Malawikorsning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chainy
    • February 2007
    • 405

    Malawikorsning

    Jag har malawiciklid som troligen är en korsning mellan olika malawisorter men jag vet inte vilka.
    Vilka malawiciklider KAN korsa sig med varandra?
    Bilder på mina fiskar finns på;
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363
  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #2
    I stort sett alla kan göra om man utesluter de 5 arterna Tilapia som finns.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Alla Malawi korsar sig nog inte med alla, däremot så har nog de flesta Malawi en eller flera nära släktingar som de kan korsa sig med. Mbunas korsar sig nog knappast med Aulonocara t.ex, men olika Mbunas kan nog korsa sig med varandra, och olika Aulonocara med varandra. Övertog en fisk en gång som jag tror var en korsning mellan en rödzebra och en Labeotropheus trewavasae eller fuelleborni.
      Senast redigerad av Shepard; 07 October 2009, 12:24.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • tetraodonfeber
        • May 2007
        • 336

        #4
        har en kompis som har hybrider mellen johanni och perlmutt.
        Malawi

        Kommentar

        • endymion
          • October 2006
          • 680

          #5
          Alla malawikorsar sig med alla om fel förutsättningar ges (bortsett från Tilapia). De kan även korsa sig med victoriaciklider(bortsett från Tilapia) om fel förutsättningar ges.

          När jag var på Eawag i Kastanienbaum såg jag många mysko Malawikorsningar som gjorts i vetenskapligt syfte. Korsar man mbuna med rovfisk blir det lätt en mun som de knappt kan äta med.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av endymion
            Alla malawikorsar sig med alla om fel förutsättningar ges (bortsett från Tilapia). De kan även korsa sig med victoriaciklider(bortsett från Tilapia) om fel förutsättningar ges.

            När jag var på Eawag i Kastanienbaum såg jag många mysko Malawikorsningar som gjorts i vetenskapligt syfte. Korsar man mbuna med rovfisk blir det lätt en mun som de knappt kan äta med.
            I vetenskapligt syfte? Konstgjord befruktning då antar jag? Men de skulle nog aldrig korsa sig frivilligt i ett akvarium, om de inte tillhör samma grupp.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • endymion
              • October 2006
              • 680

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              I vetenskapligt syfte? Konstgjord befruktning då antar jag? Men de skulle nog aldrig korsa sig frivilligt i ett akvarium, om de inte tillhör samma grupp.
              Nej de hade inte gjort dem under konstgjort befruktning. De korsar sig visst frivilligt i akvarium om de inte har något att välja på. Exempelvis kan man låta en hona gå hos hanar av rätt art, samma dag som hon är redo att leka slänger man över henne till en annan art. Då leker hon med fel art. Tjuvparningar är ett annat fenomen som är svårkontrollerat. Exempelvis om man har en mindre art som leker kan en större komma in och ta över honan och fortsätta leka med henne. Eller så kan man ge fisken konstigt ljus eller dylikt vilket också kan leda till misstag.

              Det finns ju några Malawiarter som lätt leker med andra exempelvis: Otopharynx litobates och Placidochromis sp. "phenochilus tanzania" leker gärna med varandra. Saulosi och perlmutt verkar ofta leka med vad som helst.

              Det finns ju många studier på vad man tror honorna väljer efter vid lek av hanarna. Jag tror att de senaste studierna pekar mot att de första gången de leker går de på lukten som de lärt sig under vistelsen i sin mammas mun. Därefter vet hon hur sin art hane ska se ut, och går mer på utseende. Dessutom tror man inte att fiskarna har preferensen hur hanen ska se ut utan hur den inte ska se ut (kanske samma för människor ). Dessa preferenser kommer ju då bara skydda mot hybridisering för arter som finns vid deras fångstplats. Exempelvis saulosi som bara finns vid Taiwanee reef ser man ofta korsningar på. Troligtvis för pga av tidigare nämnda saker.

              Kommentar

              • chainy
                • February 2007
                • 405

                #8
                det är i alla fall en Mbuna
                Bilder på mina fiskar finns på;
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                Kommentar

                Arbetssätt...