Plötslig yngeldöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karinfredholm
    • September 2008
    • 290

    Plötslig yngeldöd

    Hej.

    Jag har tre yngelkar på 20 liter i plast.
    Callipterayngel i ett, burtoni i ett, & blandade malawi i det tredje.

    De är ca 2 mån gamla allihop.

    Har inte haft doppvärmare i dem under sommaren så temp har legat på 22 grader. För några dagar sedan satte jag i doppvärmare i samtliga tre kar
    så det blev 26 grader istället. Dessutom bytte jag 50% vatten i samtliga kar i samband med att doppvärmaren kom på plats.

    Nu har 33 callipteror dött på 1 dygn, idag hittade jag 4 burtoni döda.
    Det verkar gå från kar till kar.. Ynglen tappar orken & mer eller mindre
    står & dör på plats. Det går SNABBT. Vad sjutton kan detta vara? Några råd?
    Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!
  • karinfredholm
    • September 2008
    • 290

    #2
    Tillägg: I kar nr 3 har ett yngel oxå dött nu. Samt att en hona som skulle "spotta" dog & alla hennes 100 yngel kom ut döda. Gemensamt: ny doppvärmare. Men hon hade samma vatten från det kar hon gick i. Vad HÄNDER här egentligen? INGEN nitrit eller nåt sånt finns i nåt kar.
    Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

    Kommentar

    • tetraodonfeber
      • May 2007
      • 336

      #3
      tror doppvärmaren gör så något ämne eller material släpper eller vittrar från plast karen. vad är det till för igentligen??
      Malawi

      Kommentar

      • karinfredholm
        • September 2008
        • 290

        #4
        Jag tror det är till för mycket. Reptiler, möss, nåt. Säljs i akvarieaffärer även för fisksyfte.

        Har haft doppvärmare i tidigare & allt har överlevt, fast då la jag värmaren genom "luckan" i taket ;-)
        Jag har alltid sand i mina kar så att värmaren inte nuddar plasten. Dessutom satt de nya doppvärmarna i en hylsa med sugkoppar på så de snuddade inte vid plasten ens.
        25w är de på.

        Nu har jag bytt 95 % av vattnet samt rengjort filtrena, tagit bort alla doppvärmare..
        INGA fler har dött på ett dygn nu sedan senna åtgärd gjordes.

        Men så länge jag hade värmarna i & gjorde 95% vattenbyte dog de som flugor...

        Nu är det 22 grader (max) i karen istället för 26. & de mår prima.

        Vad sjutton e DETTA? Kan det ha varit någon skit som utsöndrats från värmarna när de blev varma? Eller någon beläggning från fabriken på dem? Koppar?

        Gick tillbaka till det ställe jag köpte dem på för jag ville ha fler då de hade ett bra pris. De sa att de inte skulle ta in fler då det kommit in för många reklamationer på dem.
        Pga att "de inte höll värmen" - men det har mina gjort....hmmm, mystiskt!
        Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

        Kommentar

        • karinfredholm
          • September 2008
          • 290

          #5
          En annan tanke - det kan ju inte vara temp skillnaden på 4 grader som tog kål på dem, för i så fall borde de dött tidigare när jag bytte vatten som var varmare än i karet.

          & nu när tempen då sjunkt med 4 grader utan värmarna borde det ju i så fall vara lika skadligt för ynglen? Eller? Fattar nada.
          Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

          Kommentar

          • karinfredholm
            • September 2008
            • 290

            #6
            Sådana här kar e det:


            Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

            Kommentar

            • tetraodonfeber
              • May 2007
              • 336

              #7
              det är nog inget fel på burkarna, men när du bytte vatten vilken temp var det på det nya vattnet då?? igentligen så ska man ju inte byta så mycket vatten som 95% vid ett vattenbyte. och absolut inte om du gör rent filtren samtidigt, alla bra bakterier försvinner och får börja byggas upp på nytt, och det tar ca 3-5 dagar innan den riktiga backterieflouran kommit igång.
              Malawi

              Kommentar

              • tetraodonfeber
                • May 2007
                • 336

                #8
                vad har du för belysning i dem.
                du vet väl att det kan bildas giftalger av vanliga glödlampor,..
                Malawi

                Kommentar

                • karinfredholm
                  • September 2008
                  • 290

                  #9
                  Vattnet jag la i var 26 grader - precis som innan. Jag tänkte att det kunde bildats "gift" på nåt vis så därför bytte jag nästan allt. Även filtret då. Har i easy life som kör igång karet bra. Nu mår alla fiskar prima igen. Ingen mer har dött. Nu när värmarna e borttagna & vattnet bytt.

                  En tanke: kan det vara så att yngel kan dö av att komma i närheten av en 25w värmare i ett 20 liters kar som e igång & värmer på?

                  Hörde nåt om det. Att man inte ska ha värmare i yngelkar...men jag har flera yngelkar med starkare värmare i som håller tempen stabilt - där mår fiskarna prima.
                  De nya på 25 w gick typ hela tiden (de lös). Hmmm
                  Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                  Kommentar

                  • karinfredholm
                    • September 2008
                    • 290

                    #10
                    Har ingen belysning på dessa yngelburkar
                    Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                    Kommentar

                    • tetraodonfeber
                      • May 2007
                      • 336

                      #11
                      tror inte de kan dö av värmaren, möjligen om det skulle vara ngt fel på den. jag har då aldrig varit med om det. men därimot kan ynglen angripa varandra. det vill säga att de ger sig på dom som är de svagaste och dödar de, sedan äter lite av dom, det har jag varit med om, fick då ett råd att mata mkt mera då sutade de genast.
                      Senast redigerad av tetraodonfeber; 20 August 2009, 08:29.
                      Malawi

                      Kommentar

                      • tetraodonfeber
                        • May 2007
                        • 336

                        #12
                        ja har du bara samma värme så är det bra. bara inte en ph shock slår till. fiskar man flyttar från ett kar till ett annat får det hälst inte skilja mer än 3 grader.
                        Malawi

                        Kommentar

                        • karinfredholm
                          • September 2008
                          • 290

                          #13
                          Ok. Tack för ditt svar! ;-)
                          Hörde som sagt att yngel som simmar i ett litet kar med en värmare som står & "går", exempelvis en 25w som ju av naturliga skäl står & går lite längre tid än en starkare värmare kan
                          ge ojämn värme i karet & de yngel som kommer in i en varmare del nära värmaren kan dö av det. Låter knäppt men jag känner att jag måste utröna huruvida detta är sant eller ej.
                          Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                          Kommentar

                          • tetraodonfeber
                            • May 2007
                            • 336

                            #14
                            det är inte sant. då måste det vara så varmt som 35 grader eller mera.
                            låter lite konstigt, har en polare som råka få 35 grader i ett av sina kar i sommras då gick golden i det men de klarade sig. självklart bytte han lite vatten när han upptäckte det så värmen sjönk. men det var nog gräns fall, ursäckta stavfel nu far jag är jävligt trött,. men de mår bra nu iaf firrarna,.??
                            Malawi

                            Kommentar

                            Arbetssätt...