Friska j.ornatus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vigoez
    • October 2008
    • 126

    Friska j.ornatus?

    Jag köpte för någon vecka sedan några j.ornatus och la i dem i ett 54-liters kar med en massa stenar. De simmar inte mycket och står ofta i vertikal ställning. Det ser lite märkligt ut och jag undrar om det ska vara på det här sättet eller om jag gjort något fel eller om fiskarna är sjuka?
    mvh Viktor
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    E rätt bra om du skriver om du använde vatten från ett igångkört akvarie redan eller du tog kranvatten och startade upp karet från scratch ?

    Hur är det med filter i karet ?

    Skriv lite om set up´n
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Banderad
      • January 2006
      • 358

      #3
      Ursprungligen postat av Vigoez
      Jag köpte för någon vecka sedan några j.ornatus och la i dem i ett 54-liters kar med en massa stenar. De simmar inte mycket och står ofta i vertikal ställning. Det ser lite märkligt ut och jag undrar om det ska vara på det här sättet eller om jag gjort något fel eller om fiskarna är sjuka?

      Hur många fiskar köpte du? Att jullar står i vertikal ställning är inget ovanligt och tyder nog inte på sjukdom.

      /Jocke

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Här måste vi nog fundera på varför ornatusarna står i vertikal ställning, och var i karet dom gör det. J. ornatus har ju inte en naturlig fallenhet att simma eller stå vertikalt - men kan göra det om de är hotade eller i vissa fall när de "spänner" sig inför varandra - då under mycket korta stunder.
        Om de är underordnade ett dominant par, så blir de, speciellt i ett 54-liters-kar, ofrånkomligt undanskuffade upp i hörnen på karet. Är det där de står?
        Hur är karet igångkört? Vatten? Och hur många individer handlar det om? Är det fler fiskar än dessa ornatusar i karet?
        Lite mer info om ditt kar och fiskarna - så skall vi nog kunna reda ut vad som möjligtvis är fel!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Jullar har (som många klipplevande fiskar) som vana att alltid ha buken mot närmaste fasta underlag. Det är gissningsvis det du ser, kanske i kombination med att några blivit utstötta och står t.ex. uppe i ett hörn.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Vigoez
            • October 2008
            • 126

            #6
            Ok, här kommer lite mer info...
            Jag köpte fyra st j.ornatus och jag har startat om akvariet helt på nytt med ny inredning, vatten och fiskar. Inga andra individer finns där. Jag har väldigt mycket stenar i akvariet så de kan gömma sig.

            Först och främst köpte jag en slimline btn-bakgrund och silikonade fast den och lät den torka i några dagar. Silikonet var avsett för akvarieändamål. Därefter hällde jag i vatten och la sedan i Aqua Safe, Nitrivec, salt och bikarbonat. Sedan väntade jag ett par dagar innan jag köpte de små.

            Ph-värdet ligger på runt 8,4 och kh är högt så det är nog ingen fara med den saken. Temp. ca 26 grader.

            Filtret är sådant där vanligt som ser ut som en svamp. Jag vet inte riktigt vad det kallas. Vattnet är i alla fall klart.

            Det är inte alla som står "uppåt" utan vissa ligger i grottor under stenrösen. Två brukar det vara som ser konstiga ut, medan de andra ligger under stenarna. De rör sig inte mycket men det kanske inte dessa fiskar gör?

            Jag börjar ana att det nog inte är något fel med det, bara jag som är lite ovan och blir lite orolig när de står still i konstig ställning!

            Tackar för svaren!
            mvh Viktor

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Det var med tanke på det som Azur nämner, jag undrade var i karet de står, eller simmar vertikalt. Man kan alltså se Julidochromisvarianterna simma uppåner, på sidan eller nästan hur som helst - då de följer ett underlag såsom en sten eller liknande. De vänder sig ofta helt uppåner tillexempel i en grotta och kan kan följa grottans tak med buken.
              Om det är ett sådant beteende du sett hos dina jullar så är det ingen fara.

              Ofta är det så att många som skaffar dessa ciklider blir besvikna på beteendet. Tvärtom hur många andra ciklider gör, spänner inte Julidochromisarna upp fenorna och "flashar" inför varandra (förutom vid regelrätta strider) utan kryper inför varandra med s-böjda kroppar och helt ihopfällda fenor, och ofta är mötena korta och intensiva med snabba förbisimmningar och en "undflyende" stil. Detta kan ibland upplevas som lite trist kanske - men man blir belönad när ett par etablerat sig och man får se honan och hanen kila in och ut i grottsystemet - eller var de nu bestämt sig för att leka - samt se alla yngel som i olika åldersgrupper kommer att befolka karet.

              Om nu ett par etableras i ditt kar - och det kommer det säkert att göra - kan du iskallt räkna med att de som "blir över" kommer att motas upp i akvariets hörn och stå med antingen huvudena eller stjärtarna nära ytan - är det detta beteende du sett så är dessa som gör så redan nu undergivna och kommer inte att få någon plats i det revir som det dominanta paret har tagit - och med tanke på att det handlar om styvt 50-liter så är reviret för det dominanta paret... hela karet. Och du nämner också att det är två av dina fyra stycken som gör på det här viset, så det är inte helt omöjligt att det redan har indelats en rangordning.
              När du tagit bort de som inte får plats kommer paret att få en massa yngel och de kommer att leka upprepande så ynglen kommer att bli många och i olika åldersgrupper. När ynglen når en viss storlek kommer föräldrarna att jaga upp de yngel som föräldrarna uppfattar som hotfullt stora. Då börjar pilljobbet med att plocka ur yngel regelbundet - för att ge bort eller sälja.

              Skriv gärna mer om hur dina jullar beter och utvecklar sig!
              Lycka till med dina fina Tanganyikaciklider!

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #8
                Med det höga pH-värdet får du ta det väldigt lugnt med matningen de första veckorna och gärna en startdos nitrivec varje dag. Rikta också din pump mot ytan så att du får en bra "genomluftning". I det pH värdet är inte nitriten det farligaste (du hade ´dessutom salt i) utan ammoniak.

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • Vigoez
                  • October 2008
                  • 126

                  #9
                  Tackar för era informativa svar. Verkligen bra!

                  Förstod jag rätt - ska jag plocka bort de fiskar som är "utstötta"? I så fall vet jag inte riktigt vad jag ska göra med dem... Men det löser sig nog.

                  De är onekligen otroligt vackra och jag längtar till när första ynglet tar sig ut!


                  Tänkte fråga lite om foder.
                  Jag har räkmix som jag ger varje dag till mina malawis (ett 230l med Hongi, Golden och Röd Zebra) och undrar ifall jag ska ge detta även till ornatusarna? Ska även införskaffa cyclops och artemia. Är det rätt tänkt eller ska jag välja något annat?

                  Intressant att se skillnaden i beteende mellan dessa ornatus och de piggare malawisarna. Jag visste inte riktigt vad jag köpte när jag valde ornatus men de var ju ett alternativ till ett sådant litet kar. Jag är inte besviken över deras beteende, snarare fascinerad! Och då har jag ändå bara haft de i någon vecka!

                  mvh Viktor
                  Senast redigerad av Vigoez; 30 September 2009, 23:23.
                  mvh Viktor

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Halloj igen!
                    Njaa, du måste inte ta ur de som blir utstötta - men åtminstone jag tycker att det ser så jobbigt ut när fiskar som är friska och dugliga blir undanskuffade och bara vill en enda sak; att dra därifrån.
                    Jag hade förr i tiden väldigt många mindre kar med ornatus (en av mina absoluta favoriter i Julidochromisgruppen) och ibland, men inte ofta, kunde flera vuxna individer etablera revir samtidigt och leva hyfsat fredligt tillsammans. Detta var kar i 100-150-litersklassen dock.
                    Oftast var det ändå så att man kontinuerligt fick plocka undan fiskar. I mitt fall har jag alltid haft en kommunikation med olika zooaffärer och alltid kunnat ge bort yngel - alternativt byta till mig lite mat och tillbehör för fiskarna jag lämnat in. Annars kan man ju skänka eller sälja sina fiskar per annons.

                    För ett tag sedan hade jag en ganska livlig tråd om ett Tanganyika-kar på 960-liter. Du kan kolla lite i den tråden om du har lust. Inga ornatus men en del andra Julidochromis. Där finns en hel del bilder och filmer.


                    Prova det räkmixfoder du ger till dina andra fiskar, det skall funka fint med cyklops och artemia också. Det finns även en del utmärkta flingfoder för Tanganyikaciklider.

                    Vad man anser vara en "pigghetsfaktor" när det gäller fiskarnas beteende är såklart individuellt och beror på hur man definierar pigghet. Visst är Julidochromisarna kanske inte lika "frisimmande" som många malawisar - men är ju makalöst intressanta att studera - då det är de små detaljerna som gör'et! Istället för att simma fram och tillbaka i karet "jobbar" jullarna lite mer subtilt och har ytterst härliga hyss för sig då det förbereder för lek och yngelvård i allmänhet - du kommer att märka detta snart!

                    Som sagt, lycka till med dina fiskar! Släng gärna in lite bilder och skriv hur det går för dom!

                    Kommentar

                    • Vigoez
                      • October 2008
                      • 126

                      #11
                      Otroligt fint akvarium det där 960-liters! Där har man något att se fram emot!


                      Vattenbyten nu de första veckorna, hur tänker man där. Handlaren jag köpte fiskarna av sa att jag skulle byta lite (en sjätte-femtedel) men ofta (en gång i veckan). Ska jag börja med den rutinen omgående eller vänta något?

                      Det här med att lägga ut bilder, då måste man vara goldmedlem va? Ska nog fixa det så småningom...

                      Har just bokat biljetter till Elfsborg-AIK och har mina akvarier omkring mig. Kan det bli så mycket bättre?

                      Och ja, det blir intressant framöver att utforska dessa fiskar och se mer utav vad det är för filurer!
                      mvh Viktor

                      Kommentar

                      • Vigoez
                        • October 2008
                        • 126

                        #12
                        Behöver hjälp!

                        De problem jag skrev om tidigare fortsätter och har nu förvärrats, tycker jag. Den ena "utstötta" ornatusen gömmer sig i en liten liten yta bakom bakgrunden och pumpen! Den kommer ut om den vill, det har jag testat så den sitter inte fast i det trånga utrymmet. Men jag mår riktigt dåligt av att se den vara stilla bakom en bakgrund hela dagarna! Så ska det inte vara! Så nu undrar jag om jag är tvungen att köpa ett nytt akvarium, kanske i samma storlek (alltså 54-liters) och flytta över de två mobboffren? Den andra utstöttingen befinner sig alltid i ett hörn och om den ens närmar sig stenpartiet så får den ordentligt med smisk av en av de dominanta. Det är inte så att de bråkar och slår sönder varandra utan de dominanta visar snarare bestämt vem det är som bestämmer och vem det är som äger detta område. Nej, detta är inte roligt...
                        mvh Viktor

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av Vigoez
                          Det är inte så att de bråkar och slår sönder varandra utan de dominanta visar snarare bestämt vem det är som bestämmer
                          Välkommen till ciklidernas underbara värld, där varje dag är en episod av Robinson.

                          När jullar riktigt tröttnar på varandra - som ditt par efter en eller ett par lekar nästan säkert kommer att göra - så märker man det, den starkare jagar den svagare fisken 24/7, helt skoningslöst, tills den är död.

                          Det är detta, att fiskarna i lekpar blir osams och dödar varandra, som är det stora problemet med jullar. De är trevliga på alla andra sätt, men de är ena jävlar på att misshandla frugan.

                          Hos andra ciklider brukar man försöka sprida ut aggressionen med "target fish", dvs stim av snabba fiskar vars enda jobb är att fungera som ofarliga yttre fiender för lekparet. Levandefödare, regnbågsfiskar och danios är ganska vanliga val som ditherfish, för att de är tåliga och bra på att ducka, men jag är tveksam till att det skulle funka med jullar. Min erfarenhet är att jullar ignorerar alla fiskar som inte är jullar, inklusive targetfishen.

                          En anledning att INTE ta ut de två utstötta fiskarna är just att det stärker parbandet hos ditt alfa-par att ha yttre fiender att irritera sig på, och dessutom kan varje störning i akvariet (t.ex. att du vevar runt med håven) få ditt par att bli osams.

                          Om jag var du skulle jag vänta tills jag såg att nån fisk verkligen tog skada, och då lyfta ut den fisken till ett nytt kar - och den första som röstas ut ur karet blir antagligen den mindre fisken i ditt lekpar, inte nån av de utstötta.
                          Senast redigerad av Azur; 03 October 2009, 12:33.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Det är ju alltid trist när man liksom "tycker synd" om fiskarna. Du kan kanske vänta ett litet tag och kolla om det etablerar sig ett par i ditt kar - och plocka bort dom som far illa senare.
                            Den beskrivning av jullarna som Azur ger känner jag inte igen mig i riktigt faktiskt... Att paret skulle tröttna på varandra efter några lekar har jag aldrig varit med om - snarare blir dom ju tajtare allteftersom och kan leva flera år tillsammans i harmoni...
                            Men, som sagt, de blir jäkligt förbannade på de fiskar som de anser vara ett hot i reviret - och vi måste tänka på att det kar det handlar om här är ganska litet och ett etablerat par kommer att jaga varje hot.

                            Kan du ta en bild på hur ditt kar ser ut?

                            Kommentar

                            • 127bubbel
                              • March 2007
                              • 1133

                              #15
                              Känner heller inte igen den beskrivningen av Jullar som Azur skriver. Har det väl bildats ett par så brukar dom som mats skriver hålla ihop i flera år, och dom brukar aldrig tröttna på varandra heller för den delen har haft massor utav lek-par på Jullar och paren har aldrig tröttnat på varandra.

                              Men Vigoez!

                              Du har 4 Jullar i ditt kar va? Varav 2 st åker på stryk utav dom övriga 2. Förmodligen så har dom 2 dominanta bildat par nu och kanske till och med lekt, och då finns det inte plats för dom övriga 2 i karet. Så om jag varit du så hade jag flyttat på dom 2 som åker på stryk och låta paret gå kvar där, tids nog kommer du få en massa yngel.

                              Lycka till!

                              MVH/Freddan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...