Iodotropheus sprengerae (super red) tuggar!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thobiastt
    • September 2009
    • 149

    Iodotropheus sprengerae (super red) tuggar!!!

    Köpte 2 hannar och 4 honor av dessa fiskar för 3 dagar sen. verkligen kanon fina exemplar , jättestark rödbrun vinröd färg på dom. =)

    nu är det så att jag precis slitit mig från akvariet efter att suttit o tittat 4 timmar på dom när dom lekt. =)
    En av honorna tuggar nu febrilt och jag undrar nu hur länge ska jag låta henne tugga innan jag flyttar över henne till ett annat akvarium??
    Är det nåt särskilt jag behöver tänka på ang. detta??

    dessa individer är verkligen skitsnygga så jag skulle verkligen vilja att så många som möjligt klarar sig. =)

    tips tips tips!!!?? =P
  • thobiastt
    • September 2009
    • 149

    #2
    ingen som vet?

    Kommentar

    • endymion
      • October 2006
      • 680

      #3
      Det brukar vara väldigt lätta. Leker mycket, ger stora kullar och växer bra. Så det kan ibland vara svårt att bli av med ynglen eftersom de är så produktiva.

      Kommentar

      • thobiastt
        • September 2009
        • 149

        #4
        jag har sett den "vanliga" rostcikliden på ganska många ställen men den här röda varianten har jag inte sett nånstans innan. men för att återgå till frågan , hur länge brukar de gå o tugga innan de spottar?

        Kommentar

        • endymion
          • October 2006
          • 680

          #5
          Ursprungligen postat av thobiastt
          jag har sett den "vanliga" rostcikliden på ganska många ställen men den här röda varianten har jag inte sett nånstans innan. men för att återgå till frågan , hur länge brukar de gå o tugga innan de spottar?
          ca 3 veckor

          Kommentar

          • thobiastt
            • September 2009
            • 149

            #6
            ok. tack för svaret. =)

            när bör jag ta ur honan ur stora karet till ett mindre?
            är det nåt jag behöver tänka på i o med flytten?

            Kommentar

            • Danne och Anzo
              • May 2007
              • 509

              #7
              Ta honan åt sidan efter ca 2 veckor för att vara på säkra sidan. Som förberedelse för att starta ett spottkar (förutsatt att du inte redan har ett aktivt sådant) så kan du köra det filter du tänkt ha i spottkaret i ditt stora kar någon vecka innan så det hinner bygga upp en bra bakterie kultur.
              När det börjar närma sig flyttdags brukar i alla fall vi göra så att vi, någon dag i förväg,fyller spottkaret till två tredjedelar med vatten från stora karet och sedan fyller på med friskt vatten. Du behöver inte inreda något särskilt men något litet stenrös eller så som mamman kan gömma sig i brukar de uppskatta.
              Efter det är det egentligen bara att vänta och se vad det blir för resultat. När ynglen väl är ute brukar det vara bra att låta mamman gå kvar ett par dagar hos dem så att hon får vila och äta upp sig lite innan du sätter tillbaks henne i stora karet.

              Lycka till!
              600 Liters Malawi
              129 Liter Saltvatten

              Kommentar

              • thobiastt
                • September 2009
                • 149

                #8
                Precis ett sånt svar jag hoppades på att få. =)

                tack så jättemkt för all info!!

                Kommentar

                Arbetssätt...