Hanen skrämmer undan honan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bänke
    • October 2009
    • 52

    Hanen skrämmer undan honan

    För en vecka skaffade mig nyligen ett par palettciklider till ett 125liters kar.
    Första dagarna verkade allt frid och fröjd mellan dom. De var inne och spanade in grottan jag lagt ner åt dom och de såg ut att trivas.

    Men nu de senaste dagarna har honan hållit sig så långt ifrån hanen som det bara går, samt att hanen gjort utfall mot henne.

    Är detta något normalt beteende, eller ska jag behöva separera de två ett tag?
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av Bänke
    För en vecka skaffade mig nyligen ett par palettciklider till ett 125liters kar.
    Första dagarna verkade allt frid och fröjd mellan dom. De var inne och spanade in grottan jag lagt ner åt dom och de såg ut att trivas.

    Men nu de senaste dagarna har honan hållit sig så långt ifrån hanen som det bara går, samt att hanen gjort utfall mot henne.

    Är detta något normalt beteende, eller ska jag behöva separera de två ett tag?
    Ja sånt här händer ibland med "pelvisar". Förmodligen har de inte bildat par än och hanen som den större och starkare har lagt beslag på grottan och ser det som sitt eget revir. Det finns väl egentligen 4 alternativ som är de mest aktuella.
    1: Om hanen uppehåller sig vid grottan och denna ligger i ena änden av karet kan du pröva att fixa en till grotta till honan i andra änden av karet.
    2: Ändra om i inredningen och hoppas på att detta kan inducera parbildningen och lek.
    3: Se till att det finns tillräckligt med gömställen och avlägsna hanen ett tag så att honan får etablera ett revir. När man sen släpper ner hanen igen brukar hon kunna försvara detta rätt bra även om han är större. Dessutom är han säkert lite förvånad över att komma till ett "nytt" kar vilket ger honan en fördel. Även detta kan ibland inducera parbildning och lek.
    4: Det sista alternativet är att inte göra nånting och se vad som händer, de kanske fattar tycke för varandra ändå tillslut. Det är dock viktigt att ha lite koll så att honan inte blir alltför trakasserad, alternativt att det inte händer nått utan man måste hjälpa dem lite på traven tex. genom ovanstående metoder.
    Finns säkert fler eller tillochmed bättre sätt men någon av dessa åtgärder borde funka.
    Berätta gärna hur det går!
    Lycka till!
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Bänke
      • October 2009
      • 52

      #3
      tack du!
      Ska nog ta och pröva med att flytta hanen ett tag.

      Kommentar

      Arbetssätt...