Trout i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aircut64
    • July 2007
    • 1207

    Trout i akvarium?

    Vet någon om man kan ha någon typ av Trout i akvarium här i Sverige? Rättare sagt om de går o köpa här ?

    Skulle vilja ha en till mitt 3000L ^^
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Trout? Du vet väl vad det är på svenska
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Amaro
      • January 2007
      • 1709

      #3


      MEn men, du får vara mer specifik alltså, man måste ju förstå vad du är ute efter.
      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Om du med trout menar någon form av öring skullle det kunna funka att ha sådana i akvarium, om man har grymma pumpar som skapar en hastighet på vattnet som påminner om den i en strömmande bäck/å, plus någon form av kylning på vattnet.
        Det senare problemet är nog det som är svårast att lösa.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Kylning av vattnet och deras temperament är problem som sagt
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • oskarwallin
            • February 2008
            • 1080

            #6
            Skulle vara Riktigt häftigt att se om du får det att funka bra.
            Tror du skulle behöva en cirkulation på ca 15 000liter /h minst om du ska få det Så strömt,glöm inte att de ska ha Lugna Platser med.
            Du skulle väl kunna skaffa en Kyl du ställer in alla pumpar i som du drar ner till 8 grader så borde du få ett hyffsat kylt vatten, Kylen borde väl också funka som "ljudisolering" för pumparna
            Tror inte detta skulle bli ett Vardagsrums akvarium då det skule låta Otroligt mycket
            Lycka till
            60,58 liter
            **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
            *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Ett kylskåp är inte gjort för att gå konstant. Strömmen behöver inte vara extrem jämfört med vanligt akvarium
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Aircut64
                • July 2007
                • 1207

                #8
                Tack för hjälpen !

                Går det köpa någon tropisk variant av öring om det nu är trout, eller är det öring fiske som gäller ?

                Kommentar

                • NIC
                  • January 2008
                  • 5121

                  #9
                  Bäcköring hade varit coolt!
                  Tror inte man kan köpa de varsomhelst, men kanske håvning eller mete.
                  (men då handlar det också om en moralisk fråga)

                  http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                  Kommentar

                  • Wunder
                    • September 2007
                    • 315

                    #10
                    Eller harr, de går i sjöars varma ytvatten på sommaren, så jag tror inte akvarievärme är något problem för dem. Inte heller är det ju särskilt strömt där de går.

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Kan ha hetsigt humör dom oxå och svalt vatten är inte fel där heller
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Klinten
                        • July 2007
                        • 1313

                        #12
                        - Undertecknad har haft ett 1000-litersakvarium med både amerikansk bäckröding och vanlig insjööring. Kylningen löstes på att ganska simpelt sätt. Vi drog helt enkelt ett spriralformat rör av koppar genom akvariet (akvariets längd var cirka 220cm så kopparörets totala längd var säkert 5 -10 meter totalt). Detta anslöts sedan till en kallvattenledning. Vattnet passerade helt enkelt genom akvariet innan det fortsatte runt i fastigheten!

                        Denna metod gjorde att vattnet utan problem kunde hålla en temperatur mellan 15 - 18 grader året runt.

                        Akvariet var i drift cirka 3 år med denna metod och innehöll de allra flesta av våra insjöfiskar. Naturligtvis kan man inte ha "stora" fiskar. När det gällde amerikansk bäckröding och öring köptes dessa från fiskodlingar.

                        Hur "laglig" denna metod var är en annan femma. Fastighetsägaren hade i detta fall gett sitt godkännande till min "tjyvkoppling" av kallvattnet
                        * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                        Kommentar

                        • Aircut64
                          • July 2007
                          • 1207

                          #13
                          Du råkar inte tro att det är någon i Stockholms trakten som odlar Amerikansk bäcköring ?

                          Kommentar

                          • Klinten
                            • July 2007
                            • 1313

                            #14
                            - Kolla denna länk:

                            * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                            Kommentar

                            • Klinten
                              • July 2007
                              • 1313

                              #15
                              ..ingen bra länk inser jag..den enda odling som var av intresse finns tydligen inte kvar
                              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                              Kommentar

                              Arbetssätt...