Auloncara Baenschi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • villi
    • January 2008
    • 58

    Auloncara Baenschi

    Är det någon som vet om auloncarer går att ha ihop med golden och rödzebra eller om dom går att ha ihop med delfinciklid funderar på att ha Baenschi i något akvarium.
    Malawi FFS!
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av villi
    Är det någon som vet om auloncarer går att ha ihop med golden och rödzebra eller om dom går att ha ihop med delfinciklid funderar på att ha Baenschi i något akvarium.
    Det hade säkert funkat men i regel brukar man inte rekommendera att blanda Auloncaror men Mbunas eftersom Aulonocaror. är relativt fredliga av sig och inte så jättetuffa, så att de skulle kunna få problem med att hävda sig mot de tuffare och aggressivare Mbunas.

    De hade nog funkat bättre med delfinciklid (C. moori). Även om delfinerna är stora så är de ganska fredliga mot andra fiskar.

    Jag är ingen expet på området så det finns säkert de som har fler tips eller egna erfarenheter, som kan ge mer säkra svar men detta torde stämma ganska bra åtminstone efter vad jag har läst.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • KoiKe
      • March 2008
      • 331

      #3
      Jag har 4 olika aulonocara sorter (total 11 fiskar) som går i ett sällskapsakvarium med malawi
      tex
      Delfin
      golden
      hongi
      Phenochilus (också väldig lugn fisk)
      Livingstonii
      electra
      Perlmutt
      msobo
      saulosi
      fuscotaeniatus

      dom sorterna är allt mellan grymma rovfiskar till lite fridfullare fisk å jag har inga som helst problem mellan sorterna, däremot blir de lite fajt mellan aulonocarorna ibland om vilka som vill ha honor..

      borde finnas fler som kan yttra sig

      Kommentar

      • Tougaye
        • January 2008
        • 209

        #4
        Ursprungligen postat av KoiKe
        Jag har 4 olika aulonocara sorter (total 11 fiskar) som går i ett sällskapsakvarium med malawi
        tex
        Delfin
        golden
        hongi
        Phenochilus (också väldig lugn fisk)
        Livingstonii
        electra
        Perlmutt
        msobo
        saulosi
        fuscotaeniatus

        dom sorterna är allt mellan grymma rovfiskar till lite fridfullare fisk å jag har inga som helst problem mellan sorterna, däremot blir de lite fajt mellan aulonocarorna ibland om vilka som vill ha honor..

        borde finnas fler som kan yttra sig
        det va en massa arter .hur stort kar??

        Kommentar

        • KoiKe
          • March 2008
          • 331

          #5
          Ursprungligen postat av Tougaye
          det va en massa arter .hur stort kar??

          500 liter

          2m långt,50 djupt 50 brett

          Kommentar

          • Banderad
            • January 2006
            • 358

            #6
            Ursprungligen postat av villi
            Är det någon som vet om auloncarer går att ha ihop med golden och rödzebra eller om dom går att ha ihop med delfinciklid funderar på att ha Baenschi i något akvarium.

            Golden kör jag Aulonocaror med. Inga problem. Vad det gäller andra mbunas gäller det att hitta lugna (som nämns ovan). Min erfarenhet är att rödzebror i längden kan bli lite för stimmiga. Pseudotropheus sp. Acei "Mary gold" kan nog vara ett bra alternativ om du nu vill ha en mbuna till. Ett trick kan vara att skaffa Aulonocaror som är bra mycket större än de mbunas du vill ha.

            Hur som helst. Lycka till med dina aulonocaror. Snygg fisk!

            /Jocke

            Kommentar

            • Banderad
              • January 2006
              • 358

              #7
              Ja, just det. Om du vill ha lite tuffare mbunas och i alla fall vill ha en aulonocara skulle jag välja någon från Jacobfreibergigruppen. Se: http://www.cichlid-forum.com/article...g_peacocks.php De tenderar att vara lite tuffare än andra Aulonocaror.

              /Jocke

              Kommentar

              • Rooster
                • March 2006
                • 1468

                #8
                Skulle bara lägga till att bland de mbunas jag haft var saulosin den mildaste till sättet. Även golden är relativt fredlig mot andra arter åtminstone. Så någon av dessa kan nog funka rätt bra ihop med Aulonocaror (även om storleksskillnaderna skulle vara ganska markanta).
                Fish for Life!!!

                Kommentar

                • villi
                  • January 2008
                  • 58

                  #9
                  vackra men går dem ihop med mbuna?
                  Malawi FFS!

                  Kommentar

                  • villi
                    • January 2008
                    • 58

                    #10
                    kan rödzebra va med aulonocaror? jag misstänker dem e för aggresiva när dem leker och har revir
                    Malawi FFS!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...