Paletthona död efter lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snagge
    • September 2009
    • 101

    Paletthona död efter lek

    Mina palettciklider har lekt för första gången de senaste veckorna och dök för ca en vecka sedan upp utanför krukan med yngel. Hanen har varit mest aktiv i yngelvården, det återstår ett tjugotal småbebisar, medan honan mest har hållit till inne i krukan. Inget konstigt tyckte jag, hon återhämtar sig säkert bara för nästa lek. Igår såg jag henne på ett annat gömställe, stilla, blek och ganska tjock. Idag hittade jag henne på samma ställe, färggrann som för lek men definitivt stendöd. Vad har hänt mitt synbarligen pigga lekpar? (För några veckor sedan hade jag nitritroblem som dock löste sig ganska snabbt efter behandling.) Kommer hannen acceptera en ny hona eller kommer det störa yngelvården eller vad är nästa steg?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vänta tills ynglen växt till sig innan du skaffar en hona igen. Skulle du släppa i en ny hona nu så finns risken att hon får stryk, eller om paret funkar direkt blir ynglen borta ganska så snart.
    Vad den gamla honan dog av går inte att säga på rak arm, utan troligen är det en ren tillfällighet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • snagge
      • September 2009
      • 101

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Vänta tills ynglen växt till sig innan du skaffar en hona igen. Skulle du släppa i en ny hona nu så finns risken att hon får stryk, eller om paret funkar direkt blir ynglen borta ganska så snart.
      Vad den gamla honan dog av går inte att säga på rak arm, utan troligen är det en ren tillfällighet.
      Ja, alla andra verkar ju pigga och friska. Mycket mystiskt var det dock, för i ett annat akvarium försvann en guppy spårlöst under natten. Han var pigg och glad på dagen, morgonen därpå försvunnen och det låg ingen fisk på golvet (plus att det vore sjukt skillat att hoppa ur ett akvarium med täckglas och precis under det ända hålet sitter ju pumpen och blockar)
      Akvariegudarna måste vara lite sura på oss...

      En fråga till om palettisarna dock. Kan man behålla en hona av ynglena sen och förvänta sig att hon ska bli tillsammans med sin farsa, eller är dom känsliga för inavel?

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Bättre i så fall med ett par från ynglen - det är nog ofta så det blir i akvarieaffären...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          ett annat alternativ

          Om du vill spara ynglen men ändå ha lek snart igen är ju ett annat alternativ att flytta ynglen och köpa en ny hona till hanen. Alt. att du flyttar hanen till ett annat kar och låter ynglen va kvar, när de har vuxit till sig kan du ju välja ut de fina fiskarna å börja avla på dem.
          Viktigt att tänka på om du införskaffar en ny hona till hanen är att, även om paletter är fredliga av sig inte särskilt kräsna vid partnerval, är det lämpligt att först släppa ned honan i det akvarie som paret sen skall vara i, och låta henne gå in sig där en tid innan du släpper ned hanen (hanen är oftast större och kan ev. ge sig på honan som "plötsligt bara dyker upp").
          Lycka till hur du än gör!
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          Arbetssätt...