Har paletterna lagt rom??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Atlas-Generalen
    • November 2009
    • 31

    Har paletterna lagt rom??

    Hej! Min mamma sa att mina paletter la rom igår, (då va ja hos pappa, ja som väntat så på o få se de!) men idag åkte jag innom mamma en runda för att hämta lite grejer o ta en titt på mina fiskar... när ja tittade i akvariumet så såg jag ingen rom! Då skickade ja ett mess till mamma o frågade var honan hade lagt romen, ''lite överallt'' blev svaret!
    Men jag såg ingen rom! Då skickade jag att inte kunde se något!
    Svaret blev: Nej de va så smått så jag kunde inte häller se den när den hade landat i sanden!
    Jaha, sen tänkte inte jag på de mer...
    ...förens nu,
    O då fundera ja på hur i *** dom ska kunna vakta romen om den e överallt och inte går att se!?

    Hade gärna velat veta!
    /MVH Generalen
  • Atlas-Generalen
    • November 2009
    • 31

    #2
    Oj! Glömde skriva o fråga vilken färg romen har? Och hur stor den är??

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Ursprungligen postat av Atlas-Generalen
      Hej! Min mamma sa att mina paletter la rom igår, (då va ja hos pappa, ja som väntat så på o få se de!) men idag åkte jag innom mamma en runda för att hämta lite grejer o ta en titt på mina fiskar... när ja tittade i akvariumet så såg jag ingen rom! Då skickade ja ett mess till mamma o frågade var honan hade lagt romen, ''lite överallt'' blev svaret!
      Men jag såg ingen rom! Då skickade jag att inte kunde se något!
      Svaret blev: Nej de va så smått så jag kunde inte häller se den när den hade landat i sanden!
      Jaha, sen tänkte inte jag på de mer...
      ...förens nu,
      O då fundera ja på hur i *** dom ska kunna vakta romen om den e överallt och inte går att se!?

      Hade gärna velat veta!
      /MVH Generalen
      Det låter konstigt, jag vet inte vad det var hon såg men troligtvis var det inte rom åtminstone inte från paletterna. Paletter är inte romspridare utan substratruvare som gömmer sin rom i grottor eller under rötter och dyl. Oftast så ser man aldrig själva rommen hos den här typen av fisk utan märker att det är lek på gång genom beteende, eller att man ser larverna som flyttas runt osv. Så du har rätt i att du reagerade över detta!
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • Atlas-Generalen
        • November 2009
        • 31

        #4
        Tänkte väll att de verkade konstigt! De stämmer inte med något jag har läst o hört! :s
        Undrar va de kan va!? Dom leker ju jättemycket o de har dom gjort ganska länge så jag undrar vad dom gör!

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #5
          kanske yngel??
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            Ja det är svårt att säga men först läggs ju isf rommen och så dröjjer det några dagar innan den kläcks, sen är de larver i ytterligare några dar innan de blir frisimmande. dessutom håller de till på eller mkt nära botten det första taget.
            Men det kanske dyker upp några småttingar snart.
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ja, kan ju ha varit ynglen hon såg. Äggen läggs som sagt i taket i grottor (har i och för sig haft ett palettpar som en gång la äggen på ett Lotusblad), och syns tydligt (de är ganska stora), om man lyckas se in i grottan.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Atlas-Generalen
                • November 2009
                • 31

                #8
                Ja okej! Vi får se, kan ju alltid hoppas att de blir något!
                Tack så myck för alla svar!

                Kommentar

                Arbetssätt...