Erfarenheter av nanochromisar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    Erfarenheter av nanochromisar?

    Hej jag tänkte byta fiskuppsättning i mitt 95l, (75 cm långt) och det står mellan nån pelvicachromis eller nån nanochromis. De aktuella pelvisarna kan jag redan så att säga, däremot har jag ingen erfarenhet direkt av nanochromisar. Så jag vänder mig till er med egna erfarenheter här. (Detta blir tyvärr lite allmänna frågor och jag förstår att det säkert skiljer en del mellan de olika arterna). Skulle det funka att ha ett nanis-par i ett sådant här litet kar? Har sett lite olika akvariestorleks-rekommendationer... Är det sant att nanisarna bara är parbildande vid leken och yngelvården, (tsk fr åtminstone ett flertal av pelvisarna som ju hänger ihop jämt och oftast är snälla mot varandra), och gäller det isf alla? Har sett nanispar i handeln och då har det hänt att hanen har tatt över karet och den stackars honan tvingas stå uppe vid ytan, tenderar det att bli såhär även "hemma" om karet inte är vesäntligt större än mitt (95l) ?
    Tack på förhand.
    Fish for Life!!!
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Jag har bl.a haft Nanochromis transvestitus, och det har alltid funkat bra. Har haft lek (de gick mer eller mindre ensamma) i ett 54-liters, och fått lek, och även lyckats föda upp några i ett 75-liters (tillsammans med bl.a bågfensciklider, mycket växter). De har varit ungefär som paletter i beteendet. Hanarna och honorna har oftast kommit överens. Det är i alla fall mina erfarenheter
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Nanochromis transvestitus är den snällaste av arterna och fungrar bra i mindre akvarier. De andra arterna är betydligt agresivare mot varandra. Jag har även haft Nanochromis nudiceps i ett 54 liters akvarium och med mycket växter och rötter så har det funkat

      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Jag har också haft nudiceps, men det var längese´n. De funkade också bra, vad jag minns. Minns inte hur stort akvariet var, men det var nog på 100 liter eller mer.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Ok, tack så mkt för era svar, kanonbra! Ok, ja men det låter ju ändå lovande tycker jag. Men jag antar att man isf bör införskaffa ett "par" eller är det bättre att kanske skaffa 1+2? Har ni inrett så att det har vart typ en grotta i var ände av tanken och en större "barriär" i mitten så att reviren blir mer tydligt avgränsade (så att de inte ser varandra lika mkt hela tiden), eller hur inreder man bäst ett 95l med nanisar? Ok, ja transvestitusen låter ju mest lovande då... Förresten ynglen sen, kan man dra upp dem på skalade artemia ägg eller flytande föda eller nått annat mindre arbetskrävande? (jmf med artemiakläckning och höinfusoirier).
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Nog bäst att skaffa lika många hanar och honor, annars kommer nog den överblivna fisken att bli jagad. De liknar paletter i både utseende och lekbeteende, och bildar par.

            Har för mig att jag gav mina yngel fryst cyklops i början, se´n åt de av den frysta vuxna artemian som jag matar de andra fiskarna med. Men vill man att fler ska klara sig så är nog nykläckt levande artemia att föredra.
            Senast redigerad av Shepard; 21 November 2009, 21:23.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Rooster
              • March 2006
              • 1468

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Nog bäst att skaffa lika många hanar och honor, annars kommer nog den överblivna fisken att bli jagad. De liknar paletter i både utseende och lekbeteende, och bildar par.

              Har för mig att jag gav mina yngel fryst cyklops i början, se´n åt de av den frysta vuxna artemian som jag matar de andra fiskarna med. Men vill man att fler ska klara sig så är nog nykläckt levande artemia att föredra.
              Ja jo jag misstänkte det men det är väl lämpligast att bara köpa ett par till ett såpass litet kar? Men de är alltså ett par mer eller mindre hela tiden då precis som paletter eller? Ok, ja jag är ju inte riktigt där en så att säga, men tack för svaret.
              Fish for Life!!!

              Kommentar

              • Rooster
                • March 2006
                • 1468

                #8
                Jo en sak till förresten, även om man har tänkt sig det som ett "odlingskar" där cikliderna skall stå i centrum, kan man ändå ha nån liten stimfisk tex. nån liten rasbora, eller är det bara dumt? Ancistrus även om de är små är inte heller nån hit eller, jag tänker för larvers och yngels skull?
                Fish for Life!!!

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Jag hade två par ett tag i mitt 75-liters, och det funkade. Men de började inte leka förrän jag särade på dem. Men ja, ett par är nog att föredra, men jag köpte två par, så jag hade individer i reserv ifall nå´n skulle dö.

                  Vad det gäller stimfiskarna, visst, det funkar nog, men utan mycket växter, och gömställen så ökar ju risken att de tar yngel.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Rooster
                    • March 2006
                    • 1468

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    Jag hade två par ett tag i mitt 75-liters, och det funkade. Men de började inte leka förrän jag särade på dem. Men ja, ett par är nog att föredra, men jag köpte två par, så jag hade individer i reserv ifall nå´n skulle dö.

                    Vad det gäller stimfiskarna, visst, det funkar nog, men utan mycket växter, och gömställen så ökar ju risken att de tar yngel.
                    Ja det e ju det, jag gör oxå oftast så att jag köper fler än vad jag kanske "behöver" å flyttar på "överbliven fisk, eller så.
                    Ja det kanske skulle stryka med lite yngel men jag tänkte mig nån dvärg/microrasbora eller så, tänkte att de kanske är så små att de inte utgör ett så stort hot mot eventuella yngel? Men som sagt det är inte en nödvändighet med ett litet stim för mig egentligen. Men det är alltså ffa transvestitusen som du/ni rekommenderar till ett så pass litet kar?
                    Fish for Life!!!

                    Kommentar

                    • Rooster
                      • March 2006
                      • 1468

                      #11
                      Ja hej igen jag ställer samma fråga igen, fick kanske inte riktigt nått svar på denna fråga:
                      "Har ni inrett så att det har vart typ en grotta i var ände av tanken och en större "barriär" i mitten så att reviren blir mer tydligt avgränsade (så att de inte ser varandra lika mkt hela tiden), eller hur inreder man bäst ett 95l med nanisar?"
                      Fish for Life!!!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...