hjälp med malawis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessi_86
    • November 2007
    • 232

    hjälp med malawis

    Nu har jag bilder här 1:an
    2:an
    varför ligger fisken såhär? (den gula uppe mot väggen bild 1) När det vankas mat så simmar alla dit och äter, så pigg är den.
    Sen bild nr 2 varför är fisken så svartrandig? det har den varit väldigt länge, den är också en som är lite konstig..
    Nu är avkarievattnet bytt, ny inredning därför tänkte jag dom skulle bli normala igen men nehe..

    har 5 golden och 4 rödzebra i mitt 240 L akvaruim. Tycker ibland dom verkar lite "lea" en av dom ligger i en buske för de mesta, ibland har jag sett nån ligga lite nere i ett hörn (alla är dock inte sån här).
    Men dom äter allihopa, och är friska så.

    Har vart lite dålig nu med vattenbyten och så men nu ska jag ta tag i det igen. Tänkte att byta minst 50% av vattnet sen byta ut sanden. Har faxerkalkgrus i menj ag gillar det inte pga att det inte är helt vitt.

    Tips på nån fin sand i ett malawikar? billig med helst

    ska göra om inredningen lite med tänkte jag.

    Sen undrar jag bikarbonat. Hur mkt var de nu per liter? 1 tsk per 100 liter?

    vad behöver man mer för att få dom i lek?

    tacksam för svar
    Senast redigerad av Jessi_86; 06 September 2009, 16:03. Anledning: tillägg
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Själv kör jag Rådasand och har kalkstensskravel i mitt malawi. Jag tillför ingen bikarbonat alls, utan litar istället på att kalksten i akvariet och kalkkrosslagret jag har i mitt ytterfilter håller vattenkemin stabil.

    De flesta malawis är rätt lättlekta, så se till att de trivs med ok vattenkemi, skravel där de kan gömma sig, bra fart på vattnet och så vidare.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • tetraodonfeber
      • May 2007
      • 336

      #3
      om du ska använde dej av bi-carbo, så ska det vara ca en tesked per 50L,. holl bara koll så inte kh:t sticker. men annars kan du köpa krossade snäckskal på lantmännen. gör sedan små bollar av det med nylon-strumpa, lägg in i ytterfiltret. funkar utmärkt.
      Malawi

      Kommentar

      • tetraodonfeber
        • May 2007
        • 336

        #4
        du kan alltid köra med lavasten det höjer ph och hårdheten.
        Malawi

        Kommentar

        • Jessi_86
          • November 2007
          • 232

          #5
          Ursprungligen postat av tetraodonfeber
          om du ska använde dej av bi-carbo, så ska det vara ca en tesked per 50L,. holl bara koll så inte kh:t sticker. men annars kan du köpa krossade snäckskal på lantmännen. gör sedan små bollar av det med nylon-strumpa, lägg in i ytterfiltret. funkar utmärkt.
          höjs ph + kh medamma man häller i pulvret eller måste man testa vatten ett dygn senare?
          jag har inget ytterfilter just nu, kan man lägga det i vanliga pumpen? om man har snäckskal behöver man aldrig tillsätta något då vid vattenbyten och så? måste man byta ut snäckskalen nån gång?
          men höjer det så pass som malawis vil ha?

          Kommentar

          • Jessi_86
            • November 2007
            • 232

            #6
            kom o tänka på en sak till, maten. Vad ger ni era malawis för mat? viktigt med varierad kost?

            Kommentar

            • Bamse223
              • July 2004
              • 4

              #7
              om dina fiskar är slöa och bara ligger så kolla ph och kh

              Kommentar

              • Danne och Anzo
                • May 2007
                • 509

                #8
                Vi har precis startat om vårt 600 liters kar och kör Malawina där nu. Vi inredde det med Marmorkross på botten, ett kalkstenröse i mitten och ett fåtal plantor.
                Vad gäller maten så ger vi våra Tropical Malawai torrfoder, algtabletter, oxhjärta och, när vi vill fjäska med dem slänger vi åt dem någon enstaka räka .
                Den maten har fungerat jättebra för oss sedan vi skaffade Malwai för 2 år sen.
                Vad gäller lek så brukar det komma ganska självmant men om du vill hjälpa dem på traven lite kan du prova att fylla på med lite kallare vatten nästa vattenbyte.

                När du använder Bikarbonat så tar det ett tag innan effekten syns så ta det i små steg för säkerhets skull.

                Så här ser vårt Malawi-kar ut (dålig bild pga kass kamera) http://i201.photobucket.com/albums/a...nanaPete/3.jpg
                600 Liters Malawi
                129 Liter Saltvatten

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jessi_86
                  Nu har jag bilder här 1:an
                  2:an
                  varför ligger fisken såhär? (den gula uppe mot väggen bild 1) När det vankas mat så simmar alla dit och äter, så pigg är den.
                  Sen bild nr 2 varför är fisken så svartrandig? det har den varit väldigt länge, den är också en som är lite konstig..
                  Nu är avkarievattnet bytt, ny inredning därför tänkte jag dom skulle bli normala igen men nehe..

                  har 5 golden och 4 rödzebra i mitt 240 L akvaruim. Tycker ibland dom verkar lite "lea" en av dom ligger i en buske för de mesta, ibland har jag sett nån ligga lite nere i ett hörn (alla är dock inte sån här).
                  Men dom äter allihopa, och är friska så.

                  Har vart lite dålig nu med vattenbyten och så men nu ska jag ta tag i det igen. Tänkte att byta minst 50% av vattnet sen byta ut sanden. Har faxerkalkgrus i menj ag gillar det inte pga att det inte är helt vitt.

                  Tips på nån fin sand i ett malawikar? billig med helst

                  ska göra om inredningen lite med tänkte jag.

                  Sen undrar jag bikarbonat. Hur mkt var de nu per liter? 1 tsk per 100 liter?

                  vad behöver man mer för att få dom i lek?

                  tacksam för svar
                  Det är normalt att fiskarna hittar ett favoritställe, där de står. Golden orienterar sig gärna med buken mot "underlaget", även om det är en vägg.

                  De svarta teckningarna är normala för golden, ofta är det hannarna som har mera svart i sig. Även honor kan dock ha det. Många vill dock avla bort det där, så de tar bort sådana fiskar.

                  Angående mat, så brukar jag ge dem mestadels Tropicals Malawifoder. Ibland får de överbliven artemia, skalad gurka eller zucchini, räkrom eller finhackade räkor. Även en fisk behöver ha party ibland.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • chainy
                    • February 2007
                    • 405

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jessi_86
                    kom o tänka på en sak till, maten. Vad ger ni era malawis för mat? viktigt med varierad kost?
                    I sin natur är de främst växtätare även om det då och då snor en och annan liten varelse som råkar leva bland deras klippalger.
                    Så deras huvudkost ska vara vegetarisk. Finns bra vegetariska flingor att köpa. Men då och då kan du även ge dem frystfoder så länge det INTE är röda mygg för då blir dem sjuka
                    Bilder på mina fiskar finns på;
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                    Kommentar

                    Arbetssätt...