malawi :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonteeh
    • September 2008
    • 50

    malawi :)

    tja, jag har precis bytt mitt 112 liters från sällskap till malawi,

    dom malawi som går där nu är:

    1+1 delfinciklider
    1+3 rödzebror
    1+1 johanni
    1+1 yellow top afra

    jag vet att akvariet är lite väl litet, men det funkar hur bra som helst iaf. jag frågade dom i affären hur gamla delfinerna var när jag köpte dom, han sa ca 2 år och dom är ca 7-8 cm för hannen och ca 6 cm för honan. kommer det bli problem sen eller kan jag ta det lungt och låta dom bo kvar där? problemet är att jag inte har råd med ett nytt akvarium + att resten av familjen inte är särkilt pigga på det. det är också kaos i mitt 63 liters där det nu går 4 eldbukar, ca 9 cm. så dom måste jag göra ngnting åt.
    förresten är det någon som har någon billig btn rocky 80x40 ?
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    tycker att du ska kolla in artbeskrivningarna för de fiskar du har så att du ser hur stora de blir. de kommer inte att triva i ditt akvarium när de blir större. bara rödzebran blir uppemot 15+ cm. och gällande ditt 63 liter med eldbukarna, ge bort dem. de blir inte lyckligare av att stanna där i. skaffa lite mer sällskapsfiskar istället.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Instämmer med macke fisk - byt fiskar eller skaffa större akvarium.

      Visst fiskar kan gå en tid i för små akvarium men i längden kommer de att bli vanskapta krymplingar.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Jonteeh
        • September 2008
        • 50

        #4
        okej jag har redan läst artbeskrivningarna för alla men det var efter att jag köpte dom... men jag får inte skaffa större akvarium för mina föräldrar heller, dom vågar inte ha ett större akvarium ifall det skulle spricka, men dom fattar ju inte

        Kommentar

        • Jonteeh
          • September 2008
          • 50

          #5
          ääh jag tror att jag säljer malawisarna och eldbukarna ist... skulle vilja testa på västafrika ist

          vad kan jag ha för uppsättning med fiskar däri? funkar hemichromis lifalili i ett så litet akvarium om jag bara har ett par?

          det jag skulle kunna tänka mig iaf är:

          6 st palettciklider
          2 st hemichromis lifalili

          sen kanske någon mindre aggresiv art som går i stim. skulle helst vilja ha något i övre delen i akvariet också..

          Kommentar

          Arbetssätt...