rödzebra med yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonteeh
    • September 2008
    • 50

    rödzebra med yngel

    jag har en rödzebra hona som tuggade i ca 4 veckor, och nu har hon spottat ut ynglena, men problemet är att det bara var 3 stycken..

    och nu bara 1st vad jag ser. Innan så åkte dom in i pumpen, men dom levde och jag tog ut dom. Nu har jag satt pumpen på det lägsta, dom bor i ett 35liters.

    borde det inte va fler yngel? och vart kan dom andra ha tagit vägen för jag hittar inte dom i pumpen
  • JeBoro

    #2
    Är du säker på att hon har spottat ut alla än, har du kvar henne i karet?

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      En lite tråkig grej med mbunas är att de kan hetsa tuggande honor så att hon tvingas spotta ut romkorn som de andra fiskarna sen snabbt slukar. Så risken är att det inte ens var så många yngel som ens han kläckas. Detta skulle iaf kunna vara en förklaring till varför du har sett så få yngel (sen har vi ju det kanske mer vanligare dödorsakerna som du delvis redan har nämnt som att de kan åka i i pumpen, eller att de blivit uppätna)
      Men ha gärna lite koll på detta nästa gång, många som odlar den här typen av fisk placerar tuggande honor i separata mindre sk spottkar där hon får gå ostört...)
      Lycka till i framtiden.
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • Jonteeh
        • September 2008
        • 50

        #4
        aa jag har kvar henne i karet, jag såg inte heller leken så det kan säkert ha vart någon som fick tag på några av äggen.
        skulle det kunna gå att ha ynglet kvar i karet utan pump? för det åker in i den hela tiden och det är rätt jobbigt att ta ut det hela tiden.

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Ursprungligen postat av Jonteeh
          aa jag har kvar henne i karet, jag såg inte heller leken så det kan säkert ha vart någon som fick tag på några av äggen.
          skulle det kunna gå att ha ynglet kvar i karet utan pump? för det åker in i den hela tiden och det är rätt jobbigt att ta ut det hela tiden.
          Ta bort pumpen är inte lämpligt om det inte rör sig om ett renodlat yngelkar. Större fiskar kräver ordenligt med cirkulation och syre, men om man flyttar yngel till ett separat kar kan man köra utan pump och istället använda sig av en syresten som man sätter på ganska låg kräm så att säga (går oxå att köra utan syresten ett tag när yglen är små, men då gärna med mindre delvattenbyten ganska ofta). Möjligtvis kan man även skippa pump i spottkar men då måste man ha en syresten istlället så att honan inte får syrebrist.
          Var kanske inte det svaret du hade önskat men detta är iaf det jag skulle rekommendera. Om det nu bara är ett yngel kvar så vet du ju nu hur du kan göra nästa gång iaf.
          Lycka till!
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • Jonteeh
            • September 2008
            • 50

            #6
            tack aa jag ska laga min gamla trasiga syresten och lägga i den, för nu har också pumpen gått sönder i det stora akvariet så där måste jag köpa en ny också, men jag kan ha den lilla pumpen däri sålänge

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #7
              Se till att få ytrörelse bara, viktigast och täta vattenbyten när du inte har någon filtrering.
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              Arbetssätt...