vad är detta för malawi ciklider? (bild)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CuRSeD
    • April 2009
    • 186

    vad är detta för malawi ciklider? (bild)

    Nån som vet va det är för malawis? eller är det nån hyrid som ja börjar misstänka?
    Bifogade filer
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    Jag är inte säker på att nån av dom är Malawiciklider. Den orange är det INTE iaf. det är en Papegojciklid (Cichlasoma sp."hybrid")

    De andra två är jag mer osäker på, det ser ut som Jaguarciklid eller något liknande, eller om det är nån form av "rovmalawi", det törs inte jag svara på.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • CuRSeD
      • April 2009
      • 186

      #3
      Ursprungligen postat av ciklidtok
      Jag är inte säker på att nån av dom är Malawiciklider. Den orange är det INTE iaf. det är en Papegojciklid (Cichlasoma sp."hybrid")

      De andra två är jag mer osäker på, det ser ut som Jaguarciklid eller något liknande, eller om det är nån form av "rovmalawi", det törs inte jag svara på.

      jo ja vet att de är en papegoja =) men dom andra, jaguar ciklid? ;P hur kan du tycka de ser ut som såna?
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Vilka de andra är är lite svårt att säga. Kroppsformen påminner mycket om Aulonocara men definitivt inte teckningen och inte heller läpparna. Det kan också vara någon viktoria.

        Jag är rätt övertygad om att det i alla fall rör sig om en hybrid.
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 October 2009, 11:50.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • endymion
          • October 2006
          • 680

          #5
          Aulonocara OB även kallad Aulonocara Calico är jag rätt säker på att det är. Detta är en avelsform, kanske en hybrid.

          Kommentar

          • CuRSeD
            • April 2009
            • 186

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Vilka de andra är är lite svårt att säga. Kroppsformen påminner mycket om Aulonocara men definitivt inte teckningen och inte heller läpparna. Det kan också vara någon viktoria.

            Jag är rätt övertygad om att det i alla fall rör sig on en hybrid.

            Nej precis teckningen är ju identisk med Labeotropheus fuelleborni .
            Men då är det huvudet som absolut inte stämmer ihop,
            Misstänker nog även jag att det rör sig om hybrid, dåligt av butiken att sälja dessa och sen utan att klargöra de.

            Kommentar

            • CuRSeD
              • April 2009
              • 186

              #7
              Ursprungligen postat av endymion
              Aulonocara OB även kallad Aulonocara Calico är jag rätt säker på att det är. Detta är en avelsform, kanske en hybrid.

              Oj nu va ja kanske lite förhastad, där har vi den nog? men så detta är alltså en hybrid då med andra ord?
              Senast redigerad av CuRSeD; 21 October 2009, 12:02.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av CuRSeD
                Oj nu va ja kanske lite förhastad, där har vi den nog? men så detta är alltså en hybrid då med andra ord?
                Det är i alla fall inte någon naturform, sedan om det är en "art" som är framtagen genom urvalsodling eller korsning är omöjligt att veta. Jag TROR på det senare eftersom läpparna är lite fel och honorna är OB-färgade.

                Den kallas i alla fall tydligen för A. "calicio" som du kan läsa i endymions inlägg.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • CuRSeD
                  • April 2009
                  • 186

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Det är i alla fall inte någon naturform, sedan om det är en "art" som är framtagen genom urvalsodling eller korsning är omöjligt att veta. Jag TROR på det senare eftersom läpparna är lite fel och honorna är OB-färgade.

                  Den kallas i alla fall tydligen för A. "calicio" som du kan läsa i endymions inlägg.
                  okej, jo det ända som skiljer hanen ifrån honorna är att han skimrar blått och gräver bon överallt då,
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av CuRSeD; 21 October 2009, 14:44.

                  Kommentar

                  • erikaandersson
                    • October 2009
                    • 1

                    #10
                    jag är nästan säker på att dom fläckliga är Aulonocara OB..

                    Kommentar

                    • CuRSeD
                      • April 2009
                      • 186

                      #11
                      Ursprungligen postat av erikaandersson
                      jag är nästan säker på att dom fläckliga är Aulonocara OB..
                      Huvudet stämmer ju dock inte :P speciellt inte på ena honan som har jätte långsträckt huvud och ser ut som en riktig ögonätare

                      Kommentar

                      • Hogan1
                        • August 2008
                        • 323

                        #12
                        Längst ner till höger har vi en Cranium Skallus i alla fall. Från Rwanda förmodligen....(sorry - kunde inte låta bli). Den spräckliga ser ut som en Auloncara hybrid i mina ögon.
                        Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                        Kommentar

                        • CuRSeD
                          • April 2009
                          • 186

                          #13
                          Ursprungligen postat av Hogan1
                          Längst ner till höger har vi en Cranium Skallus i alla fall. Från Rwanda förmodligen....(sorry - kunde inte låta bli). Den spräckliga ser ut som en Auloncara hybrid i mina ögon.

                          Ja tror mer det är ett indiskt gatubarn ^^ , Jo det är nog så att de är hybrid

                          Kommentar

                          Arbetssätt...