Honan som blev hanne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marbil
    • August 2009
    • 12

    Honan som blev hanne

    Jag trodde att jag hade två Protomelas taeniolatus honor eftersom de hade samma grå färger. Så jag köpte en dyr fin utfärgad hanne till dem, men den ena honan var inte så förtjust i honom. Hon jagade honom hela tiden. Dessutom var hon betydligt mycket större. Så en dag hade hon bytt färg! Hon var rödare och blåare än hannen ... och innan jag fattade hade hon jagat ihjäl honom. Nej, jag tror ju inte att hon bytte kön. Fiskarna följde ju med akvariet och var inte speciellt välskötta. Alla fiskarna har växt och fått fina färger sedan de kom hit. Så antagligen var det väl en illa skött hanne, som vid konkurrensen färgade ut. Men jag blev snopen och lite ledsen för den döda hannen.
  • marbil
    • August 2009
    • 12

    #2
    Kanske fler "dolda" hannar?

    Nu undrar jag om det kanske är det som är fallet med en av rödzebrorna. De var oranga från början, så jag köpte en blå hanne till dem. Nu har tre av dem blivit jätteoranga (nästan självlysande), medan den ena har bleknat jättemycket. Kan det vara så att den sjuk eller är det också en hanne?

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Om den ser frisk ut, och beter sig friskt i övrigt, så är den nog inte sjuk. Har den spetsigare fenor och äggfläckar så är det en hane.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      Arbetssätt...