme
                          • November 2009
                          • 16

                          #13
                          Ursprungligen postat av mrtux
                          Jag var i min lokala fiskeaffär idag, personalen ger mig intrycket att han vet vad han pratar om. Han menar dock att "golden" inte ska gå i mindre akvarium än minst 200L. /mrtux
                          Tips: Lyssna på Kjell.... han försöker inte sälja dig ett akvarium.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...