Guppy + Snäcklekare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salo
    • January 2002
    • 108

    Guppy + Snäcklekare?

    Möjligtvis en oerhört dum fråga, men det finns ju bara dumma svar och hur skulle man annars lära sig något :-)

    Har några guppies "över" som jag hade tänkt flytta från mitt lite överbefolkade sydamerikakar till ett 69-liters.

    Samtidigt är jag väldigt sugen på att testa snäcklekare, då i första hand mångbandad sådan(Neolamprologus multifasciatus). Då vattenvärdeskraven och temperaturkraven överlappar varande (visserligen inte klockrent, men ändå) så borde det rent miljömässigt kunna fungera. Skall inreda med grus 1-3mm grovt. Min fråga är då helt enkelt, skulle det funka att hålla dessa bägge arter tillsammans?

    /Jonas

  • Ante87
    • March 2002
    • 121

    #2
    Hej Du!

    Det är klart det skulle kunna funka men N. Multifasciatus bör ju få sina vatten värden

    till godosedda! Guppyn däremot kan man hålla i vilka förhållanden som helst i princip

    från året runt dammar till "super" rena Diskus kar.

    Så prova men det skall nog gå bra!

    Om du lägger snäckorna lite grann åt ett håll så kan du ju ha någon ganska stor växt där

    t.e.x Svärdsplanta så dina guppiesar har nåon stans att dra sig tillbax att föda eller

    gömma sig för dem aggressiva N. Multifasciatusarna.

    Hoppas att jag har hjälpt dig någorlunda?

    /Andreas

    Kommentar

    • Martin Persson
      • January 2002
      • 120

      #3
      Som Andreas också skriver så kan snäcklekarna vara ganska aggresiva (i alla fall de exemplar jag sett) så om de leker får guppieserna nog lite stryk.

      Mvh
      Martin Persson
      Mvh
      Martin Persson

      Kommentar

      • murdoc
        • February 2002
        • 83

        #4
        hej Jonas

        Jag har själv N. Multifasiatus i ett kar och dom är gan´ska aggresiva men det ska nog gå, men guppisarna kommer nog att få lite stryk och kanske få fenorna av bitna..

        Philip
        Philip
        http://hem.passagen.se/vaaf/index.htm

        Kommentar

        Arbetssätt...