Hemichromis lifalili

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozzro
    • August 2009
    • 23

    Hemichromis lifalili

    Hej
    Jag skulle vilja ha lite hjälp med att köns bestämma dessa två fiskarna. Jag vet att det är svårt men jag har inte fått de här två att leka på ett halv år då scalarer och platy har haft lek och yngel ett par gånger.



  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig att könsbestämma dina fiskar. Sen undrar jag, slåss de mkt? Jag frågar eftersom det dels kan vara så att de är av samma kön (vilket jag antar att du misstänker) och dels är de röda cikliderna ofta lite kräsna vid partnervalet vilket oftast inte slutar så väl. En annan teori som kanske iofs inte är lika trolig är att ditt bottenmaterial är lite för grovt så att de inte lyckas gräva som de vill och att de därför inte är så leksugna, men det kan säkert bero på nått annat. Det bästa är väl eg. "som vanligt" att skaffa en grupp ungdjur som sedan får para ut sig själva.
    Jaja lycka till iaf!
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Får jag komma med en gissning (just en gissning) så tror jag att det är två hanar, möjligen kan den första, ljusare vara en hona. Dessutom ser de ut att vara ganska gamla.
      Senast redigerad av Shepard; 16 October 2009, 19:07.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Jag gissar med på hanar, du ser det tydligt på analfenan(så ta gärna nya bilder med det i fokus), hanens är längre och spetsigare än honans som är rund i avslutet. Givetvis lättare när man har båda brevid varandra.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • ozzro
          • August 2009
          • 23

          #5
          Ska se om jag kan lösa det imorgon med nya kort på dem.
          Ja de är nog ganska gamla och har inte lagt ägg någon gång enligt förra ägaren (men han sköte inte akvariet jätte bra.) Jag har haft det sedan i somras. hur gamla kan de bli? Är det värt att köpa två honor. Om det nu är hanar.

          Kommentar

          • ozzro
            • August 2009
            • 23

            #6
            Den röda av dem jagar den ljusa väldigt mycket. när det är mat så är det den röda som äter först av dem. Så jag har fått känslan av att det är två hanar.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Hanen kan jaga honan. Men jag tycker de ser såpass gamla ut, så frågan är om de leker även om det är en hane och en hona. De kan nog bli 7-10 år, eller så. De honor som säljs är förmodligen mycket yngre, och mindre. Se´n ska det ju vara samma art också, finns ju några som liknar varandra.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Rooster
                • March 2006
                • 1468

                #8
                Ja instämmer, så är det ju med flera grupper att det finns mkt snarlika arter ute i handeln. Tex. flaggcikliderna, men kanske inte minst "hemichromiskomplexet" faktiskt! Men man brukar ju iaf få samma art när man köper fisk från samma zoohandlare eller samma tank.
                Fish for Life!!!

                Kommentar

                • ozzro
                  • August 2009
                  • 23

                  #9
                  jag hittade den länk där det står om en metod som jag inte hittar något bra svar på hur man gör men ni som har lite mer erfarenhet kanske vet vad det är för metod.

                  Sexing: Females have brighter and lighter colors while males are distinctly darker. Venting is another method of sexing this fish.



                  Det är inte lätt att ta kort där man får med analfenan på ett bra sätt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Venting is another method of sexing this fish.
                    Venting är att man vänder upp och ner på fisken och tittar på resp. könsöppning. Hos honan är den större och rundare - detta är ofta det enda sättet att könsbestämma ciklider på, men det kräver en viss erfarenhet för att klara av detta. Speciellt svårt är det på små fiskar
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • ozzro
                      • August 2009
                      • 23

                      #11
                      Oki tack. ska nämna det i butiken när jag ska köpa lite fler Hemichromis lifalili...

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ursprungligen postat av Rooster
                        Ja instämmer, så är det ju med flera grupper att det finns mkt snarlika arter ute i handeln. Tex. flaggcikliderna, men kanske inte minst "hemichromiskomplexet" faktiskt! Men man brukar ju iaf få samma art när man köper fisk från samma zoohandlare eller samma tank.
                        Eftersom de ser så stora och gamla ut, så är frågan om det hjälper att köpa från samma handlare, man kan ju misstänka att de är inbytesfiskar när de ser ut så, om h*n köpte dem i den storleken.
                        Senast redigerad av Shepard; 19 October 2009, 14:37.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • ozzro
                          • August 2009
                          • 23

                          #13
                          Jag köpte akvariet på blocket, och då var de så stora redan. men kan kolla med förra ägaren om vart han köpte dem. Han fick lämna tillbaks en fisk som var ännu större och den lämnade han till djurmagazinet i stan. Vilka jag tror han köpt de andra med av.

                          Kommentar

                          • ozzro
                            • August 2009
                            • 23

                            #14
                            Jag har byt en av fiskarna till en annan och det har givit resultat på bara några veckor så har jag fått två omgångar med yngel. så det var två hanar. Nu ska jag bara försöka få ynglerna att överleva längre än tre veckor.

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #15
                              Har du problem att få ynglerna att överleva? Vad har du för andra fiskar i karet?

                              Jag märkte snabbt på mina att ynglerna började försvinna och min hane försvarar sina yngel jätte bra. Han puttade på min hand idag när jag var för nära ynglerna. Och inte backade han heller! *imponerad*
                              Svärdbärarna i karet var på ynglerna och jag tog och flyttade över cikliderna till ett eget akvarium. där lär de säkert överleva
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...