regnbågsöring i akvarie??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pirayamannen
    • May 2007
    • 121

    ja men jag vill ändå veta hur svårt det är. tänker inte sätta ut det har jag ju lovat!

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      ja o jag svarar ju hela tiden på det, det är svårt. du måste ha tillstånd och du måste veta vad du gör samt ha ett riktigt bra syfte med utplanteringen. för att du tycker de är häftiga, roliga att se på etc är inget bra syfte i detta sammanhang!
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        maila länsstyrelsen i ditt län och fråga dem de frågor du har... svaret lär ju bli detsamma som du får av mig...
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • pirayamannen
          • May 2007
          • 121

          ja

          Kommentar

          • pirayamannen
            • May 2007
            • 121

            vilka frågor ska jag fråga dem om??

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              ja det du har ställt i denna tråden kanske....? att du vill plantera ut regnbåge i en bäck i stockholms län. syftet är för att du vill se dem och tycker dem är häftiga. och sen frågar du om det är ok...?
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • pirayamannen
                • May 2007
                • 121

                det är väl mycket svårare än så?! dom kommer väl komma och kontrollera allt och en massa sånt. är väl inte bara att maila och hoppas heller?

                Kommentar

                • smurfmats
                  • February 2003
                  • 3538

                  det är ju det jag skriver! snälla förstå mig den här gången...

                  prova att maila så får du se hur svårt det är, det känns som du inte vill lyssna på vad jag har sagt i en mängd inlägg här om hur dumt det är att plantera in fisk! så maila dem som bestämmer och fråga om du kan sätta in fisk med dina argument i en svensk bäck...

                  hänger du med? du kommer alltså få ett rungande NEJ av länsstyrelsen precis som du fått av mig och ett gäng andra här... men det kanske gör att du förstår att du ska släppa den här knasiga ideen helt och hållet!
                  tråden om fjärilars lek!

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    Att en bäck ser tom ut betyder inte att den verkligen är tom på fisk. Har du tex kollat var den slutar och börjar? Var till en smal & grund bäck som verkligen kryllar av fisk på våren i vandring uppströms och endel kanske leker i själva bäcken. Kom försent och såg inte en endaste fiskstjärt. Sen vad man än planterar ut i ett vattendrag påverkar ju bäcken.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • pirayamannen
                      • May 2007
                      • 121

                      men ni förstår inte, det kan inte finnas fisk i den för öring kan knappast komma upp pga att nerströms är det vattenfall och kanske 10 cm grunt och mycket snabbflytande men dock mynnar den ut i östersjön, och den börjar vid en sjö. men fisk finns inte! satt nere vid bäcken idag och såg inte ett dugg. är det illegalt att bygga ett vattenfall i en bäck?? vill dock ta reda på vad det finns för insekter så när startar kläckningarna? har våren börjat nu??

                      Kommentar

                      • smurfmats
                        • February 2003
                        • 3538

                        det kan finnas fisk ändå, det kan finnas stationär bäcköring i den!! den flyttar inte ut i havet...

                        ja det är olagligt att bygga ett vattenfall utan tillstånd från länsstyrelsen..
                        tråden om fjärilars lek!

                        Kommentar

                        • pirayamannen
                          • May 2007
                          • 121

                          vilka skitregler säger jag bara! men bäcköring finns ej i sthlms län sger alla och jag är 110%säker på att fisk finns inte. och jag kan berätta att jag redan har byggt vattenfall.... men ska jag riva det eller??

                          Kommentar

                          • smurfmats
                            • February 2003
                            • 3538

                            herregud... det känns som vad jag än säger så vill du inte tro mig...

                            har du byggt ett vattenfall i bäcken!!!? hur stort är det? suck...
                            tråden om fjärilars lek!

                            Kommentar

                            • smurfmats
                              • February 2003
                              • 3538

                              om du är så säker på att fisk inte finns i bäcken, varför tror du att dina utplanterade smolt ska överleva!!!

                              och är bäcken fiskfri så finns det säkerligen andra djur som trivs med en fiskfri bäck..

                              o btw, ser du min bild på vänster sida? i den bäcken finns det öring! den är inte stor den bäcken men det finns fisk i den

                              så nu har jag sagt vad som finns att säga i denna tråden.

                              så sammanfattning:

                              släpp inte ner fisk, bygg inte i bäcken
                              tråden om fjärilars lek!

                              Kommentar

                              • eriahl
                                • April 2004
                                • 5681

                                Läs inlägg #134 och lägg din energi på annat som är genomförbart. Skaffa ett till akvarium istället kanske? Sen är det väldigt svårt vara 100% säker på att fisk inte finns i sjön. Är det verkligen ingen fisk i den kan det finnas olika djur som försvinner när ev utsatta fiskar kommer dit.
                                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                                Kommentar

                                Arbetssätt...