Vilken snäcklekare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Vilken snäcklekare?

    115 liter som ska innehålla snäcklekare + någon slags grottlekare.
    Har läst massor.
    Multisarna lever i koloni så man slipper oroa sig att dom ska ha ihjäl varandra då dom blir fler. Dom gräver oxå enormt mycket.
    Stappersin och ocellatusen är hårdare mot varann eller? Då måste man väl ständigt plocka ur alla yngel dom kanske får?
    Kan inte ni berätta om era erfarenheter om vilka positiva/negativa egenskaper dom har..?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Jag har haft multisar och ocellatus. Multisarna ser kanske lite diskreta ut, men deras samspel och tjafsande om sin "tomter" gör att de är väldigt charmiga.

    Ocellatusarna höll sig mera till "sin" snäcka och rörde sig inte så mycket. Men de var väldigt tuffa - man fick sig ett och annat nafs när man var nere med handen. De är nog också den snyggaste snäcklekaren, åtminstone om man tänker på den gula sorten.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      #3
      Är multisarna kanske lite mesiga för att gå tillsammans med nån tuffare i ett så litet kar? bättre kanske med stappersi eller ocellatus?
      Synd att multisar ska gräva så in i bomben mycket...
      Om man kör stappersi el ocellatus kanske det räcker med 1 hane och fler honor. Jobbigt om inte karet räcker till åt deras revir om man har fler hanar. Kanske lättare med multisar ändå eftersom dom lever ihop väl...?

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Nej, de är inte för mesiga, bevare mej väl! En multiskoloni som har satt sig och där alla känner varandra är en kraft att räkna med!
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Redbullen
          • April 2005
          • 1129

          #5
          En koloni multisar kan jaga bort den största fisk du har i karet så det skulle inte vara några problem
          Deras grävande kan vara småjobbigt ja, men jag brukar jävlas med mina och körde med mycket finkorning sand, så den "rann" tillbaka hela tiden när dom grävde....dom slutade inte men dom kom bara till en viss gräns hela tiden..

          //Peter

          Kommentar

          • Falconer
            • November 2005
            • 786

            #6
            Redbullen! Läste i en annan tråd, där hade du lagt ut bilder på dina akvarium. bl a ett 96 liter som de skulle gå jullar i.
            Vad hade du för sand?
            Jag vill ha en ganska ljus finkornig sand/grus. Ciklidgrus, rådasand eller fågelsand..?

            Kommentar

            • Redbullen
              • April 2005
              • 1129

              #7
              Ursprungligen postat av Falconer
              Redbullen! Läste i en annan tråd, där hade du lagt ut bilder på dina akvarium. bl a ett 96 liter som de skulle gå jullar i.
              Vad hade du för sand?
              Jag vill ha en ganska ljus finkornig sand/grus. Ciklidgrus, rådasand eller fågelsand..?
              Jag körde med blästersand från Harald nyborg som var lite blandat med rådarsand....en fin kombination om man vill göra de lite jobbigt för grävande fiskar, då sanden "rinner" tillbaka lite hela tiden.
              Men blandningen gjorde att det såg snyggt ut

              //Peter

              Kommentar

              • mrtux
                • November 2009
                • 39

                #8
                Ursprungligen postat av Falconer
                115 liter som ska innehålla snäcklekare + någon slags grottlekare.
                Har läst massor.
                Multisarna lever i koloni så man slipper oroa sig att dom ska ha ihjäl varandra då dom blir fler. Dom gräver oxå enormt mycket.
                Stappersin och ocellatusen är hårdare mot varann eller? Då måste man väl ständigt plocka ur alla yngel dom kanske får?
                Kan inte ni berätta om era erfarenheter om vilka positiva/negativa egenskaper dom har..?
                Min erfarenhet är JA, de är hårda mot varandra! Bägge är envisa och tuffa!

                Mitt akvarium för några år sedan, har tyvärr inte kvar dem längre. Ska snart köpa multisar dock, enbart multisar.



                Mvh
                mrtux

                Kommentar

                • Rooster
                  • March 2006
                  • 1468

                  #9
                  Tänkte bara tillägga att fågelsand som du nämner funkar fint, det är hyffsat billigt och det "rinner oxå tillbaka" i ganska stor mån.
                  Fish for Life!!!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...