Ihop med golden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fishfish
    • November 2009
    • 75

    Ihop med golden?

    Jag ska hämta mitt första akvarie i morgon. Ett bättre begagnat 300 liters Cayman Senic. Just nu går det malawiciklider i karet. Killen som säljer sa att dom heter golden sp. Jag får gärna köpa fiskarna som går i också men jag tvekar. Är det inte svårt att få dom att tivas? Iofs så finns ju "rätt" bakteriekultur i filter och jag kan ta med lite vatten att blanda med mitt men jag tvekar.....
    Vad tror ni som är vana vid ciklider? Hoppas på svar!
    300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
    60 liters guppys och ancistrus.
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #2
    Malawiciklider är roliga och färglada fiskar. Full fart i karet hela tiden. Tycker det är lätta att hålla. Högre pH och lite extra cirkulation så blir det kanon. Tycker helt klart du ska testa.
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • fishfish
      • November 2009
      • 75

      #3
      Ursprungligen postat av DAHLBERG
      Malawiciklider är roliga och färglada fiskar. Full fart i karet hela tiden. Tycker det är lätta att hålla. Högre pH och lite extra cirkulation så blir det kanon. Tycker helt klart du ska testa.
      Tack för svar! Jag har förstått att det är en rovfisk men finns det andra lämpliga fiskar jag kan ha ihop med dom? Kan jag ha mal?
      300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
      60 liters guppys och ancistrus.

      Kommentar

      • DAHLBERG
        • September 2008
        • 1598

        #4
        Malawi kan vara ganska aggresiva, man helst bara ska ha malawiciklider i samma akvarium. Du kan ha en ancistrus med dina malawi. Men eftersom många malawi käkar alger och rutorna kan skrapas för hand så tycker jag inte att man behöver någon mal i ett malawikar. Blir inte så naturligt (om man nu vill ha det naturligt).
        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
        540 liter kulfisk - T. lineatus
        120 liter salt - Koraller och fisk

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          stora, robusta L-malar!

          Vill man ha malar i sin malawitank brukar som tidigare nämnt ancistrus funka, men jag hade nog rekomenderat någon större loricariid (sugmalar) såsom plecostomusarna och hypostomusarna. de är relativt stora och robusta malar som funkar bra som sällskap till de flesta lite tuffare och/eller aggressiva ciklider. Tänk isf bara på att fråga i butiken om de kan identifiera malen och vet maxlängden på dem. Vissa loricariider blir mkt stora, i ett 300 liters bör man begränsa sig till malar som inte blir mer än ca 25cm, tycker jag själv iaf, alternativt så byter man bort sina malar när dom blir för stora. En sista grej bara, införskaffa inte mer än 4 st sugmalar (iaf inte om det är lite större arter), dels så "behövs" inte fler och dels slipper man en massa stridigheter mellan dem (ont om "revir").
          Lycka till.
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          Arbetssätt...