regnbågsöring i akvarie??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malfunkshun
    • September 2008
    • 394

    Har nu läst tråden och blir faktiskt orolig.
    I Stockholmstrakten så finns det ju faktiskt vattendrag (små små bäckar) som det faktiskt finns grönling (Barbatula barbatula) i. De är är inte helt vanliga och dessutom nattaktiva. Vi ska vara rädda om den då de är nationellt rödlistade har jag för mig.
    Andra fiskar som kan finnas i bäcken är nissöga, stensimpa, elritsa och spigg. De skulle inte alls gilla om det flyttade in regnbåge eller annan stor rovfisk.
    Bara för att de inte syns så betyder det ju inte att de inte finns, och snälla, gör inget mer som naturen mår dåligt av.

    Kommentar

    • pirayamannen
      • May 2007
      • 121

      hej jag har ett gäng frågor om regnbågen nu.

      varför finns det strömvatten där folk planterar ut regnbåge i med tillstånd fast det finns andra djur i den???! varför finns regnbågen i Sverige?? vad kan någraq regnbågar föra för skada på en 15-20 m lång sträcka om man spärrat av så den inte kan smita?!! om allt ni skriver stämmer borde den förbjudas!! kan nån svara på mina frågor?

      Kommentar

      • malfunkshun
        • September 2008
        • 394

        Ursprungligen postat av pirayamannen
        hej jag har ett gäng frågor om regnbågen nu.

        varför finns det strömvatten där folk planterar ut regnbåge i med tillstånd fast det finns andra djur i den???! varför finns regnbågen i Sverige?? vad kan någraq regnbågar föra för skada på en 15-20 m lång sträcka om man spärrat av så den inte kan smita?!! om allt ni skriver stämmer borde den förbjudas!! kan nån svara på mina frågor?
        Mindre vattendrag är ofta känsligare då det är mindre yta och hårdare konkurrens i näringskedjan. Lätt att slå ut ett ekosystem då.
        Varför den finns i Sverige beror på att folk vill tjäna pengar. Så enkelt är det.
        Sen så spelar det ingen roll om det är 15-20 meter, du isolerar ju sjön i och med att du spärrar av utloppet. Inget kan ta sig till eller från.

        Ja, jag tycker att all utplantering av alla främmande djurarter borde förbjudas, spelar ingen roll om det är en regnbåge, fasan eller mink (den senare har vi alla djurrättsaktivister att tacka för).

        The road to hell is paved with good intentions. Tänk på det.

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          Ursprungligen postat av pirayamannen
          ja men jag vill ändå veta hur svårt det är. tänker inte sätta ut det har jag ju lovat!
          Du har fått bra svar. Varför bli upprörd när du ändå inte har några som helst planer på att sätta ut fisk?
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Aircut64
            • July 2007
            • 1207

            Jag har tidigare funderat över att skaffa ädelfisk till mitt kar.

            1. De är grymt svåra att ta hand om
            2. Då måste jag lägga ner tusentals kronor på att byta filtrar (orkar ej)
            3. Stockholm har inget bra öringfiske.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              Alldeles frånsett allt som sagts tidigare (att det helt säkert finns fisk i bäcken även om du inte ser dem, att det krävs tillstånd, etc etc) så kommer regnbågen inte att stanna i bäcken, utan ge sig iväg tills den hittar lugnvatten. Det är inte en fisk som föredrar att stå i fors. Och den kommer inte tillbaks.

              Det är relativt lätt (jämfört med t.ex. strupsnittsöring) att få tillstånd att sätta ut regnbåge eftersom regnbåge inte förökar sig i sverige och inte verkar klara att konkurrera ut öring. Det normala är att nån rotenonbehandlar en tjärn, sätter nät för in- och utlopp, släpper ut ett par tusen regnbågar, och säljer fiskekort. Att släppa ut ett litet antal i en bäck där de kan ge sig iväg kommer helt enkelt inte att fungera.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • pasvensson
                • June 2009
                • 3

                små laxfiskar funkar utmärkt

                jag har haft små (5-10 cm) öringar ivanligt akvarium inomhus(utan varken värme eller kyla dvs18-22 grader). Ge dem små laxpellets (tigg en påse från närmsta laxodling).
                Territorialitet kan va ett problem och ibland funkar det bara med en pg slagsmål, men de kan vara tillsammans med andra arter (jag hade stensimpa, ett löjstim och en kräfta).

                Kommentar

                • pasvensson
                  • June 2009
                  • 3

                  släpp aldrig ut nånting!

                  Läste just resten av tråden.

                  Jag bor just nu i Australien där en massa fiskarter har gått helt åt helvete för att en massa puckon släpper ut akvariefisk högt och lågt.

                  Regeringen ger tillstånd åt sportfiskeföreningar att placera ut öring här, vilket är helt åt fanders... men det är inget argument att kreti och pleti också skall få skäppa ut fisk på eget bevåg.

                  Det är som att säga "det är ok jag tömmer min motorolja i ån, för Mörrums bruk har minsann tillstånd att smutsa ner".

                  Dessutom kan fisk från akvarier bära på tiotals olika parasiter.

                  Kommentar

                  • Aircut64
                    • July 2007
                    • 1207

                    Ursprungligen postat av NIC
                    Det gör de knappt i sverige.
                    Då får du fiska upp de från nåt källvatten i Montana.

                    HAHAHA Ja precis!
                    Man vill ha många olika fiskarter ;<
                    men men...som vi flesta kanske vet så kan man inte tvinga fram någon färg hos fisken hehe xD

                    Kommentar

                    • Scandi
                      • February 2008
                      • 131

                      Jag vet ärligt talat inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser den här tråden.

                      Skrapa ihop pengar, läs på en massor, och köp ett piraya-akvarium på blocket istället
                      Senast redigerad av Scandi; 26 July 2009, 21:32.

                      Kommentar

                      • pirayamannen
                        • May 2007
                        • 121

                        moderator, vg radera tråden!

                        Kommentar

                        • smurfmats
                          • February 2003
                          • 3538

                          Ursprungligen postat av pirayamannen
                          moderator, vg radera tråden!

                          varför? tråden fungerar alldeles utmärkt som ett varnande exempel på att man inte ska släppa ut fisk i våra vattendrag...
                          tråden om fjärilars lek!

                          Kommentar

                          • pirayamannen
                            • May 2007
                            • 121

                            men jag kommer leta efter ett vatten som uppfyller alla krav för en utsättning. många tänker säkert: ´´men ta o åk till en p&t sjö ungj*vel!´´ men det är inte samma sak. roligare med egen fisk!

                            flugfiske äger!

                            Kommentar

                            • smurfmats
                              • February 2003
                              • 3538

                              Ursprungligen postat av pirayamannen
                              men jag kommer leta efter ett vatten som uppfyller alla krav för en utsättning. många tänker säkert: ´´men ta o åk till en p&t sjö ungj*vel!´´ men det är inte samma sak. roligare med egen fisk!

                              flugfiske äger!

                              med tillstånd antar jag?
                              tråden om fjärilars lek!

                              Kommentar

                              • drd
                                • March 2004
                                • 5586

                                Vilken cirkustråd om en liten god matfisk detta har blitt
                                ________________________________________________

                                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...