Zebraciklider, redan yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Poloman
    • February 2009
    • 17

    Zebraciklider, redan yngel?

    Hejsan!

    Jag köpte för bara några dagar sen 4st jättefina Zebraciklider.
    Han jag köpte av sa att honorna inte var könsmogna förrän om ca 3månader.
    Nu har en hona och en hane blivit ett par. De leker inte, men Honan har börjat ägna sig åt att flytta på stenar under min rot. Hon tar en sten i taget och simmar upp och lägger den på ett annat ställe så en grop bildas. Under tiden så ser hanen till att inte någon annan fisk kommer i närheten av honan. På roten (precis över gropen) så sitter det som fastklistrat ca 30-50st mycket små vitgula ovala bollar (form som små ägg).

    Nu kommer min fråga, är detta ägg som kommer kläckas eller något annat på roten bara?

    Varför gör honan och hanen som dom gör?

    Om detta är yngel, när kommer dom och hur gör man så att så många som möjligt växer upp och överlever?

    Tack på förhand!

    // Poloman
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Visst kan det vara ägg, har sett ett par med yngel där honan var ca tre-fyra cm om jag minns rätt, och hanen lite större.

    Äggen kläcks efter ca tre dagar, och blir frisimmande efter ytterligare ca fem dagar.

    Har själv ett zebrapar med yngel, och de är riktigt bra på att vakta ynglen bland de andra fiskarna (ynglen är kanske tre veckor), men de är faktiskt inte särskilt aggressiva.

    Om det nu är den centralamerikanska Cryptoheros nigrofasciatus du menar (du har lagt frågan under "Afrikanska ciklider")?
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Shepard; 05 July 2009, 21:26.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Det låter presis som om dom lagt ägg, och dom tar hand om dom själva när dom börjar kläckas så just nu så vaktar dom äggen så att ingen kommer åt dom.
      Jag hade rekomenderat dig att låta det ha sin naturliga gång att föräldrarna får ta hand om detta själva, skulle dom inte lyckas första gången att vakta dom så lär dom sig hur dom ska göra nästa gång.
      Av egen erfarenhet så blev mitt kar överbefolkat av zebraciklider för att ´dom var så duktiga på att ta hand om dom även fast där var stora och även lite rovgiriga fiskar i karet + att det blir nya par efter hand som att dom unga växer upp.
      Jag hade jättesvårt att bli av med fiskarna för nästan ingen ville ha såna och djuraffären var inte direkt intresserad heller.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Kul med yngel! Massuppdragning; mer tveksamt

        Hej skulle bara stämma in lite med tidigare inlägg under tråden. Har själv haft zebraciklidpar som lekt när honorna bara har vart nån inch långa typ. De blir könsmogna väldigt tidigt.
        Jag har dratt upp en del yngel till ungfisk från denna art. Jag har förvisso fått sålt dem till zoobutik, men det är nog ingen större idee att satsa på massuppdraging iaf av denna art då den oftast säljs som par (bara 2 fiskar ju), är ganska bitsk och gräver en del (är ju inte alla akvarister som uppskattar detta). I och med att arten är så otroligt lättodlad råder det ju oftast ingen direkt brist i handeln på denna art (affären kan ju ta fisk från privatpersoner och inte bara grossister) och fisken försvinner inte från butiken i lika snabb takt som det tar för bara kanske nån enstaka person att dra upp dem. Men det är ju alltid kul att dra upp några kullar och sälja av eller vad man nu gör med dem.
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • Bo Olsson
          • March 2020
          • 1

          #5
          Hej jag har en fråga om zebra ciklider ( ett par ) som gräver under stenpartiet och tydligen har lagt ägg men min fråga är de bildas alger på stenarna kan de vara till nackdel ? eller måste man rengöra dem men de är svårt i nuläget,
          dessutom har jag tre guldfiskar små i deras stolek kan dom vara kvar ? //. Bo

          Kommentar

          Arbetssätt...