Tanganyikamix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tonyzäll
    • July 2008
    • 18

    Tanganyikamix

    Går i bryderier. Ska befolka ett 720 med Tanganyika. Mina funderingar rör vilka kombinationer som är att rekommendera. Har tänkt mig en av föjande tre sorter som bas : Frontosor ; Prinsessor ; Troffar. Är sugen på alla tre men tänker välja en av dessa som bas och sedan välja lämpliga medinvånare. Tacksam för tips och erfarenheter.
  • janne63
    • August 2006
    • 294

    #2
    Tja, det är ju mest en fråga om tycke och smak.

    Jag har haft alla tre tidigare, idag har jag bara troffar, men jag gillar alla tre.
    Frontosa är en väldigt vacker ciklid, men i mitt tycke blir den alldeles för stor.

    Prinsessor, i olika varianter, kan ha en tendens att ta över akvarier. Ibland är de någorlunda snälla men jag hade en hane (Daffodil) i ett 400 L kar som terroriserade allt. Å andra sidan har jag haft prinsessor (flera par) i ett 375 L kar tillsammans med bl.a. jullar utan några som helst problem. Just prinsessan är otroligt vacker, en av de vackraste cikliderna överhuvudtaget.

    Troffar har jag idag, denna grupp är nyinskaffad så jag har inga direkta erfarenheter från dessa. Har dock haft troffar för många år sedan och det är verkligen en fisk med fart i. Funkar INTE bra med prinsessor, troffar stimmar runt och kommer in på prinsessornas revir och får stryk. Idag kör jag mina troffar tillsammans med Regani "Kipili" (som är en väldigt vacker Julle) och några Leleupi. Det verkar funka riktigt bra.

    Har man ett stort kar så kommer troffar verkligen till sin rätt, då kan man hålla en stor grupp och sprida aggressioner.

    Jag valde troffar denna gången, men jag ska medge att jag funderade länge på Frontosa. Men till slut blir de stora och vill man inte bara ha stora fiskar i akvariet så får man väl räkna med att mindre invånare "försvinner" så sakteliga.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Om du skall prova med prinsessor, så sätt i dem sist. Då har kanske de andra fiskarna hunnit "sätta" sig och prinsessorna tar inte hela burken som sin. I ett 720 tror jag det kan fungera.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Frontosor och troffar är ingen bra kombination (jag har testat några gånger) - förr eller senare så kommer de förstnämnda att äta upp de senare.
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 August 2009, 11:30.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • tonyzäll
          • July 2008
          • 18

          #5
          Tackar för synpunkterna. Har bestämt mig för att stå över troffarna.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Jens A.
            Om du skall prova med prinsessor, så sätt i dem sist.
            Det beror väl på storleken på fiskarna. Hade jag släppt ner prinsessor till mina fullvuxna frontosor så hade de med 100% säkerhet varit uppätna efter 30 sekunder.
            Är det vuxna fiskar så släpp ner prinsessorna lite före, men det bästa är att köpa yngel av bägge sorterna och låta dom växa upp ihop och då spelar det ingen roll vilka som kommer i först.

            Dit råd stämmer dock om det rör sig om vuxna prinsessor och frontosa-yngel.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • janne63
              • August 2006
              • 294

              #7
              Mmm, men nu handlade det ju inte som jag förstod det om att kombinera de 3 arterna, utan att välja någon av dessa tre arter som bas och välja "kompisar" efter detta. Men i sak har ni säkert rätt.

              Kommentar

              Arbetssätt...