Röd ciklid & rödjuvelciklid vad är skillnaden ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonis5
    • May 2008
    • 56

Röd ciklid & rödjuvelciklid vad är skillnaden ?

Hej !

Har länge undrat vad det är för skillnad mella röd ciklid och röd juvelciklid ?
    Tycker själv dom ser samma ut ?
    Vet själv inte vilken sort det är jag har.

MVH // Jonathan
  • Shepard
    • March 2003
    • 13992

Röd ciklid är väl den som brukar säljas som Hemichromis bimaculatus (men förmodligen är en annan Hemichromis), och röd juvelciklid är väl Hemichromis lifalili, om jag har förstått rätt. Men båda namnen förekommer nog på båda arterna i affärerna, så säker på vilken man har kan man nog inte vara. Men jag tror att "bimaculatus" blir något större, och att lifalili har starkare färger.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

Kommentar

• Rooster
      • March 2006
      • 1468

Ursprungligen postat av Micke_A
      Röd ciklid är väl den som brukar säljas som Hemichromis bimaculatus (men förmodligen är en annan Hemichromis), och röd juvelciklid är väl Hemichromis lifalili, om jag har förstått rätt. Men båda namnen förekommer nog på båda arterna i affärerna, så säker på vilken man har kan man nog inte vara. Men jag tror att "bimaculatus" blir något större, och att lifalili har starkare färger.

Är absolut ingen expert på detta område men jag har oxå fått för mig att det är så här det ligger till!
      Fish for Life!!!

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

Som jag förstått det är H. bimaculatus en brunröd fisk med ganska få blå prickar och en tydlig svart prick vid stjärtroten, medan lifalili är en röd fisk med massor av blå prickar och utan svart prick vid stjärtroten MEN alla Hemichromis av rödciklidtyp som finns i handeln är sannolikt hybrider där både bimaculatus och lifalili ingår i olika proportioner, och förmodligen fler arter ändå (cristatus, letourneuxii och antagligen ännu fler).

Problemet är att de är ganska svåra att se skillnad på, literaturen är förvirrad, trivialnamnen tillämpas slumpmässigt, och resultatet är att folk har hybridiserat allt som sett hyfsat rödciklidaktigt ut med varandra - och pga krig och elände kommer det inte in märkbara mängder vildfångade fiskar.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• jonis5
          • May 2008
          • 56

Tack för hjälpen!

då e de nog lifalili jag har i aakvariet för dom har ingen prick vid stjärten

Kommentar

Arbetssätt...