Vilka tanganyika i ett 220-liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jodahl
    • March 2005
    • 298

    Vilka tanganyika i ett 220-liters?

    Hej,

    Funderar på att starta upp ett kar med tanganyikaciklider och har några frågor:

    1. Lämpligt fiskbestånd? Funkar det med jullar, snäcklekare och prinsessor tillsammans?

    2. Vad behöver jag för filter? Har ett ytterfilter men det är ingen jättekapacitet på det, typ 500 l/tim. Vill tanganyikaciklider ha kraftig cirkulation?

    3. Kräver ett tanganyikakar mycket skötsel? Anledningen att jag byter från växtakvarium till taganyika är att jag inbillar mig att det inte kräver så mycket skötsel.

    4. Hur håller jag det algfritt?

    5. Vad behövs för att höja pH? Är det bara att blanda snäckskal i bottensanden eller krävs det nåt annat?

    /Johan
    220 liter växtsoppa.
    Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
    PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
    Aquarelle 0,3 W/liter
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    1. tror att sessorna kommer bli alledes för tuffs för jullar och snäcklekare, de kan ta över hela akvariet eftersom yngel hjälper till med andra generationer.

    2. de vill gärna ha kraftig cirkulation, så du får kompletera med något annat filter, kanske något innerfilter.

    3. man kan ju inte ha så mkt växter i ett tangayika kar eftersom de gräver upp dem eller äter. men det går att ha vallis, anubias eller javaormbunke, robusta växter.

    4. ja du, sköter vattenbytena och matningen. det går aldrig att hålla ett akvarium helt algfritt, lite alger blir det alltid.

    5. tjoffa lite vit hålsten så höjer det ph-värdet.


    läs gärna på lite om tangyika ciklider



    du kan läsa i denna länk om dem, fast du får klicka dig vidare lite^^.

    lycka till
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Jodahl
      • March 2005
      • 298

      #3
      Har du några andra förslag på fisk? Det känns lite klent med bara jullar (man kan väl bara ha ett par?) och snäcklekare.

      Hade inte tänkt ha några växter alls, möjligen nån vattenormbunke. Lite alger är bara fint, det jag menade är att jag vill slippa alginvasioner av den typ man får i växtakvarium när man slarvar med gödning och vattenbyten (som jag har gjort nu pga tidsbrist)

      Då kör jag med ytterfiltret + en powerhead för att skapa lite cirkulation.
      220 liter växtsoppa.
      Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
      PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
      Aquarelle 0,3 W/liter

      Kommentar

      Arbetssätt...