SKUMT FEL på fisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    SKUMT FEL på fisk.

    Tjena, startade nyss upp ett akvarium och fick lite "begagnade" ciklider.
    Pluggat på mycket om ciklider, men hittat ett riktigt skumt fel..

    Fick 2 stycken..


    Den ena är jätte fräck och glider runt och "äger".. medans den andra.. VOLTAR omkring..

    Det är något fel på den, den klarar inte av att hålla balansen, utan voltar och rullar omkring..

    Den lyckas dock hålla sig uppe på hög vatten nivå, och nej den är inte död utan den både äter och försöker simma omkring..

    Fiskarna låg i en spann under en lång period, då menar jag runt 10 timmar.
    Fiskarna hade en syre pump i spannen, men det kanske var trångt?
    (Vet inte om det var något fel på den innan jag fick den..)

    Aja, jag vet inte.. Vill inte döda fisken då den är fin.. så därför sätter jag mig här och frågar..

    1. Vad är det för fel?
    2. Kan det återgärdas.. (Läka/"fixas")
    3. Vad ska jag göra med fisken.. ?

    Tacksamm för alla svar.



    Såg en annan rätt rolig grej med denna fisk.
    Som jag beskrev ovan hade jag en ståtlig och en som verkar skadad eller dylikt..

    Den pigga utav dom har nu i 1 dygn troget vaktat sin grotta och även börjat möblera om, då den tagit stenar i munnen och lagt på utsidan utav grottan.. som om den har grävt en grop eller fixat större utrymme (grottan är stor för 2 stycken sådanna, så utrymmet behövs igentligen inte)..

    Fisken har även börjat spionera väldigt ur grottans 2 ingångar, då den tittar frma med huvudet ur ena hålet, sedan kvickt in till det andra..

    Läste om fisken och såg att den lägger ägg vid klippor med mera, då den tar äggen i munnen och "lägger" ut..

    Tror ni detta kan vara något den slitit med i 1 dygn, eller känner den sig bara som hemma?

    Tacksam för alla svar ännu en gång!
    Senast redigerad av exight; 07 August 2009, 05:57.
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    #2
    Tycker det låter som något fel på simblåsan. Vet inte om det går att fixa, någon som har bättre koll får uttala sig om det.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Fisken kan ha fått en smäll, blivit klämd, eller inte riktigt klarat vistelsen i hinken. Med lite tur så läker skadan, inte mycket annat att göra än vänta & se.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • fredrik_4044
        • September 2008
        • 65

        #4
        tror oxå den har fått ngt fel på simblåsan att den tex har blivit "påkörd" av en annan ciklid... mina mollysar har råkat ut för samma sak i mitt ciklid kar speciellt när cikliderna leker och mollysarna kommer för nära.. då kan cikliderna stöta till dom väldigt hårt inte för att äta men för att markera...
        jag har iallafall tagit bort mina som råkat ut för sånna saker

        Kommentar

        Arbetssätt...