Tanganyika sugen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Tanganyika sugen!

    Hej!
    Varför, när man är klar med sitt nya akvarium så får man bara andra idéer..?
    Ska kanske flytta snart och kommer då när ekonomin tillåter skaffa mig fler akvarium och av större sort en det jag har nu. 115 Liter.
    Vill dock pröva lite tanganyika i det först innan jag bestämmer mig för vad jag ska satsa på i det större jag skaffar. Blir väl upp mot 400 lier skulle jag tro.
    Hur mycket fisk skulle man kunna ha i det på 115 liter och vilka sorter?
    Hade gärna prövat någon trevlig snäcklekare (vilken är roligast?) tillsammans med 1 lr 2 sorter till....Går det? :/
    Dom som vill hjälpa mig får gärna nämna några arter..
    Funderar lite på dessa:
    1. Jullar. Stämmer det att dom kan slå ihjäl varandra bara man rengör akvariet? :/
    2. N. Brichardi/Prinsessan av burundi.
    3. A. calvus (finns flera varianter väl?)
    4. N. Leleupi. aggresiv?
    5. Någon mindre snäcklekare?
    Vad tror ni om dessa? Finns det 2-3 sorter av dessa man kan ha ihop i 115 liter? kanske 6 snäcklekare och 1 par avtvå av dom andra. Sen får dom flytta när jag har mitt större troligtvis. Sydamerikanske firrar är ju kul det oxå, men vill testa tanganyika.
    Finns det någon liten mal som kan städa bra i tanganyika?
    Om någon vet nån annan bra liten ciklid förutom dom ovanför,säg gärna till!
    Hade gött!
    Mvh/J
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av Falconer
    Hej!
    Varför, när man är klar med sitt nya akvarium så får man bara andra idéer..?
    Ska kanske flytta snart och kommer då när ekonomin tillåter skaffa mig fler akvarium och av större sort en det jag har nu. 115 Liter.
    Vill dock pröva lite tanganyika i det först innan jag bestämmer mig för vad jag ska satsa på i det större jag skaffar. Blir väl upp mot 400 lier skulle jag tro.
    Hur mycket fisk skulle man kunna ha i det på 115 liter och vilka sorter?
    Hade gärna prövat någon trevlig snäcklekare (vilken är roligast?) tillsammans med 1 lr 2 sorter till....Går det? :/
    Dom som vill hjälpa mig får gärna nämna några arter..
    Funderar lite på dessa:
    1. Jullar. Stämmer det att dom kan slå ihjäl varandra bara man rengör akvariet? :/
    2. N. Brichardi/Prinsessan av burundi.
    3. A. calvus (finns flera varianter väl?)
    4. N. Leleupi. aggresiv?
    5. Någon mindre snäcklekare?
    Vad tror ni om dessa? Finns det 2-3 sorter av dessa man kan ha ihop i 115 liter? kanske 6 snäcklekare och 1 par avtvå av dom andra. Sen får dom flytta när jag har mitt större troligtvis. Sydamerikanske firrar är ju kul det oxå, men vill testa tanganyika.
    Finns det någon liten mal som kan städa bra i tanganyika?
    Om någon vet nån annan bra liten ciklid förutom dom ovanför,säg gärna till!
    Hade gött!
    Mvh/J

    Hej tänkte bara börja med att säga att det finns många här på forumet som är mkt bättre på tanganyikaciklider än mig men jag har ändå så pass mkt erfarenhet att jag kan kommentera några av dina punkter. Först och främst är 115l lite litet för att ha 3 el. fler arter i.
    Har själv haft jullar och jag har inte märkt av de skulle bli aggressiva mot varnadra i samband med städning av tanken (mina var iofs redan förtryckta av princessor).
    En sak man bör ha klart för sig är att prinsessor av olika slag (burundi) har en tendens att ta över hela kar.


    Ja det finns även A. compresicspes

    Ja snäcklekarna hör helt klart till de minsta cikliderna vi har. multifasciatusen brukar vara populär och är ganska lättskött. Vissa av de andra snäcklekarna kan vara lite ofördragsamma mot varandra men har man så pass stort kar (400l) borde det gå bra med vilken snäcklekare som helst.
    Men hade jag dratt igång ett tanganyika-kar på 400l hade jag nog (helt personligt pga egna erfarenheter osv) införskaffat mig lite Beuscheriprincessor, ett gäng leleupi och någon snäcklekare tex. temporalis, brevis el. multifasciatus.
    Jag är ingen expert men det finns åtmistone en mal från sjön som brukar gå bra i så kallade "tanganyika mix- kar"
    Lycka till hur det än blir!
    Berätta gärna hur det går för dig, är ju alltid kul å följa upp!
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      #3
      Okej! Tack för svar!
      skulle det funka med multisar och någon mer sort i 115 liter? tänkte mig en hög med stenar i ena änden och snäckor i andra eller en hög på varje kortsida o snäckor i mitten.

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Ursprungligen postat av Falconer
        Okej! Tack för svar!
        skulle det funka med multisar och någon mer sort i 115 liter? tänkte mig en hög med stenar i ena änden och snäckor i andra eller en hög på varje kortsida o snäckor i mitten.
        Vet inte riktigt men mina erfarenheter med tanganyikaciklider är att man inte skall ha för många arter och/eller individer i samma kar om det inte är ett relativt stort kar (finns förvisso undantag).
        Jag har själv multisar i 95l och jag kan iaf säga i min tank finns det definitivt inte plats för mer fisk. Men inreder man på rätt sätt så skulle det kanske kunna gå att ha sällskap till multisarna i 115l.
        Om du nu "måste" ha fler arter i ditt kar förutom snäcklekarna, skulle jag nog satsat på ett par jullar, gärna mindre exemplar, dvs relativt unga individer men tillräckligt stora så att zoohandlaren helst kan ta ut ett par till dig. Denna fiskuppsättning borde funka tycker,men jag kan inte garantera nått.
        Ja båda inredningarna hade nog funkat, men skall du ha ett jullepar kanske det är bäst att ha två stenhögar och snäckorna i mitten som du säger. Ett tredje alt. skulle kunna vara att tex. ha snäckorna ganska långt fram (i förgrunden) av akvariet och ha sten längs med hela baksidan.
        Men återigen det kanske finns nån annan som skulle tycka att nån annan inredning skulle passa bättre. Man får lixsom prova sig fram själv å se vad som funkar, men har man hittat nått som funkar brukar det vara lämpligt att hålla sig till den inredningen så att man kan låta fiskarna behålla sina revir.
        Lycka till!
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          #5
          Såg precis någon på forumet som hade ett 112 liters med 4-5 olika arter från tanganyika. det fungerade visst bra.
          Svårt det där, men man får väl som sagt testa sig fram.
          6 st snäcklekare (2 hanar,4honor), 1 par dvärg compressiceps eller calvus (som kanske hjälper till att hålla antalet fiskar lågt ) och 1 par N.Leleupi eller någon julle.
          Så får jag se hur de går. Tankar...?
          Vilken sand är bäst? Rådasand, ciklidgrus eller blästersand? Är kalk i någon? Alla är väl ganska ljusa? Vill helst ha en ganska vitaktig sand och mörk sten.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av Falconer
            Såg precis någon på forumet som hade ett 112 liters med 4-5 olika arter från tanganyika. det fungerade visst bra.
            Att någon har det, innebär inte att det funkar eller är det bästa för fisken. Så många arter T-ciklider i ett så litet kar ser både rörigt ut och det finns även stora risker att fisken far illa...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Falconer
              • November 2005
              • 786

              #7
              Jo, nej det är klart. Gäller väl så klart också att bygga upp inredningen på ett bra vis och hitta balans. får se hur det blir...
              någon som har tips angående sanden som jag skrev om tidigare?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13134

                #8
                Om du beslutar dig för snäcklekare så är det bästa om du delar upp botten (och inte lägger alla snäckor i en hög) så att alla individer får ett eget territorie och därmed tillgång till snäckskal, annars lägger ofta några fiskar beslag på alla snäckor... Varje territorie är omkring 30cm cirkus beroende på art!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Rooster
                  • March 2006
                  • 1468

                  #9
                  Ja jag har spridit ut snäckorna till mina multisar, men jag undrar om det finns möjlighet att göra det i en så pass liten tank om det är tänkt att det skall gå iaf en art till i detta kar. Ja det beror väl på...
                  Fish for Life!!!

                  Kommentar

                  • Banderad
                    • January 2006
                    • 358

                    #10
                    Jag har inte lusläst alla svaren i tråden men om jag skullre ha 2 arter i ett så pass litet kar skulle jag satsa på jullar och snäcklekare. Om du vill ha många fiskar i karet är en kolonilevande snäckis att fördra. Om du är mer intresserad av lite mer kaxiga snäcklekare skulle jag satsa på 5 L. ocellatus eller L. stappersi. Om du köper en grupp på 5 sådana djur kommer det bara bli en hanne och max två honor kvar efter ett tag. Vad det gäller jullarna lär det bli 1+1 kvar ganska fort (men satsa på en grupp runt 5-6 djur där med). Jag har skrivit en liten artikel om Snäckskalslekare på zoonen om det är intressant:


                    Lycka till!

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Banderad
                      • January 2006
                      • 358

                      #11
                      Ja, förresten; Om du vill se mina favoriter in action (Lamprologus stappersi) kan du söka på mig på youtube (kallas Banderad där med).

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • Falconer
                        • November 2005
                        • 786

                        #12
                        Fräna dom där stappersi! Vanlig i handeln? men dom lever alltså parvis? vilka lever i koloni?
                        Ska man ha 2 separata stenrösen eller ett stort i akvariet? Om man har 2 grottarter alltså....

                        Kommentar

                        • Banderad
                          • January 2006
                          • 358

                          #13
                          Stappersin lever ju i snäcksskal, och de ska vara utspridda i karet. Man ser dem hyffsat ofta i handeln. Beror kanske lite på var du bor. Jag hade inte satsat på två "grottarter" utan en snäcklekare och en "grottart". I det karet hade jag nog kört med ett röse i ett av hörnen, och sedan någon större sten i mitten som skärmar av sikten lite för snäckskalslekarna. Sedan hade jag spritt ut skal lite överallt i karet (de gillar om du ger dem lite valmöjligheter).

                          L. multifaciatus, L. simlilis är exempel på kolonilevare.
                          L. ocellatus, L. stappersi vill ha lite utspridda snäckskal.
                          L. brevis lever parvis i ett snäckskal.

                          /Jocke

                          Kommentar

                          Arbetssätt...